Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Министър Шишков: Решен е проблемът за участъка Ружинци-Монтана, работим и за тунел под Петрохан

Арх. Иван Шишков
Снимка: БГНЕС

Участъкът от новия скоростен път между Мездра и Ботевград ще бъде готов през 2024 г. Това обяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков. Той докладва пред Народното събрание какво се случва с големите пътни проекти у нас. Министър Шишков обясни какъв е напредъкът на новия скоростен път Видин-Ботевград, но подчерта, че според него е по-рационално да се работи активно за тунел под прохода Петрохан.


„Най-бързото трасе от Видин към Кулата е тунелът под Петрохан. Т.е. всички вие трябва да помислите в тази посока. Аз, в рамките на моя опит, още от 1992 година знам, че се разработваше вариант за тунел под Петрохан и връзката с този коридор (Видин-Кулата бел. ред). Трасето, което в момента се изгражда (Видин-Ботевград), разбира се трябва да бъде завършено и то трябва да бъде завършено навреме, но според мен изключително икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път- със седемсет и няколко километра по-къс, второто е, че няма да направим евентуална тапа на магистрала Хемус, а това ще щади и природата. Относно скоростния път Видин-Ботевград, участъците с открита строителна площадка са: Видин-Макреш, Макреш-Бела и Бела-Ружинци. Това е около 55 километра от общата дължина на трасето, което е 190 километра. Строи се и в двата участъка от Мездра до Ботевград- 33 километра. Между Видин и Макреш има забавяне за учредяване на сервитути предвид множеството инженерни мрежи. Казусът е разрешен, има разрешение за строеж и предстои възобновяване на дейностите на терен. Участъкът Мездра-Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 година. За участъка Ружинци-Монтана, с дължина 40 километра, се изпълняват устройствени процедури. Очаква се обезпечаване на трасето да е извършено до месец май 2023 година и строителството да започне от средата на следващата година. Имаше обжалване на Подробния устройствен план, което е приключило в съдебна фаза през март месец тази година, за съжаление колегите от АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура"- бел.ред.) са получили информация от МРРБ (Министерството на регионалното развитие и благоустройството- бел.ред.) през май месец, т.е. два месеца след като е завършило съдебното производство е имало възможност да започнат процедура за отчуждаване. Имам уверението, че до края на тази година ще бъде приключена цялата документация, която е нужно да бъде внесена в Министерски съвет за отчуждаване на този участък и затова май месец следващата година е очаквано да бъде завършено отчуждаването, за да може да бъде започнато строителството. В участъка между Монтана и Враца има наистина проблем с трасето- когато е проектирано трасето, то минава в близост до складове с боеприпаси, което е недопустимо, и в момента се прави нова разработка на трасето, за да може да се обезпечи правно и регулационно. Това е един от онези участъци от магистрали в България, за които съм имал възможност да говоря, че нямаме проектирана магистрала от край до край. Работи се активно, за да може да бъде намерено трасе, имайте предвид обаче, че в този случай вероятно ще се наложи и нов ОВОС (Оценка за въздействието върху околната среда- бел. ред.). В този участък процесът ще се забави чисто процедурно.“


Министърът на регионалното развитие и благоустройството допълни, че би трябвало да се направи цялостна концепция как ще се финансират в бъдеще големите инфраструктурни обекти в страната.


„България има нужда в най-малкия вариант да бъдат изградени още 1200 километра магистрали или скоростни пътища, които към този момент струват около 20 милиарда лева. Най-важното е наистина да се намери икономическият начин да бъдат построени магистралите. Освен да бъдат проектирани, трябва да се намерят начини и да бъдат финансирани."


Министър Иван Шишков отговори на въпрос на видинския народен представител Росица Кирова за напредъка на проекта за тунел под Петрохан, че ще настоява процедурите да бъдат ускорени.


„Тунелът под Петрохан е изключително важен, дал съм и вариант и за икономическо решение, ако не се намерят пари в бюджета. В този си състав Министерството на регионалното развитие прави всичко възможно този обект да се движи максимално бързо, процедурата да стигне до там, че да бъде ясно за държавата по кой ред ще тръгне да го инвестира, но трябва да се придвижва. Към този момент съм поискал от Агенция „Пътна инфраструктура“ максимално бързо специално този проект да бъде раздвижен. Аз съм изцяло на Ваша страна да направим максимално бързо тунела под Петрохан, оценявайки колко е важно.“




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Северозападни приключения със "Северозападни разкази"

Северозападна България е място, в което дори възрастните трудно се справят понякога. Всъщност често, а някои така и не успяват. Труден терен, тежки условия, страховити обитатели… А сега си представете какво е да си дете в това безмилостно място! През 90-те, за да е по-забавно! Да се налага тогава и там, в най-бедното време, на най-бедното място, да..

публикувано на 21.03.25 в 16:55

Резбата върху кост- красота и изящество

Пенчо Костов е майстор резбар и е член на Северозападната задруга на майсторите на стари занаяти-Враца. Живее в София, но произхода му е от белоградчишко. Баща му е от село Вещица, а майка му- от Салаш. Той прави резбите и миниатюрите си върху рога от елен и сръндак. Експонатите, изработени от кост и рог от Пенчо Костов представляват ловни сцени и..

публикувано на 21.03.25 в 16:50

Гомотарските гъски Видо, Кула и Гъмза, кучето Гошко и петелът Джизъса

На брега на Дунав, до село Гомотарци, семейството на Ивайло и Деси Пенчеви се радват на прекрасна природа и феноменална гледка към невероятната и величествена река. Обикновено човек, за да не е самотен, си взема домашен любимец. И Деси и Иво имат, и то не един. И освен кучето Гошо, останалите любимци  са малко по-различни от стандартните-..

публикувано на 21.03.25 в 15:40

Село Шипот- паметници на партизани, тишина и безлюдни къщи

Обезлюдяването на обширни райони е един от най-тежките проблеми на България. Факт е, че именно той се превръща в катализатор на миграция както към големите градове, така и към страните от Европа. Днес отново търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и даваме конкретен отговор с пример на едно село от този регион.  В..

обновено на 21.03.25 в 15:15

Социални работници в Кула: Работим на терен, опитваме се да сме в помощ на хората

В Дирекция "Социално подпомагане"  - Кула избраха "Социален работник на годината" и така  отбелязаха професионалния си празник - Световния ден на социалния работник, който честваме през третия вторник на март.  Служителите от дирекцията отличиха Биляна Данкова , началник отдел „Социална закрила“. Признанието носи и още по-голяма отговорност, каза..

публикувано на 21.03.25 в 15:01

Отбелязваме Световния ден на хората със синдром на Даун

На 21 март отбелязваме Световния ден на хората със синдром на Даун . Датата не е избрана случайно, тъй като Синдромът на Даун се причинява от тризомия на 21вата хромозома, тоест наличие на три копия на тази хромозома, вместо на две. Хората с този синдром често са наричани "слънчеви“ , заради обичливия нрав. С какво се характеризира това..

публикувано на 21.03.25 в 13:27

Отбелязваме Световния ден на кукления театър

В Световния ден на кукления театър  си говорим за това прекрасно изкуство, което пренася зрителя в свят на магия и въображение. С всяко движение на куклите и всяка реплика на актьора оживяват героите, които разказват истории, пълни с вълшебство и емоция. Този театър не се нуждае от огромни декори или сложни технологии, а от умението да..

публикувано на 21.03.25 в 10:06