„К2 си е в моя проект – изкачване на 14-те осемхилядника, но заради пандемията експедициите се отлагаха, а сега има тази възможност, макар и през зимата, аз предпочитах през пролетта“. Това сподели пред „Хоризонт до обед“ алпинистът Атанас Скатов по повод предстоящото му зимно изкачване на втория най-висок връх на земята К2 в планината Каракорум. Той се намира на границата между Пакистан и Китай, с над 8 хиляди метра надморска височина той е единственият осемхилядник, който не е изкачван при зимни условия. За Скатов това е и първо българско участие на зимно изкачване на този връх.
„Зимното изкачване със сигурност ще ми донесе много силни чувства и емоции, но със сигурност ще науча и много нови неща. Организатор е една непалска фирма, ние всички сме си индивидуални алпинисти – той организира базовия лагер, ще има шерпи, които ще отговарят за прокарването на парапет“.
Скатов посочи още, че българската група ще пристигне около 2 януари и всичко зависи от времето. Очаква се температурите да са -20 градуса – на най-ниската точка при базовия лагер, на върха в момента температурите са около -50, но когато има вятър, достигат до -60 градуса. За изкачването е най-важно да няма вятър", каза алпинистът.
Той очаква догодина и премиера на книгата си „Седемте континентални първенеца“:
„Това е една моя сбъдната мечта, след като изкачих седемте континентални първеници“.
Още по темата в звуковия файл.
Почти една трета от енергията добивана в Израел е произведена чрез соларни батерии. В пустинната Негев има огромна слънчева електростанция, в която има батерии, които директно трансформират слънчевите лъчи в електроенергия, а има и кула, в която се затопля течност от небесното светило, от която се добива електроенергия като при ТЕЦ, (за разлика от..
Има огромно забавяне на второто плащане по ПВУ заради неизпълнени реформи. Там е нашият основен пропуск. В други страни има вече трето, четвърто плащане. България вече трябваше да е на четвърти транш , а още не можем да стигнем до втория. Това заяви пред БНР Венцеслава Кожухарова, координатор в екип "Енергия и климат" в Сдружение "За..
"Планета срещу пластмаса" е темата на "Деня на Земята", който отбелязваме днес. Организацията, която координира дейностите по случай празника на планетата, настоява за прекратяване на използването на пластмаса в името на човешкото здраве и планетата. Според нея може да бъде постигнато намаляване с 60 процента на производството на всички видове..
Изложбата "Ледовете на Антарктика" на Марина Великова ще бъде открита на 22 април, в Деня на Земята, на Моста на влюбените до НДК в София. Марина Великова е музикант и музикален редактор в БНР и наскоро посети Антарктида, за да осъществи проекта си "Звуците на Антарктика", който ще завърши в края на тази година. Предстои да представи и свои..
Използването на изкуствен интелект за откриване и почистване на замърсявания в морето е сред иновативните технологии, които ще бъдат представени на провеждащия се днес форум „Синият Лимасол“. Най-големият крайбрежен град на Кипър, търговски и корабен център в Източното Средиземноморие, е включен в мисията на ЕС за постигане на климатична..
Започваме протести и няма да спрем, докато въпросният законопроект не бъде спрян. Това каза пред БНР адвокат Димитър Палов, председател на гражданско сдружение "Ти решаваш" , което в неделя, 14 април, ще бъде част от протестите на екоорганизации срещу промени в Закона за насърчаване на инвестициите, с които се слага край на възможностите..
До 2029 г. на територията на ЕС следва да бъдат изградени депозитни системи за връщане на празни пластмасови бутилки. В 17-те европейски страни, които вече имат подобна система, се регистрира висока събираемост. Пред страната ни са три задачи - анализ къде какво количество отпадък се генерира, промяна в законодателството и инвестиции в..
" При 50-60 км/ч автомобилът на НСО става уязвим. Може да има 20-30 километра бонификация от гледна точка на сигурността на охраняемото лице ". Това..
"Не може да допускаш спортистите на Израел до Олимпиадата, а да не допускаш тези на Русия. Такова лицемерие!" Това заяви пред БНР легендарният треньор..
" Глобите за драстичните, умишлените нарушения на пътя трябва да бъдат по-високи. Те коригират поведението ". Това каза пред БНР Алекси Кесяков -..