Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дизайнерка представя уникална колекция във Видин

Уникални рокли с приказна визия ще представи на първото си самостоятелно ревю модният дизайнер Иванка Найденова . Под мотото "Еклектика" авторката е събрала изцяло нови модели, ръчно рисувани, чрез прилагане на няколко японски текстилни техники.  "В последните четири месеца подготвям ревю на тема "Еклектика" - това е съчетание на различни..

обновено на 24.07.24 в 13:58

Опасностите на планината през лятото

Всеки сезон в планината има своите особености и те трябва да се имат предвид. Подценим ли обстановката, можем да пострадаме. Това каза ръководителят на Планинската спасителна служба в Берковица Сергей Рангелов и припомни, че времето в планина се променя много бързо. Затова туристите трябва да са подготвени с необходимата екипировка и да знаят как..

публикувано на 24.07.24 в 13:02

Четвъртокласник от Видин е приет в Софийската математическа гимназия

Четвъртокласникът Иван Пенчов Стоянов от видинското училище "Иван Вазов" е приет в Софийската математическа гимназия. Това е видинското дете, което постигна 99% на IQ тест, проведен в края на април 2023 г. във филиал на международната организация Mensa в Пловдив. Резултатът в „Менса България“ поставя Иван сред елитните 2% от населението на..

публикувано на 23.07.24 в 16:00

Фестивалът "Дунавски вълни"- забавления за малки и големи

За 13-та поредна година в град Видин се провежда фестивалът "Дунавски вълни" . Различното тази година е, че за пръв път работилниците и заниманията се провеждат в парк "Владикина бахча" .  Програмата на фестивала е много разнообразна -  има за всекиго по нещо, за малки и големи. Работилничките по дърворезба, рисуване и..

публикувано на 23.07.24 в 15:44

Над 600 килограма от декар е средният добив на пшеница във Видинско

Приключва жътвата на есенници в област Видин. Добивите са прилични, качеството на зърното е добро. Това каза в "Земята, която ни храни" Жечко Андрейнски, председател на Видинския съюз на зърнопроизводителите:  "От 650 до 670 кг. от декар са добивите от пшеница в региона, качеството на зърното е много добро. При ечемика добивите са също между 550 и..

публикувано на 23.07.24 в 15:16

Ремонтират общежитието на гимназията по каменообработване в село Кунино

Сериозен ремонт се извършва в Професионална гимназия по каменообработване село Кунино. Ремонтира се ученическото общежитие. Стойността на ремонта е 3 622 000 лв., средствата са отпуснати са от Министерство на културата, а 1 800 000 лв. се вложени в ремонта на учебния корпус, казва директорът  Христо Димитров: "Финансираха ремонта на учебния..

публикувано на 23.07.24 в 14:30

Доброволните формирования - задължение или необходимост

В 11 общини от област Видин има доброволни формирования, доброволците в тях са  116.  Най-много са доброволците в община Видин - 19, следват Брегово - с 15, Ружинци с 14, Чупрене с 12 души. Общините Кула и Бойница имат по 10 души доброволци, в  Белоградчик са 9, в Димово са 8,   в Макреш и Ново село са по 6, а  най-малко са в Грамада - едва..

публикувано на 23.07.24 в 13:00