Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Готови са 4% от новия път Видин-Ботевград

Снимка: МРРБ

В навечерието на Великден министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков откри за движение 7,5-километрова отсечка от новостроящия се скоростен път Мездра-Ботевград при село Новачене. Стойността на новоизградената отсечка е 168 млн. лева. 

Пуснатият в експлоатация нов участък от скоростния път Видин-Ботевград обхваща пътния възел „Новачене”, при пресичането с общински път с. Новачене - с. Боженица, което е решено на две нива, с пътен възел тип „диамант”. След възела пътят продължава като обход, с изградени множество големи съоръжения - мостове на реките Рударка, Бебреш и Калница, няколко надлеза над изградения главен път, обслужващи пресичания с общински пътища.

Изградена е и площадка за отдих на км 191, при Скравена. Извършени са реконструкции на засегнати инженерни мрежи - водопроводи, напоителни системи, електро и газопроводи.

Екип от експерти на Европейския център за транспортни политики извърши инспекция по пътна безопасност на готовия участък. Какво констатираха пътните експерти?

"Доста дълго време са чакани тези седем километра и половина, защото точно тези 7,5 километра заобикалят селата Скравена и Новачене, а си спомняте колко много пътнотранспортни произшествия станаха именно между тези две села. Откриването на тази отсечка няма как да не бъде приветствано. В тази връзка, след като уведомихме АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) и помолихме за тяхното съдействие, направихме проверка за това какво е реалното състояние на този път. Това, което мога да кажа, като заключение, е, че са положили много усилия, много от елементите са много добре изградени, но имаме някои забележки, които се надяваме да бъдат отстранени. Не е случайно, че България е на 97-о място в класацията на Световния икономически форум по качество на инфраструктурата след държави като Уганда и Зимбабве. Обичайното нещо, което наблюдаваме на няколко пътя, не само на този, шумоизолиращите бариери отпред изглеждат много добре, но отзад е грозна картинка. На много места отводняването е направено много добре, но имаше няколко точки, в които шахтите, които трябва да приемат водата, са направени над нивото на асфалтовото покритие, което ще създаде определени рискове за настъпване на аквапланинг. Не останахме доволни от това, че за пореден път видяхме да е използван т.нар. термопластик за маркировката, за който много пъти сме обяснявали, че е крайно неподходящ за нашите метеорологични условия. Освен това маркировката е положена по, меко казано, безобразен начин. На някои места преходът от асфалта към банкета не е направен по най-добрия начин. Изобщо има дребни детайли, които за един нов път, който струва толкова много пари и го чакаме с такова нетърпение вече четвърта година, можеше повече старание да се вложи. Категорично не казваме, че пътят е опасен или че не е направен според нормите. На първо четене той е направен добре, призоваваме да се извърши проверка с георадар или с дефлектометър и дефлектограф, за да се провери дали може да понесе съответното натоварване, дали е оразмерен правилно и какво е неговото качество при дългосрочна експлоатация", обясни Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.

След официалното откриване на отсечката Диана Русинова отбеляза, че са отстранени голяма част от забележките.

Въпреки добрата новина, че част от новия път Видин-Ботевград вече е пусната в експлоатация, остават в различна степен на готовност още близо 180 километра или около 95% от целия път. В какъв етап са отделните участъци?

"От Ружинци към Видин се строи. В частта, която беше от Монтана към Ружинци, Министерски съвет взе решение за отчуждаване. В момента процедурите за отчуждаване са на финалната права. За съжаление, законът позволява да бъдат обжалвани оценките. В момента сме в съдебна фаза, очаквам до края на юни да завършат съдебните дела и да можем да дадем фронт за започване на строежа в тази част. В участъка Ботевград-Мездра се строи. Имаме обаче проблеми, че до този момент бяха предвидени пет кръстовища на едно ниво. В момента сме на финалната права да одобрим Подробния устройствен план и преработка на проектите така, че всички кръстовища до Мездра да бъдат на две нива. Разбира се, строителите не са спрели работа. Надяваме се да можем да компенсираме чисто процедурно времето и да може строителите да имат възможността в рамките на година и половина да завършат строителството в тази част. За съжаление, за част от този път бяхме наследили сериозни процедурни проблеми. Това е частта, която е между Враца и Монтана. Трасето, което беше определено, не беше подходящо. В момента сме започнали наново проектиране, но тази част от този скоростен път ще остане като последна. Всички части от пътя са на различен етап- едни в строителство, други в етап проектиране, но всеки от етапите ги работим усилено. Работи се във видимата и в невидимата част. Невидимата част са процедурите, но без тях няма да стигнем до видимата част. Ще се наложи да бъде затворен за движение участъкът на Е-79 до Ребърково заради взривни работи близо до Мездра. В момента се прави организация на движението, тъй като трябва да осигурим обходни маршрути", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.

Скоростният път Видин-Ботевград, с обща дължина от 190 км, се очаква да бъде готов през 2027 година. Темповете на строителство зависят от волята на властта дали да го има този важен за цяла Северозападна България инфраструктурен проект. Представителите на основните политически сили от Видин изразиха по време на предизборната кампания твърдата си позиция да работят за развитието на региона. 

Можете да ги чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03

Изсветлява ли сивата икономика

Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..

публикувано на 08.07.24 в 14:59

Повече от година Старопатица чака помощ за ремонт на разрушени улици

Проблеми с покритието на мобилните оператори, безработица и бедност притесняват жителите на кулското село Старопатица . Възрастните се оплакват, че поради липсата на постоянна телефонна връзка са затрудени да търсят лекарска помощ, когато им се наложи. По-младите негодуват, че нямат работа и не могат да се грижат по най-добрия начин за децата си...

публикувано на 05.07.24 в 12:47
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Сценарият на дълбоката държава излезе извън коловозите на кукловодите

Кабинетът "Желязков" не получи одобрение.  Обречена ли е възможността за съставяне на редовен кабинет с втория и третия мандат?  Ще продължи ли да се задълбочава политическата криза в страната?  Какви трябва да бъдат приоритетите пред 50-тото Народно събрание?  Политическото статукво дискутираме с изборния експерт Стоил Цицелков. Радио ВИДИН :..

публикувано на 04.07.24 в 10:00