"Сцената "Избиването на младенците" е една от най-драматичните в християнското изкуство. Тя присъства като стенопис в редица наши средновековни църкви, което не е случайно. Нашите прадеди я възприемат като алюзия за страшното "девширме" (кръвния или еничарския данък), което се налага от османските власти в българските земи в продължение на триста години до формалната му отмяна в края на ХVІІ в. Тази композиция е сърцераздирателна – мустакати войници, често рисувани с чалми, размахват мечове и се нахвърлят върху майките, които отчаяно се опитват с телата си да прикрият своите плачещи рожби. Напразно – палачите пробождат, колят, посичат и младенците, и майките. Чудя се какво изпитват войниците на загубилия човешкия си образ цар Ирод Велики, когато са изпратени да избият децата до двегодишна възраст във Витлеем и неговите околности, за да бъде ликвидиран и новороденият Цар. Дали те се оправдават пред себе си с дадената неумолима заповед? Дали се поколебават за миг, знаейки много добре, че жертвите са невинни? Дали го правят от страх за собствената си кожа, ако откажат да пролеят детската кръв? Не знаем и няма да знаем. Тези чисти и безгрешни жертви, всъщност, са първите мъченици за християнската вяра. Нещо повече – те са предсказани още от пророк Йеремия, живял шест века преди Христа. Още тогава той провижда ужасното клане на бебетата и писъците на майките, които ще бъдат чути чак в Рама – селище на около осем километра северно от Йерусалим (Йерем. 31:15).
Днес нямаше да има нито християнска Църква, нито християнска цивилизация, ако светото Семейство беше останало във Витлеем. Ангел се явява на Дева Мария наяве, за да и благовести, а на праведния Йосиф се явява насън и то три пъти. Веднъж му нарежда да приеме бъдещата Богородица; втори път - за да му съобщи, че пътят към Палестина е открит; трети път, за да се отправи към галилейския град Назарет. Има и други библейски личности, които са заплашвани с убийство от царе и успяват да се спасят в Египет. Йеровоам от Цареда, слуга на Соломон, избягва там от гнева на владетеля (3 Цар. 11:40). Пророкът Урия, син на Шемая, предсказва гибелта на Йерусалим и Юдея, след което емигрира също в Египет (Йерем. 26:21).
Юдеите като южняци са темпераментни хора, но Талмудът им нарежда да смекчат малко радостта си на празника Пасха. Според традицията този, който казва молитвите на Песах, потапя пръста си в "чашата на радостта" и нарочно пръсва няколко капки червено вино извън масата. Обяснението е, че когато евреите бягат от Египет и навлизат в Червено море, Бог забранява на ангелите да пеят. Когато отново вдигнем чаши за поредната наздравица на трапезата, нека да отлеем малко не само за окървавените младенци от Витлеем, но и за всички деца, за всички чисти по сърце, които са положили живота си за Христовото име. Чрез тях и в тях Спасителят е отново разпнат. Слава Богу, ние, християните, не сме садисти и убийци, но не трябва да забравяме, че нашите уж по-малки и често неизповядани грехове се натрупват и водят до Божието наказание – и за нас, и за целия свят. Затова гениалният руски писател Фьодор Достоевски пише: "Всеки пред всички за всичко е виновен."
Автор: архимандрит Проф. Павел Стефанов
В рубриката "Съвременна Библия" – в края на годината ще поговорим за времето и съдбата. Древните хора ги обожествявали. Осъзнавали, че тези две сили са плашещо непредвидими и неконтролируеми. Гърците изобразили времето като титан, изяждащ собствените си деца. Модерно мислещият човек "държи" времето и съдбата си в собствената си ръка. Отнехме ли думата на Бога по въпроса за земните ни времена и съдби? Дали пък времето и съдбата не ни водят към нещо по-голямо от малката ни земя и дребния ни живот на нея?
Слушайте ни всяка неделя сутрин след новините в 8:00 ч. и в ранното утро на понеделник от 01:00 ч. през нощта.
Изследване на керамични находки, разкрити по време на първите археологически проучвания на антична Бонония в средата на XX век, представя в книга археологът от видинския музей Никол Благоева . "Керамика от римската епоха и Късната античност от Бонония" дава информация както за предметите от бита на жителите на града, така и за тези, използвани от тях..
Поетична книга в подкрепа на благородна кауза ще бъде представена във Видин. "Никога не е късно за любов" е дебютната стихосбирка на дългогодишния преподавател по български език и литература в Добрич Атанаска Георгиева . Вдъхновена е от каузата на фондация "Искам бебе", която от 18 години помага на двойките с репродуктивни проблеми у нас, и именно..
По повод големия християнски празник Благовещение, във Видин се проведе обществена дискусия, организирана от Видинската Света Митрополия и Народно читалище "Цвят 1870“. Темата на дискусията беше "Благовещение - символът на новото начало" . Беседата се проведе по метода "световно кафене" , а участие взеха ученици от ГПЧЕ "Йордан..
Въвеждането и прилагането на социалната условност и удържането на 1,5 % от размера на директните плащания за управление на риска в земеделието и създаването на Взаимоспомагателен фонд са новите моменти от Кампания 2025 за директни плащания. Основните изисквания при кандидатстване по различните схеми бяха разяснени във Видин на среща от националната..
STEM център предстои да бъде открит в СУ "Свети свети Кирил и Методий" в град Брегово. Стойността на изграждането му е 181 800 лева. Успоредно с откриването на центъра, ще се проведе поредният седми открит урок на проф. Венелин Терзиев с ученици. Урокът е под надслов "Посланици на знанието. Социалните мрежи и дигиталното „Аз“". Каква е..
Среща на ученици, които работят по проекта „Училища - посланици на ЕП" се състоя в ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин. Обучението премина под мотото „Да изследваме Европа заедно". В него се включиха ученици от Частна прогресивна гимназия в София и от видинската езикова гимназия. Те работиха в няколко групи по темите: „Единни в..
Двудневен фестивал на здравословния живот ще се проведе за първи път в Бяла Слатина. Събитието е част от национална мрежа с образователна и некомерсиална цел, възникнала през 2010 г. „Здравей, здраве!“ популяризира здравето във всички негови аспекти - физическо, емоционално, ментално и духовно, провокира интерес и грижа у хората, като им..