Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В "Музикална зона": Иво Тодоров и "Обещай да ме целунеш"

   Днес ви срещам с един много креативен и иновативен човек - директора на дирекция „Дигитални програми” в Българското Национално Радио - Иво Тодоров, поет и създател на цифрово съдържание.  Дни преди празника на влюбените- 14 февруари, Иво Тодоров представя албум с 14 песни, създадени с помощта на изкуствен интелект. Компилацията е със..

публикувано на 10.02.25 в 15:21
Румяна Димитрова, имиджов консултант

Как да изглеждаме стилно без да харчим много?

В рубриката "Модни лабиринти"  днес ще си говорим за това  как да изглеждаме стилно, без да харчим много . Не е необходимо да купувате скъпи дрехи, за да изглеждате добре. Понякога е достатъчно да се уверите, че дрехите ви са добре скроени и прилягащи на тялото. Един от лесните начини да изглеждате стилно, без да харчите много, е да поддържате..

публикувано на 10.02.25 в 14:00

"Неделник" от 9 февруари 2025 година

Да се повеселим с "Неделник"! Скулпторът Александър Пройнов откри в Монтана изложба наречена „Българи - аз съм част от вас". Тя е финал на цикъла, който творецът започнал преди 27 години.  В месеца на виното и любовта, между двете дати на лозарския празник Трифон Зарезан , ви срещаме с един доказан майстор на ракия от Враца ...

публикувано на 09.02.25 в 14:24

Градски легенди за Мистер Сенко

Мистер Сенко е български илюзионист. Неговото истинско име е Евстати Христов Карайончев и е роден във Враца на 12 февруари 1905 година. Самият той казва за себе си в едно интервю в Златния фонд на БНР: "...Един артист трябва да слезе овреме от сцената...", заради това на 60 години се оттеглил и се отдал на мирен пенсионерски живот. Е,..

публикувано на 09.02.25 в 14:06

Нека отстраняваме фарисейското от нашите души със старание

Неделята, в която се намираме днес е Шестнадесета след Неделя подир Въздвижение - на Митаря и Фарисея. "Всеки, който превъзнася себе си, ще бъде унизен, а който се смирява, ще бъде въздигнат". (Лук.18:14 ) Великият пост, към който времето и тази година ни отвеждат, се предшествува от три подготвителни седмици, които според..

публикувано на 09.02.25 в 08:00
Деца, използващи вейпове

За риска от употребата на вейп сред младите хора и какво не разбират родителите

Младежи се пристрастява към никотина чрез пушенето на така наречения вейп - електронна цигара с течност, съдържаща никотин, примесен с ароматни вещества. До тях достигат и такива със забранени субстанции като хексахидроканабинола, а за употребата им се заговори след инциденти, един от които с фатален изход.  Проблемът не е от скоро и бумът им сред..

публикувано на 07.02.25 в 17:21

Спират ли шофьорите на пешеходни пътеки?

Днес ще си говорим за безопасността по пътищата, най-вече в градска обстановка. Зимните месеци са едни от най-опасните за движението заради лошото време и по-голямата продължителност на тъмната част от денонощието. Поводът за репортажа ни е случка, която беше споделена в социалните мрежи от видинчанин. Ето какво написа той:  "Добър вечер!..

публикувано на 07.02.25 в 17:10