Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лора Стоянова: Ролята на училищния психолог е много важна

Снимка: Лора Стоянова Личен архив



Проблемите в училищe, проблемните деца и агресията в учебните заведения са теми, които, за съжаление, намират все по-често място в ежедневието ни. Това са въпроси, на които не обръщаме особено внимание, пренебрегваме или често отричаме. В този контекст, каква е ролята на училищния психолог? 

Специалистът предоставя директна подкрепа за поддържането на мотивацията на учениците да усвояват знания, както и за поддържане на позитивен психо-емоционален климат в училищната структура. Това обясни Лора Стоянова, училищен психолог в СУ "Цар Симеон Велики" във Видин


"Това се случва чрез различни дейности. Например- диагностика, индивидуално консултиране, работа в група, превантивни програми, при нужда - програми с интервентна насоченост, например, свързани с насилие и тормоз или зависимости, работа с родители, постоянна работа с педагозите, обменяне на информация, посредничество при нужда..."

Стигмата към психолога все още я има, посочва още Лора Стоянова:

"Много ми се иска да изясним разликата между психолог, психотерапевт и психиатър, защото някак се губи. Все още има родители, които казват "моето дете е нормално, защо ще ходи на психолог". Или "аз не съм луд, защо трябва да идвам тук". Психиатърът е специалист, който е завършил медицинско образование и е специализирал "Психиатрия" - третира психичното разстройство и психичните дисфункции с медикаменти. Той е единственият, който може да изписва медикаментозно лечение и разглежда психичните разстройства със законите на биологията. Психологът от своя страна не е завършил медицинско образование и не изписва медикаменти. Работи с душевните страдания на децата, и не само на децата, с хората, с дисфункциите в поведението, стреса, редукция на стреса, емоционалната интелигентност, социалните умения и много други неща, травмите - всички имаме травми."

Психологът диагностицира чрез различни "инструменти" и извежда хипотези за личностните структури, за дисфункциите, и за нуждата от консултиране или терапевтична работа, добавя Лора Стоянова.

Много деца се страхуват от училищния психолог, или изпитват срам да не бъдат приети от съучениците си като различни. Напоследък, обаче, има тенденция учениците сами да търсят специалиста. 

"Случвало се е дете да се срамува, че ще бъде изпратено при психолог, не само тук. Срещала съм случаи, в които да, децата се срамуват какво ще кажат съучениците му, но някак си това клише се разбива с времето. Все повече родители са отворени да потърсят помощ при нужда, все повече деца идват сами да споделят, да им бъде осигурено пространство, в което могат да споделят чувства, мисли, емоции и съответно те да бъдат рационализирани по някакъв начин." 

Първоначално децата не разбират, че училищният психолог ще ги изслуша, а след това ще ги посъветва и ще направи всичко възможно, за да помогне за решаването на техния проблем и подобряване на психичното им състояние. Това осъзнаване идва на по-късен етап, често след първото посещение при специалиста. 

Едни от най-честите проблеми, с които децата се сблъскват в училище, са подигравките и тормозът. Това води до агресия при учениците, като често причина за нея е и семейната среда. 

"Ако разгледаме едно дете, често се казва, това дете е агресивно. Едно дете, което има някакъв симптом, изведено извън контекста на социалната функционалност на детето, житейската му ситуация. То се емблематизира като "агресивното дете", не се разглеждат подробностите, които са довели до това състояние. Много често едно агресивно поведение замаскира много други неща. Възможно е да бъде несръчен опит на детето да комуникира. Деца, които имат дисфункции в социалните умения. В такъв случай се влиза и се работи с групата, поне в училище, в училищен формат - за повишаване на социалните умения. Има деца, които не разпознават емоциите си, по-трудно им е." 

Отхвърлянето също е често срещан проблем в училище. Тук не само, че децата не успяват да създадат приятелства, но ясно им бива показано, че те са нежелани в "групата". Така например, по време на учебния процес на някои ученици не се дава възможност да се изявят и те биват подценявани. 

Ако повече млади хора разберат, че не е нужно да се борят сами със своите страхове, със съмнения си, с вътрешните си конфликти или подозренията, които имат, както и с очакванията на другите, то те ще създадат среда, в която срещата с психолога ще се възприема като грижа за себе си, обичане и приемане на собствената си личност. Нека приемат срещата със специалиста като пространство, в което няма да бъдат съдени, оценявани, критикувани, контролирани и категоризирани, а просто ще бъдат водени по пътя на себепознанието.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Проект Северозапад" възстанови социалната кухня

Възрастни хора в 10 населени места от община Мездра обслужва в момента социалната кухня към фондация "Проект Северозапад" , която възстанови дейността си от началото на годината. Продължават записванията. От неправителствената организация са готови да доставят обяд на достъпни цени до повече населени места, обясни директорът на фондацията Яна Рупева..

публикувано на 24.01.25 в 16:44

Да уловиш магията: Фотографията като начин на живот

Продължаваме да ви срещаме с хората от Северозапада, които успяват да превърнат своето хоби в професия. Това е нещо наистина прекрасно, но понякога може да бъде и предизвикателство.  Когато хобито стане професия, магията понякога се губи. Срокове, клиенти и ангажименти заменят свободата, с която сме свикнали. Но когато обичаш истински това, което..

публикувано на 24.01.25 в 16:30

Избраха думите на 2024 година

Избраха трите най-популярни думи за 2024 година. Това са "Шенген"- с 37.57%, "дубайски шоколад"- с 26.33% и "санитарен кордон"- с 24.14%. Те бяха избрани в третия етап на конкурса "Думи на 2024 година", чрез потребителска анкета, проведена в сайта kaksepishe.com , в която желаещите да участват имаха право да гласуват за общо 10 думи, подбрани от..

публикувано на 24.01.25 в 16:30

"Попитай сърцето" за любов

С нестандартната белгийска писателка Амели Нотомб вече сме се срещали благодарение на романа ѝ „Кралска воля“. И ако там тя разказваше една леко абсурдна любовна история за открадната самоличност, то в романа „Попитай сърцето“ темата е за друг вид любов и за това какво се случва, когато въпросната любов отсъства или не е тази, от която..

публикувано на 24.01.25 в 16:25

Любов и състрадание: Как две жени променят живота на бездомните животни

"97 Лапи и 1 опашка" продължава да ви среща с хората, които правят чудеса за четириногите ни приятели . Днес ще ви разкажем за две невероятни жени - Таня Гигенска и Вера Ангелова . Тези дами отделят цялото си свободно време, спестени пари и енергия, за да се грижат за десетки кучета. Те са като истински ангели за тези животни...

публикувано на 24.01.25 в 15:30

Предаването "Земята, която ни храни" е номинирано за награда "Сирак Скитник"

Публицистичното предаване "Земята, която ни храни", с автор и водещ Йорданка Герасимова, е номинацията на Радио ВИДИН за годишните награди на БНР "Сирак Скитник" за 2024 година. Номинацията е в категорията "Награда за радиопредаване или радио проект, или музикален проект, или мултимедиен проект на БНР".  Предаването "Земята, която ни храни"..

публикувано на 24.01.25 в 12:16

платена публикация
Carolina Herrera Good Girl е парфюм, който изразява сложността на женския характер

Представеният през 2016 година аромат Carolina Herrera Good Girl се превръща в истинско събитие в парфюмерията за жени. Вече близо десетилетие той запазва своята актуалност. Харесван е от дами по целия свят, тъй като изразява по най-добрия начин сложността и многообразието на женския характер.  Carolina Herrera Good Girl притежава ухание, което..

публикувано на 24.01.25 в 12:08