Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В „Музикална зона“ слушаме песни за летни коктейли и други разхладителни напитки

   В разгара на лято‘ 2024 сме, жегите се стовариха отгоре ни ;) Не, че се оплакваме, но би било добре да има малко повечe прохлада … А кои са първите неща, за които се сещаме, като чуем "лято"? Може би море, плаж, бански, диня, мента, цаца (и бира, може би?), морски дарове, дълги дни, весели нощи и задължителните към тях летни коктейли!..

публикувано на 15.07.24 в 09:00

"Неделник" от 14 юли 2024 година

Отново сме заедно. "Неделник" е тук. За начало преглеждам ретро вестниците. След това, ще се потопим в темата за българската техника, защото нова книга посветена на българската техника издаде изследователя Антон Оруш.  През 2019 и 2020 г. излизат две издания на неговата ,"Голяма книга за българската техника", а през тази - новата му книга..

публикувано на 14.07.24 в 14:28

Без Христа нищо разумно и щастливо не можем да придобием

В Третата неделя след Петдесетница, почитаме и възхваляваме светите Отци от шестте Вселенски събора. В тази неделя, Църквата си спомня и за светите мъченици просияли в святост пред Бога, дали живота си за Бога в Доростол (Силистра). "Не можете да служите на Бога и на мамона." /Мат.6:24/ Няма съмнение, че въпросните думи от..

публикувано на 14.07.24 в 08:00

Време е за призраци с Джон Хардинг

Лято е, горещо е, така че може би е време за малко разхлаждане с една смразяваща история, от която побиват ледени тръпки. Време е за четиво, издържано в традициите на класическия готически роман на ужасите, в който призраците са навсякъде, а мракът е населен със страхове и свръхестествени врагове, докато границите между реалност и фантазия са..

публикувано на 12.07.24 в 16:10

Да се влюбиш в Африка

Казват, че Африка е единственият континент, в който можеш да се влюбиш. Доказателство за това са видинчаните д-р Мая Бориславова и съпругът ѝ Стоян Иванов, които за четвърти път отидоха на континента, за да видят нови приказни места и да се докоснат до чара и непринудеността на местното население. Приключенското им пътуване се случва през..

публикувано на 12.07.24 в 15:27

Архитект по професия, винар по душа

По професия Митко Славчев е архитект и активно упражнява професията си, но може да се каже, че по душа е винар . Разказва за хобито си разпалено с часове и предизвиква истински, искрен интерес у събеседника си. Произведеното от него вино е "бутиково", с него радва близките и приятелите си на специални за тях поводи, като всеки път подготвя..

публикувано на 12.07.24 в 15:25

Кампании набират средства за животоспасяваща операция на 11-годишния Станимир от Видин

Кампании набират средства за лечението на 11-годишния Станимир Живков от Видин . За него всеки ден е борба. Предстои му поредна операция, животоспасяваща, която ще е в чужбина. В случая здравната каса не поема разходите, а за семейството на момчето сумата е непосилна.  Станимир страда от детска церебрална парализа, като усложнение към..

публикувано на 12.07.24 в 14:34