Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

На Балканите или по-далеч - къде избират да почиват българите?

Последните данни на Националния статистически институт сочат, че през септември българите са направили почти 860 хиляди пътувания в чужбина - това е с над 5% повече спрямо миналата година. Гърция и Турция водят класацията. Само в Гърция са направили над 248 хиляди посещения, а в Турция - 236 хиляди. Следват Сърбия, Румъния и Германия...

публикувано на 04.11.24 в 15:30
 Минчо Николов, доктор по психология, проведе обучение във Видин.

Психолог: Приказкотерапията помага на децата да разбират емоциите си

В рубриката "Децата на фокус" ще обсъдим една тема, която става все по-интересна и полезна за децата - приказкотерапията . Ще говорим за това как тази терапия, която използва силата на приказките, може да помогне на децата да разберат и управляват емоциите си от най-ранна възраст. Връзката между четенето и емоционалното развитие е..

публикувано на 04.11.24 в 15:00

Подгответе автомобила за предстоящата зима

От 11-и до 15 ноември шофьорите ще могат да проверят напълно безплатно готовността на своя автомобил за зимата в пунктовете на Съюза на българските автомобилисти (СБА) във Видин и Белоградчик.  Прегледите са спомагателна част от традиционните полицейски операции и засилен контрол по пътищата - т.нар. акция "Зима". Тя ще протече в традиционните..

публикувано на 04.11.24 в 14:23

Лука Йоцов: Един по-малко познат будител от Северозапада

Днес си припомняме личността на проф. Лука Йоцов , който е родом от Враца . Поводът да ви разкажем за него е 145-годишнината от рождението му, която се навърши в края на миналия месец. За корените на неговото семейство научаваме от  Мая Антова от отдел "Нова история" към Регионалния исторически музей във Враца: "Той принадлежи от голямата..

публикувано на 04.11.24 в 14:00

Потребители получиха две сметки за ток заради промяна в отчитането

Слушатели сигнализираха в Радио ВИДИН, че за октомври са заплатили две сметки за ток.  Проверихме в анкета сред видинчани получили ли са две фактури за използваната електроенергия миналия месец и дали са информирани предварително за това: "Този месец съм платила две сметки за ток... Две платих... Не знам, не го плащам аз у дома... Получила съм..

публикувано на 04.11.24 в 13:00
Радослав Рачев

Заместник-председател на СИК дари възнаграждението си на видинската болница

Днес в рубриката "Похвали се, оплачи се" ще ви разкажем една история за доброто дело. Тя е за Радослав Рачев от Видин , който се занимава с декоративни бои и мазилки. Мъжът дари 315 лева, които е получил  като заместник-председател на Секционна избирателна комисия в село Макреш на последните избори, на детското отделение на  МБАЛ “Света Петка“ в..

публикувано на 04.11.24 в 12:00

В "Музикална зона" слушаме Джо Долан

 Джо Долaн е може би най-успешният ирландски певец, който четири десетилетия присъства с песните си в топ 10 на музикалните класации. Той добива световна популярност през 1969 година, когато застава начело на класациите в 14 страни по света с песента си "Make Me An Island".  Джо става много популярен в Ирландия и сред ирландските емигранти в други..

публикувано на 04.11.24 в 09:00