Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътищата в България са най-опасните в Европа за камиони, сочи проучване

2
Снимка: Радио ВИДИН

България е с най-опасните пътища за шофиране на тежкотоварни автомобили в Европейския съюз (ЕС), сочи проучване на британска технологична компания в транспортната индустрия. След анализ на данните от ЕС (включена е и Великобритания) за последните 10 години, България е на първо място - с повече фатални сблъсъци на тежкотоварни автомобили годишно от второто и третото място на Полша и Чехия взети заедно. Причините да сме начело на негативната класация коментира инж. Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност:

"Проблемът с тежкотоварния превоз има два аспекта. Първо - пътищата и инфраструктурата - тя е силно компрометирана и остаряла, лошо поддържана, неправилно са харчени парите за тази инфраструктура. Но има и един друг проблем проблем, който съпътства това изследване според мен. Това е контролът, който се осъществява върху тежкотоварните превози... Това нещо в съвкупност ни показва, че и стопанинът на пътя, и този, който трябва да контролира движението по този път - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", не действат в системата, те не действат като един организъм. Всеки нещо прави поотделно и накрая резултатът е да сме последни в ЕС... Ние имаме конкретно решение, тъй като са налице организационни проблеми, налице са и законодателни, разбира се, такива. Решаването на организационните проблеми означава нова структура за управление на българските пътища. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която контролира движението на тежкотоварни автомобили преди всичко, трябва да работят като едно цяло и да се обединят с Агенция "Пътна инфраструктура" и държавната агенция, която трябва да даде методологията и оценката на риска също да се включи. Тоест три агенции да ги направим в една държавна агенция, с двустепенно управление..."

България е на кръстопът и с недостатъчно магистрали, което води до тежкия трафик по нашите пътища, допълни още инж. Богдан Милчев. Според изследване на Института за пътна безопасност, в Северозападна България има най-висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия.

Опасните пътища отнемат от конкурентоспособността на транспортния бранш, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. По думите му, Е-79 е един от най-лошите пътища за шофиране в Европа:

"За Е-79, това един от участъците, които наистина е от най-лошите за шофиране в Европа. Там е тежко за управление, двупосочни пътища, с много сериозен и интензивен трафик на тежкотоварни автомобили... Път тесен, със сериозни неравности, преминава през населени места, въобще това е нещо, което е недопустимо за съвременните пътища... Без добра инфраструктура, не само транспортът страда, а и цялата икономика. Това ни отнема от конкурентното предимство. Един транспорт, ако не е бърз, той не е привлекателен, а когато управляваш по лоши пътища, най-нормалното нещо е транспортът да не е бърз... Ще ви каже, че един час престой на товарен автомобил на граничен пункт струва на превозвача 10 евро. Ако той чака 48-50 ч., това са 500 евро, които той трябва да ги прежали, за да закара стоката навреме."

Събирането на пътни такси и философията на тол системата не кореспондират с качеството на пътищата, смята още Йордан Арабаджиев.

Според международните шофьори, с които разговаряхме, пътищата у нас са опасни, защото не са в добро състояние. Казват, че с излизането от България в посока Западна Европа нещата откъм пътни условия значително се подобряват още в съседна Румъния:

"Зле са нашите пътища в интерес на истината и то специално тук, в този район, Видинския. Аз съм от Пазарджик. Да се надяваме, че по-бързо ще оправят пътя тук, даже слушах, че са пуснали някаква отсечка, тук, на Мездра... За сравнение, пътищата в Румъния са по-добри от нашите. Най-добрата държава за шофьорите е Франция, в Германия е много натоварено, хубави са пътищата, но натоварени и много ремонти... Бих казал, че състоянието на пътищата в България е много зле. Значи, честно казано, Е-79, както се води, това не е път. Това е място за каруци, не е за камиони, не е за коли, защото няма равна част на този път... Значи то само да излезеш от България и в Румъния няма нищо общо. Националът им е по-добре от нашата магистрала, демек това, което е извън населено място е по-добре от нашата магистрала "Тракия", дето много я сочат, че имаме магистрала, а това не е магистрала и там е с дупки..." 

По данни на проучването Дания, Австрия и Швеция са класирани като най-малко опасните страни за шофьорите на камиони. Намерението на изследването не е определени страни да бъдат етикетирани като по-опасни от други, посочват от компанията, а да подчертае международната безопасност на водачите на камиони и работата, необходима за изпълнение на мисията на ООН "Vision Zero" за постигане на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания до 2050 г.

Повече в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03

Изсветлява ли сивата икономика

Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..

публикувано на 08.07.24 в 14:59

Повече от година Старопатица чака помощ за ремонт на разрушени улици

Проблеми с покритието на мобилните оператори, безработица и бедност притесняват жителите на кулското село Старопатица . Възрастните се оплакват, че поради липсата на постоянна телефонна връзка са затрудени да търсят лекарска помощ, когато им се наложи. По-младите негодуват, че нямат работа и не могат да се грижат по най-добрия начин за децата си...

публикувано на 05.07.24 в 12:47
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Сценарият на дълбоката държава излезе извън коловозите на кукловодите

Кабинетът "Желязков" не получи одобрение.  Обречена ли е възможността за съставяне на редовен кабинет с втория и третия мандат?  Ще продължи ли да се задълбочава политическата криза в страната?  Какви трябва да бъдат приоритетите пред 50-тото Народно събрание?  Политическото статукво дискутираме с изборния експерт Стоил Цицелков. Радио ВИДИН :..

публикувано на 04.07.24 в 10:00

Европа ни отряза за еврото - какви са реакциите у нас?

Преди дни стана ясно, че приемането на еврото в България със сигурност се отлага. Страната ни ще поиска извънреден конвергентен доклад догодина, като очакванията на Министерството на финансите са да покрием критериите за членство в еврозоната в края на 2024 г. Най-ранната дата за присъединяване на България към еврозоната се очертава 1 януари..

публикувано на 03.07.24 в 10:45