Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Мисия безопасни пътища" в полза на приемането на нов ЗДвП

Експерти: Държавата бяга от отговорност за безопасността на пътищата

ИПБ: Служебното правителство се опитва да заглуши не само нас, но и гласа на хората

Снимка: Радио Видин



Конкретни решения, които да сложат край на войната по пътищата, предлагат от Института за пътна безопасност.

Като част от гражданската инициатива "Мисия безопасни пътища" експертите ще посетят редица градове, за да се срещнат с местни жители. 

Целта е да бъде регистрирана и да бъде събрана достатъчно голяма обществена подкрепа, с която следващото правителство да бъде принудено да приеме нов закон за движение по пътищата и нова структура за управление на пътищата, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.

""Мисия Безопасни пътища" е национална гражданска инициатива, която цели да принуди държавните институции да доставят безопасна транспортна система. Това обаче, което смятам, че е важно и трябва да се каже към този момент, че е налице грубо внушателство на служебното правителство към част от националните медии тази инициатива да не бъде отразявана. "Мисия Безопасни пътища" цели създаването на нов Закон за движение по пътищата, който ясно и еднозначно да регламентира отговорността на доставчика на транспортната система. Доставчикът - това са държавните институции. Те са отговорни за дизайна, изпълнението и използването на пътно-транспортната система и по този начин са отговорни и за нивото на безопасност в рамките на цялата система. Участниците в движението са отговорни за следването на правилата за използването на същата тази система, изготвени от държавните институции. Ако участниците в движението не успяват да се съобразят с тези правила поради липса на знание, възприемане или умение, то държавните институции са задължени да вземат нужните последващи мерки, за да въздействат на това да няма загинали и ранени. Тази нова философия трябва да залегне в изцяло нов закон". 

Освен апел за нов закон, от Института настояват и за институционална реформа, за да бъде концентрирана цялата власт на едно конкретно място.

"Другото, което ние предлагаме, е институционална реформа чрез обединяване на Агенция "Пътна инфраструктура", Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в държавна агенция "Пътна администрация". Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, ще се достигнат необходимите нива на ефективно управление, ще се намали значително административната тежест, новата структура ще се превърне в първостепенен разпоредител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България". 

Според Милчев корупцията в държавните институции възпрепятства осигуряването на безопасни пътища в цялата страна.

"Ние предлагаме и регламентиране на извънсистемния контрол, установяване на стандарти за управление на риска и въвеждане на отворена информационна система. Това ще позволи да започнем да ограничаваме корупцията в държавните институции. Без пробив в тази посока, не започнем ли да спираме корупцията в държавните институции, ние ще гинем като мухи".

Богдан Милчев

Ако инициативата получи достатъчно гласност, правителството ще бъде принудено да извърши реформите, сигурен е той. 

"Цензурират ни. Служебното правителство грубо се е намесило в двете големи национални медии - bTV и NOVA, казвам го съвсем отговорно, тази инициатива да не бъде отразявана. Има намеси и в част от някой от сайтовете и електронните медиите. Вие ще го видите по начина, по който една такава гражданска инициатива, която цели да събере хиляди подписи, да посети обществеността, че проблемът не е в шофьорите, а в доставчика на транспортната система. Шофьорите в България се държат по този начин по нашите пътища, защото им се позволява, защото пътят позволява, защото контролът позволява, защото законът позволява. Ние считаме, че трябва да преминем към нормално европейско управление на транспортната система, където доставчикът носи общата отговорност, а не шофьорът. Всички държавни институции, за да могат да продължават да крадат от нашите пари, прехвърлят цялата отговорност върху шофьора. Това нещо е невярно. Нашата обиколка беше в София, утре сме в Шумен, след това сме в Елхово и Враца, където хората ни поканят, ще отидем. Ако на тази инициатива се даде популярност, тя ще набере сила и тежест, тогава което и да е българско правителство няма да има шанс да не изпълни тези минимални изисквания за управление".

Инициативата ще посети всеки град, ако местните граждани имат такова желание.

