Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

10 години Дунав мост Видин - Калафат

Снимка: Светослав Цветанов

През този месец се навършват 10 години откакто е пуснат в експлоатация Дунав мост  Видин - Калафат "Нова Европа". Равносметката е изцяло положителна, заяви изпълнителният директор на смесеното българо-румънско дружество, Инженер Людмил Димитров :

"Дунав мост при Видин-Калафат се оказа предпочитано място за преминаване на река Дунав, знаете и тирове, и леки коли, тежкотоварни. Равносметката, за тези десет години са минали близо десет милиона превозни средства по съоръжението, инфраструктурата, като от тях близо 60% са тежкотоварните над 3.5 тона. Така че е положително, както казах оказа се предпочитано място за преминаване. Иначе постоянно расте трафикът през годините, близо 12-15% се увеличава трафикът всяка година, спрямо предишната. Примерно мога да кажа, че за миналата година, 2022 година, са минали близо 1 300 000 моторни превозни средства, от които 770 000 са тежкотоварните и отново имаме 12% увеличение спрямо предишния период. Средно дневно минават в двете посоки - изход България, вход България около 2 500 - 3 000 хиляди тежкотоварни превозни средства и около 1 000 - 1 200 леки коли."
Дунав мост-2 между Видин и Калафат
Приоритетите на българо-румънското  дружество, като оператор на моста, са поддържане на техническата изправност на съоръжението и прилежащата му инфраструктура, както и безопасно преминаване и обслужване на клиентите. Какво е техническото състояние, десет години след откриването на Дунав мост 2, съобщи Людмил Димитров:

"Както знаете, има учредено смесено българо-румънско дружество за управлението на съоръжението, на инфраструктурата. То е уникално по своята същност, защото е първо и единствено смесено дружество. Две са основните функции, които изпълнява дружеството, това е поддържането техническата изправност на приложението и прилежащата му инфраструктура, както и обслужване на клиентите, безопасно преминаване и заплащане на таксите. Мога да кажа, за тези десет години, че дружеството се справи и продължава да се справя успешно със задачите, както казах по първата, относно преминаването на моторни превозни средства, близо 10 млн. са преминали. А по втората, техническата задача - поддръжка на съоръжението и прилежащата инфраструктура, мога да кажа, че за тези десет години, инфраструктурата и съоръжението са в отлично състояние. Още от откриването поддръжката се прави по утвърдена методика, целогодишно, изпълнява се както трябва. Не са изпълнявани до сега сериозни ремонти, не е имало нужда, единствено се ремонтира настилката, която се руши от тежкотоварния трафик, който казах, че е много. Така, че няма някакви сериозни проблеми, в отлично техническо състояние е съоръжението."

С какви предизвикателства се сблъскват от управата на съоръжението, има ли решения и какви са те посочи Людмил Димитров:

"Ние големи проблеми като дружество, което стопанисва моста, нямаме. Но със сигурност голям проблем за общината, за гражданите, за държавата като цяло това са непрекъснатите опашки, които стават от тежкотоварни моторни превозни средства. Причините за това са две, бих могъл да кажа. Едното е, че граничният пункт, който е на румънска територия, не е проектиран за този голям трафик, както казах. Също не е проектиран и пунктът за изпълняване на многото проверки, които се случват на него. Втората причина, това е мигрантският натиск, който задължава граничната полиция, особено на Румъния да прави 100% граничен контрол, с което се увеличава и времето за преминаване на моторните превозни средства. И на практика, въпреки че е вътрешна граница, са задължителни митническите и граничният контрол и скоростта за преминаване на всяко моторно превозно средства зависи точно от този контрол, което е извън прерогативите на дружеството и не бихме могли да влияем на него. Иначе голям проблем е и така наречените "спящи", почиващи тирове, тежкотоварни, над 12 тона, които, когато им дойде времето за почивка, спират, заключват и започват да спят. В резултат на което други тирове ги изпреварват и се образуват така наречените тапи, които пречат и на лекотоварния трафик. Знаете, има много оплаквания и това е големият проблем в момента на съоръжението и на пункта. Решаването на този проблем е комплексен и трябва много институции да се ангажират. Лошото е че свързват тези опашки с работата на нашето дружество, но това не е така. Относно времето на преминаване на тежкотоварния трафик в няколко насоки може да се работи. Едното е разширяването на пункта, предприети са вече стъпки в тази посока, но това изцяло зависи от румънската държава , защото пункта се намира на тяхна територия. В момента пет трасета има за тежък трафик и едно за лек трафик на излизане от България. Ако се разшири пунктът с две-три трасета, разбира се, че ще е по-добре. Също, надяваме се, да влязат България и Румъния в Шенгенското пространство, което би облекчило граничния трафик, даже би отсъствал, би останал само митническият. А иначе относно почиващите тирове, които са на съоръжението, би било добре примерно както на Русе да се изгради един буферен паркинг от Община, Държава,  където да изчакват там камионите, а не на самата инфраструктура и да възпрепятстват и лекия трафик. 

