Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ледниците във фокуса на Световния ден на водата

На 22 март ще отбележим Световния ден на водата. Темата на Световния ден на водата тази година е "Опазване на ледниците".  На фона на проблема с безводието от минала година съществува трайна тенденция към поява на водни дефицити, каза проф. Емил Гачев от Института за изследване на климата, атмосферата и водите при БАН, част от екипа на..

публикувано на 20.03.25 в 16:30

Предстои ремонт на камбанарията в Комощица

Камбанарията в двора на църквата в село Комощица, община Якимово предстои да бъде ремонтирана. Това се налага защото покривът на над 10-метровата кула, в която се намира камбаната е в лошо състояние, обясни за Радио ВИДИН кметът на населеното място Росен Илиев. Той допълни, че на самата църква "Света Петка" преди години е извършен ремонт и сега е..

публикувано на 20.03.25 в 15:55

Северозападът ще отбележи "Седмицата на гората"

Всяка година в първата пълна седмица на месец април се отбелязва празникът на лесовъдите - "Седмица на гората". Тази година се навършват 100 години от неговото първо честване.   На 12 април 1925 година Министерство на народното просвещение и Министерството на земеделието и държавните имоти официално регламентират Празник на залесяването, който..

публикувано на 20.03.25 в 15:50

Защо намаляват врабчетата и можем ли да променим тази тенденция

На 20 март отбелязваме Световния ден на врабчето. Причината - намаляването на числеността на врабчетата навсякъде по света и дори почти пълното им изчезване в някои големи европейски градове. В България се срещат няколко вида врабчета. Най-разпространеното и най-добре познатото е домашното врабче, каза Димитър Градинаров - експерт от..

публикувано на 20.03.25 в 15:48

Предложение: Да бъдат глобявани пешеходци, които използват телефон

Санкции за хората, които пресичат с телефон в ръка се предвиждат в Закона за движение по пътищата. Според законовото предложение пресичащите на пешеходна пътека, които използват мобилен телефон ще бъдат глобявани. Главен инспектор Лъчезар Близнаков от Пътна полиция обясни, че става дума за употреба на мобилен телефон без значение дали се разговаря..

публикувано на 20.03.25 в 14:50

Отбелязваме Международен ден на приказката

Днес отбелязваме Международен ден на приказката  и затова ще се опитаме да разберем какво е тяхното значение в живота ни. Ще хвърлим поглед и към това как се променят през годините и какви приказки предпочитат хората.   Денят на приказката  се отбелязва н а 20 март в цял свят.  Празникът възниква в Швеция в началото на 90-те години на..

публикувано на 20.03.25 в 12:50

В "Музикална зона" на 20 март 2025 слушаме етно и фолк джаз

Тръгваме от родна територия с един от пионерите на етно джаза  у нас  –  Милчо Левиев . Отиваме до  Грузия , която също напредва в етно и фолк джаза. Кларинетистката  Илире Авдиу  ни отвежда отново на Балканите, но в  Косово . Посещаваме и  Апенинския полуостров  с квартета на цигуларя  Лука Чарла . Връщаме се на запад от нас до съседна..

публикувано на 20.03.25 в 09:00