Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Мисия безопасни пътища" в полза на приемането на нов ЗДвП

Експерти: Държавата бяга от отговорност за безопасността на пътищата

ИПБ: Служебното правителство се опитва да заглуши не само нас, но и гласа на хората

Снимка: Радио Видин



Конкретни решения, които да сложат край на войната по пътищата, предлагат от Института за пътна безопасност.

Като част от гражданската инициатива "Мисия безопасни пътища" експертите ще посетят редица градове, за да се срещнат с местни жители. 

Целта е да бъде регистрирана и да бъде събрана достатъчно голяма обществена подкрепа, с която следващото правителство да бъде принудено да приеме нов закон за движение по пътищата и нова структура за управление на пътищата, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.

""Мисия Безопасни пътища" е национална гражданска инициатива, която цели да принуди държавните институции да доставят безопасна транспортна система. Това обаче, което смятам, че е важно и трябва да се каже към този момент, че е налице грубо внушателство на служебното правителство към част от националните медии тази инициатива да не бъде отразявана. "Мисия Безопасни пътища" цели създаването на нов Закон за движение по пътищата, който ясно и еднозначно да регламентира отговорността на доставчика на транспортната система. Доставчикът - това са държавните институции. Те са отговорни за дизайна, изпълнението и използването на пътно-транспортната система и по този начин са отговорни и за нивото на безопасност в рамките на цялата система. Участниците в движението са отговорни за следването на правилата за използването на същата тази система, изготвени от държавните институции. Ако участниците в движението не успяват да се съобразят с тези правила поради липса на знание, възприемане или умение, то държавните институции са задължени да вземат нужните последващи мерки, за да въздействат на това да няма загинали и ранени. Тази нова философия трябва да залегне в изцяло нов закон". 

Освен апел за нов закон, от Института настояват и за институционална реформа, за да бъде концентрирана цялата власт на едно конкретно място.

"Другото, което ние предлагаме, е институционална реформа чрез обединяване на Агенция "Пътна инфраструктура", Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в държавна агенция "Пътна администрация". Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, ще се достигнат необходимите нива на ефективно управление, ще се намали значително административната тежест, новата структура ще се превърне в първостепенен разпоредител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България". 

Според Милчев корупцията в държавните институции възпрепятства осигуряването на безопасни пътища в цялата страна.

"Ние предлагаме и регламентиране на извънсистемния контрол, установяване на стандарти за управление на риска и въвеждане на отворена информационна система. Това ще позволи да започнем да ограничаваме корупцията в държавните институции. Без пробив в тази посока, не започнем ли да спираме корупцията в държавните институции, ние ще гинем като мухи".

Богдан Милчев

Ако инициативата получи достатъчно гласност, правителството ще бъде принудено да извърши реформите, сигурен е той. 

"Цензурират ни. Служебното правителство грубо се е намесило в двете големи национални медии - bTV и NOVA, казвам го съвсем отговорно, тази инициатива да не бъде отразявана. Има намеси и в част от някой от сайтовете и електронните медиите. Вие ще го видите по начина, по който една такава гражданска инициатива, която цели да събере хиляди подписи, да посети обществеността, че проблемът не е в шофьорите, а в доставчика на транспортната система. Шофьорите в България се държат по този начин по нашите пътища, защото им се позволява, защото пътят позволява, защото контролът позволява, защото законът позволява. Ние считаме, че трябва да преминем към нормално европейско управление на транспортната система, където доставчикът носи общата отговорност, а не шофьорът. Всички държавни институции, за да могат да продължават да крадат от нашите пари, прехвърлят цялата отговорност върху шофьора. Това нещо е невярно. Нашата обиколка беше в София, утре сме в Шумен, след това сме в Елхово и Враца, където хората ни поканят, ще отидем. Ако на тази инициатива се даде популярност, тя ще набере сила и тежест, тогава което и да е българско правителство няма да има шанс да не изпълни тези минимални изисквания за управление".

Инициативата ще посети всеки град, ако местните граждани имат такова желание.