От пускането в експлоатация на Дунав мост Видин - Калафат, таксите не са променяни. За леките автомобили таксата за преминаване в една посока е 6 евро или 12 лева, за автобуси - 25 евро или 49 лева и за товарни автомобили над 12,5 т. - 37 евро или 72 лв. На излизане от страната таксите могат да се заплатят в евро или левове, а на влизане от Румъния в България - в леи или евро. При желание на шофьорите таксата може да се плати на каса в брой или на пос терминал.

Съоръжението е построено с държавни и европейски средства. Изплатена ли е инвестицията за тези 10 години, научаваме от Людмил Димитров:

"Знаете, изцяло съоръжението е построено със заеми от различни институции, като близо 80% от тях са от българската държава, съответно и тя за този момент взима по-голям дивидент. Все още се изплащат тези заеми и задължения, но скоростта, с която се изплащат е по-голяма от предвидената, именно защото и трафикът е по-голям от предвидения. Тези 10 млн. изминали превозни средства го доказват, както и на това се дължат опашките, защото камионите, които отиват към пункта са много по-голям брой от това, което може да премине на самия пункт. Дружеството успешно се развива, както казах и показа през годините, че българи и румънци могат да работят заедно, без проблеми, в синхрон за полза на съоръжението."


Актуалната обстановка за трафика може да се следи във всеки един момент чрез мобилното приложение на Дунав мост Видин - Калафат.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Лазар Гецковски

Лазар Гецковски е първият "Посланик на вярата в доброто" в Мизия

Днес, 17 февруари, отбелязваме Деня на спонтанната доброта. Той се празнува по цял свят от благотворителни организации, но не е известно кой е конкретният инициатор. Най-популярен е в САЩ. В този ден хората трябва да се стремят да бъдат добри към всички, без да очакват награда. Именно затова днес ви представяме един такъв пример от град Мизия,..

публикувано на 17.02.25 в 16:17

Как да подобрим съня на детето?

Сънят при бебетата и малките деца е тема, която вълнува всички родители, а трудното приспиване или пък честите нощни събуждания на децата са проблеми, на които често родителите мислят, че решение няма.  Все още в нашето общество битуват митове, свързани с детския сън. Оказва се, че ако им се доверим, ще получим точно обратния ефект -..

публикувано на 17.02.25 в 13:51

Центрове за социален достъп ще отворят врати в Ружинци и Чупрене

Пет нови центъра за социален достъп ще бъдат изградени в малки населени места в България, като два от тях ще се намират в общините Чупрене и Ружинци . Тези т. нар. " хъбове за улеснен достъп" ще предоставят услуги на уязвимите групи и ще способстват за тяхната интеграция в обществото. Проектът се реализира чрез програмата „Поощряване..

публикувано на 17.02.25 в 13:14

В „Музикална зона“: Най-доброто от фестивала Сан Ремо 2025

  Италианският певец Федерико Оливиери, известен с артистичния псевдоним Оли, спечели 75-ото издание на феста. 23-годишният изпълнител триумфира с песента "Глупава носталгия" (Balorda nostalgia).  "Това е едно от онези неща, които изглеждат нереални, когато се случат. Безкрайно съм щастлив", бяха първите думи на Оли, когато му беше връчена..

публикувано на 17.02.25 в 09:45

"Неделник" от 16 февруари 2025 година

"Неделник е тук. Какво ще научим в него: Писателят от Враца Теодор Петров ни връща в миналото за да ни представи своя първи роман „Комтитите“ за цар Самуил и неговото време. Ще празнуваме Трифон Зарезан в село Раковица в община Макреш. Празника не е отбелязван в селото от 2014 година. Сега с общи усилия на..

публикувано на 16.02.25 в 13:47

Скритият Божий образ в човека

Неделята, в която се намираме днес е Седемнадесета след Неделя подир Въздвижение – на Блудния син. "След Неделята на митаря и фарисея, светата Църква ни въвежда в Неделята на блудния син. Състоянието, в което се намирал митарят, когато зовял към Бога за милост и не само не помислял за своите добродетели, но и не смеел да повдигне очи..

публикувано на 16.02.25 в 08:00

Какво ще се случи, ако прочетем "Зелената тетрадка"

„Сгреших много, като купих тази тетрадка. Но сега е твърде късно за съжаление, щетите са нанесени.“ Това са първите думи, които Валерия Косати – една уморена италианска домакиня, съпруга и майка – записва в тетрадката, която купува в края на 1950 г. под напора на внезапен импулс. След тях животът ѝ вече никога няма да бъде същия...

публикувано на 14.02.25 в 17:05