Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Северозападни приключения със "Северозападни разкази"

Северозападна България е място, в което дори възрастните трудно се справят понякога. Всъщност често, а някои така и не успяват. Труден терен, тежки условия, страховити обитатели… А сега си представете какво е да си дете в това безмилостно място! През 90-те, за да е по-забавно! Да се налага тогава и там, в най-бедното време, на най-бедното място, да..

публикувано на 21.03.25 в 16:55

Резбата върху кост- красота и изящество

Пенчо Костов е майстор резбар и е член на Северозападната задруга на майсторите на стари занаяти-Враца. Живее в София, но произхода му е от белоградчишко. Баща му е от село Вещица, а майка му- от Салаш. Той прави резбите и миниатюрите си върху рога от елен и сръндак. Експонатите, изработени от кост и рог от Пенчо Костов представляват ловни сцени и..

публикувано на 21.03.25 в 16:50

Гомотарските гъски Видо, Кула и Гъмза, кучето Гошко и петелът Джизъса

На брега на Дунав, до село Гомотарци, семейството на Ивайло и Деси Пенчеви се радват на прекрасна природа и феноменална гледка към невероятната и величествена река. Обикновено човек, за да не е самотен, си взема домашен любимец. И Деси и Иво имат, и то не един. И освен кучето Гошо, останалите любимци  са малко по-различни от стандартните-..

публикувано на 21.03.25 в 15:40

Село Шипот- паметници на партизани, тишина и безлюдни къщи

Обезлюдяването на обширни райони е един от най-тежките проблеми на България. Факт е, че именно той се превръща в катализатор на миграция както към големите градове, така и към страните от Европа. Днес отново търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и даваме конкретен отговор с пример на едно село от този регион.  В..

обновено на 21.03.25 в 15:15

Социални работници в Кула: Работим на терен, опитваме се да сме в помощ на хората

В Дирекция "Социално подпомагане"  - Кула избраха "Социален работник на годината" и така  отбелязаха професионалния си празник - Световния ден на социалния работник, който честваме през третия вторник на март.  Служителите от дирекцията отличиха Биляна Данкова , началник отдел „Социална закрила“. Признанието носи и още по-голяма отговорност, каза..

публикувано на 21.03.25 в 15:01

Отбелязваме Световния ден на хората със синдром на Даун

На 21 март отбелязваме Световния ден на хората със синдром на Даун . Датата не е избрана случайно, тъй като Синдромът на Даун се причинява от тризомия на 21вата хромозома, тоест наличие на три копия на тази хромозома, вместо на две. Хората с този синдром често са наричани "слънчеви“ , заради обичливия нрав. С какво се характеризира това..

публикувано на 21.03.25 в 13:27

Отбелязваме Световния ден на кукления театър

В Световния ден на кукления театър  си говорим за това прекрасно изкуство, което пренася зрителя в свят на магия и въображение. С всяко движение на куклите и всяка реплика на актьора оживяват героите, които разказват истории, пълни с вълшебство и емоция. Този театър не се нуждае от огромни декори или сложни технологии, а от умението да..

публикувано на 21.03.25 в 10:06