"Целта на нашата инициатива е хората, гражданите, будните хора, чрез медиите, да чуят, самите те да потърсят, да го направим заедно. Тази инициатива не е финансово обезпечена, тя е обезпечена от доброволци на ИПБ. Тя е абсолютно доброволна. Абсолютно независима е. Това е големият страх на служебното правителство.в момента и на следващите правителства може би".

Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, напомни още експертът.

"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен".

Пътищата в региона се нуждаят от ремонт, отбелязаха видинчани.

"Пътища, асфалтова настилка, дори канафки няма. Едно време имаше кантонери, които поддържаха пътищата. Целият Северозапад - от Плевен насам е мор, пропаднало е до дупка... Пътищата няма да ги оправят никога... Зле са, не са добре пътищата. Цялата инфраструктура трябва да се оправи. Където и да съм бил, е по-добре... Не само са много дупки, но нищо не се прави".

В следващите три месеци от Института ще посещават българските градове, за да събират подписи за нов закон.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Звезда и Викенти Водови от Гъмзово - за живота на село и хармоничната любов

В рубриката "На раздумка с Яна Маринова" днес ви срещаме с едно трудолюбиво българско семейство. Това са Звезда и Викенти Водови от видинското село Гъмзово, които са пример за един щастлив и хармоничен съвместен живот. Звезда е работила като счетоводител, Викенти по професия е енергетик, също така е и инструктор по плуване. Те са от тези..

публикувано на 25.04.24 в 16:50

Богомил Петров с предстоящи екологични инициативи във Видин

Приключи едномесечно почистване на Видин, което започна на 22 март- Световния ден на водата и приключи на 22 април- Денят на Земята, обясни видинският еколог Богомил Петров: "За един ден не може да се почисти, то и за един месец не може, но все пак в училищата изпратихме известие и в детските градини и всичко започна на 22 март от детска..

публикувано на 25.04.24 в 16:18

В Търнава отбелязаха Деня на Земята

В парка в центъра на село Търнава, община Бяла Слатина, децата от местното училище отбелязаха Световния ден на Земята. Показаха постери с послания, засадиха дърво, говориха за Земята и мястото на хората.  "Децата на Търнава определиха Деня на Земята за неин рожден ден. Така съвместно кметство, училище, читалище проведохме един чудесен детски..

публикувано на 25.04.24 в 16:15
есетри

Пускат в Дунав 1,6 милиона есетри

Въпреки че са надживели динозаврите, днес есетрите са най-застрашената от изчезване група животни в света. От шестте вида есетри, които са се срещали в Дунав, вече са останали само четири. Чигата е застрашена от изчезване, а моруната, пъстругата и руската есетра са със статус на критично застрашени. Oпазването и възстановяването на техните популации..

публикувано на 25.04.24 в 16:12

Археологически проучвания сочат за по-стара история на Гушовския манастир

Нови археологически проучвания на Гушовския манастир край Чипровци сочат за по-ранната история на светата обител. След извършени няколко сондажа и стратиграфски наблюдения около черква на манастира са открити множество фрагменти от стенописи с доста сериозни запазени изображения. Благодарение на стенописите и последващото им проучване е установено,..

публикувано на 25.04.24 в 15:50

С доброволен труд ремонтираха храма под Алботинския скален манастир

С доброволен труд и дарение ремонтираха покрива на храм "Възкресение Христово" в подножието на Алботинския скален манастир. Идеята е на кметството на видинското село Градец, откъдето са договорили местна строителна бригада, която да извърши безвъзмездно нужните строителни дейности. Финансовата подкрепа за материалите е на Видинската митрополия,..

публикувано на 25.04.24 в 12:02

Нов прочит на "Грозното патенце" представят във Видинския куклен театър

"Грозното патенце" ще оживее на сцената на видинския куклен театър. Своя оригинален прочит на любимата приказка от Ханс Кристиян Андерсен ще представи Никола Стоянов. Това е режисьорският дебют в кукления театър на популярния кино и театрален актьор. "Видинската публика ще я изненадаме с нашето различно грозно патенце. Един много симпатичен..

публикувано на 25.04.24 в 11:28