"Целта на нашата инициатива е хората, гражданите, будните хора, чрез медиите, да чуят, самите те да потърсят, да го направим заедно. Тази инициатива не е финансово обезпечена, тя е обезпечена от доброволци на ИПБ. Тя е абсолютно доброволна. Абсолютно независима е. Това е големият страх на служебното правителство.в момента и на следващите правителства може би".

Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, напомни още експертът.

"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен".

Пътищата в региона се нуждаят от ремонт, отбелязаха видинчани.

"Пътища, асфалтова настилка, дори канафки няма. Едно време имаше кантонери, които поддържаха пътищата. Целият Северозапад - от Плевен насам е мор, пропаднало е до дупка... Пътищата няма да ги оправят никога... Зле са, не са добре пътищата. Цялата инфраструктура трябва да се оправи. Където и да съм бил, е по-добре... Не само са много дупки, но нищо не се прави".

В следващите три месеци от Института ще посещават българските градове, за да събират подписи за нов закон.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Есетровите риби в Долен Дунав изчезват

Нов доклад подчертава критичната ситуация, пред която са изправени популациите на есетровите риби на границата между България и Румъния. Анализът документира 395 случая на незаконен улов и търговия с есетрови риби в България, Румъния и Украйна между 2016 г. и 2023 година. Докладът се фокусира  основно върху бракониерството на есетровите риби, каза..

публикувано на 29.08.24 в 16:50

Ловно-рибарското сдружение в Белоградчик разсели фазани и подготвя зарибяване

Общо 1087 фазана са разселени на ловните територии на дружинките на ловно-рибарско сдружение "Сокол"-Белоградчик. Фазаните са 90-дневни. Голяма част от тях оцеляват и създават популацията на територията на дружинките. От втората седмица на август започна ловът на прелетен дивеч. Може да се ловува пъдпъдък, гургулица, гривяк. Заради сушата е..

публикувано на 29.08.24 в 16:45
Балът в с. Бърдарски геран

Бърдарски геран се готви за Бал на банатските българи

За поредна година в белослатинското село Бърдарски геран ще се проведе Бал на банатските българи . Събитието се провежда вече около 10 години и е повод хора от близо и далеч да се срещнат в родното си място. По време на бала, който е тази събота, 31 август, участниците обличат характерните за банатските българи носии, като по този начин пазят..

публикувано на 29.08.24 в 15:00

Общински служители ще санкционират нарушители с неприсъствени фишове във Видин

Служители на Общинско предприятие "Зони за платено паркиране" във Видин ще поставят неприсъствени фишове на неправилно паркирани автомобили от 1 септември .  Уведомленията могат да бъдат издавани при отсъствието на шофьора, като ще бъдат поставяни на предното стъкло на превозните средства. Глобите ще се налагат по Закона за движение по пътищата и..

публикувано на 29.08.24 в 14:00

Възможен ли е туризмът в малките населени места от Северозапада

Северозападът има какво да покаже, а комбинацията от добре изградена мрежа от къщи за гости, местни ферми и и винарски изби привлича туристите, казва Елеонора Йосифова, председател на Българската асоциация за алтернативен туризъм. Преоткриват го и велосипедисти, а отделно от това, има богат календар от събития, които представят..

публикувано на 29.08.24 в 13:00

Колоездачи от 5 държави стартират по 700-километровия маршрут "Дунав ултра: Следващо ниво"

Общо 100 колоездачи от 5 държави ще стартират тази събота от Видин, за да изминат най-дългия туристически веломаршрут в страната - "Дунав ултра" . 11-ото издание на най-популярното многодневно колоездачно приключение в България ще премине под името "Дунав Ултра: Следващо ниво". Какво ще предложи то на участниците, обясни организаторът Борис Бегъмов..

публикувано на 29.08.24 в 10:50

В "Музикална зона" на 29 август 2024 слушаме Даниела Белчева

Бих я нарекла българската Мини Рипъртън. И на двете изпълнителки гласовете са изключително нежни и приятни. Обичат да възпяват любовта. Положителният им светоглед прави песните заредени с много светла енергия, въпреки ранната болест и смърт на Рипъртън. Дани Бел чрез музика споделя не просто своите преживявания, но донася нови усещания от света на..

публикувано на 29.08.24 в 09:00