Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Две десетилетия сага ще има ли модернизация на Сухопътните войски

Снимка: Добромир Видев

Новата година не започва оптимистично за проекта за нови машини за Сухопътните войски. В условията на финансов недостиг липсата на ясна бюджетна рамка поставя изпълнението му пред въпрос. 

"Няма пари", казва полковникът от запаса Кирил Цветков от Асоциацията на Сухопътните войски. Така той обобщава почти две десетилетия сага по модернизирането на Сухопътните войски.

"Този проект беше за 270 или три машини. За да има от всички видове машини, които са нужни на бойната група. В течение на времето МО започва да се намесва и казва: „Ние толкова пари не може да осигурим. Дайте да видим какво ще направим.“. Намалиха ги на 187, накрая стигнаха до 150. Е, добре, 150! Аз им зададох по едно време въпроса: „Пращаш тези 150 машини, добре, те са без зенитно-ракетни средства. Ще разчитат на някой да ги пази и тях?“. Как ще бъде използвана тази бойна група. Казват-  „ние на следващия етап ще се опитаме да купим.“. Кога „на следващия етап“? 12 години ще се доставят машините. Първата. Нали толкова е планът? След това още 12 години ще чакат следващите машините? Четвърт век значи ще чакаме? На Запад се превъоръжават на седем-осем години.

По времето на социализма, тоя проклетия социализъм, който сега го критикуваме кой колкото иска, пет пъти превъоръжаваме с танкове. Седем пъти с бронирани машини за пехотата. Пет пъти с артилерийски средства", каза пред БНР Кирил Цветков.  

За това, че България трябва да чака 12 години полковникът от запаса Кирил Цветков не е точно прав. През далечната 2018-та година правителството на Бойко Борисов пусна таблица, според която за 7 години - до 2024-та, страната ни трябваше да дава по 100 милиона лева за нови машини за пехотата. По тази логика (и плащане на части) трябваше да се купуват нови самолети и кораби. Но тези суми, а и плановете автоматично се нулираха, след като само за година и половина страната ни договори строителство на кораби (милиардът ще се плаща на части). Но даде накуп два милиарда и 400 милиона лева за осем изтребителя Ф-16. Точно това действие, според Кирил Цветков от Асоциацията на Сухопътните войски, е дало един много погрешен и неизгоден за нас сигнал към фирмите с интерес за пехотата. България има пари и може да плаща сумите. 

"ВВС взеха най-скъпата машина, самолет който е – Ф-16 Блок 70. Плащането, което беше за тези осем самолета, казаха на всичките страни, че ние имаме пари. И оттук нататък и за бойните машини няма да има милост към нас. Затова трябваше да мислят още тогава. Разсрочено да се договарят. Сега какво да чакаме кога ще предложат от Съединените щати и някоя друга страна, съобразно нашите изисквания, някаква отстъпка да направят. Никой не прави на България отстъпка. Това ми прави впечатление. Никой няма да има милост към нас - заради това показахме, че ние можем да плащаме. И ако искат да продължат по същия начин, трябва да се бръкне държавата и да тръгне и този проект", посочи още Цветков.


Шанс държавата да се бръкне и да плати за нови машини на пехотата имаше преди около година. Две компании стигнаха до финала в конкурса. Но и те заложиха много над определената цена от милиард и 200 милиона лева без ДДС. В средата на март миналата година МО прекрати процедурата. Каза, че фирмите „значително са превишавали одобрената от парламента цена“. Но и фирмите обясняваха, че рискът за тях е голям. Затова си бяха заложили буфери от половин милиард лева. Това и политическата несигурност практически спряха изпълнението на проекта. Заради липсата на стабилен кабинет, не се разгледа и вариантът ТЕРЕМ ЕАД да поеме създаването на машините.

Големите компании, които имат интерес в модернизацията на СВ, обаче не се отказват да „ухажват“ страната ни.

„Куполите на новите машини може да се монтират у вас. Някои от частите също да се произвеждат от българската индустрия.“, каза наскоро Беър Мидкиф, вицепрезидент на белгийска компания с интереси в проекта за машините.

"Засега всички варианти са сложени на масата“, обясни началникът на СВ генерал-майор Михаил Попов.  

"Работата с новата бойна машина я виждам, както каза министърът на отбраната в неговата заповед. Има работна група. Работната група си свърши работата. Представили сме един голям доклад с осем или девет варианта за продължаване на проекта. Това, което веднъж което спомена началникът на отбраната - единият вариант – правителство – правителство. ТЕРЕМ да произвежда нещата. Казвам ви ги не по важност, а това, което се сещам в момента. Продължаване на проекта, тоест на процедурата под същата форма. Защото процедурата е спряна. Увеличаване на парите естествено. Намаляване на батальонните бойни групи. Или намаляване на исканията, които са вече не съвсем реалистично. Но, както казахме тогава, всички варианти са на масата. Колкото и странно да изглежда. Но, естествено, решението за това как ще продължи проектът, е по-скоро политическо. Няма какво да се закучи. Чисто това, което касае нас, не се е закучило. Редовно или служебно - правителство има", каза още Попов.

БГНЕС

Но й генерал Михаил Попов остава предпазлив за осъществяването му тази година. Една от препоръките на началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов е преговорите да са „правителство-правителство“. Но докато това започне, Кирил Цветков от Асоциацията на Сухопътните войски предупреждава – времето не е в полза на вземането на решенията. 

"Сухопътните войски са комплексен вид въоръжени сили. Това не са кораби, това не са самолети. Тук се готви основният вид въоръжени сили. Не са три бойни групи. Само в мирновременния състав са осем бойни групи. Трябва да бъде значи за цялата българска армия едно въоръжение, една бойна машина. Друг е въпросът, че ние имаме резерв. И той трябва да се готви. На какво да се готви? Трябва да се готви на някаква бойна машина. За него какво има? Има я старата техника. Нова никога няма да стигне. Наличната въоръжение и техника вече излиза от строя. Има два пътя. Единият път е да се купи машина, да се заделят средства. Новото Народно събрание да гласува тези средства и да тръгне проектът на Сухопътни войски. Заедно с другите два проекта. Вторият път е – ние имаме готови модели, лицензи, за производствена БМП 1, БМП 2, БМП 23, за БМП 30 готови в ТЕРЕМ. Хората трябва да ги намерят. Тези, които едно време произвеждаха. Никой не бърка. Военните не бъркат. Военните искат нашето въоръжение да се съвместимо с това на НАТО. Политиците – те не бъркат също. Защото нямат парите да ги дадат. Не могат да определят парите. И трябва да решат кое е по-добре. Някой трябва да каже искат ли армия да има. Въоръжена, модерна, съвместима. Да отговаря на изискванията на НАТО и да участва в съвместни операции и да е сигурен страж на Родината. Ако не искат, да кажа, че не искат такава армия.", заяви още в "Преди всички" Цветков.

Засега отговорът е, че държавата иска да има Сухопътни войски. В „Програмата 2032“ за армията се посочва, че Сухопътните войски могат да изграждат и развиват способности за отбрана на страната и за участие в съюзни операции с „придобиване и усвояване на нови бронирани машини“.

Още по темата в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Симеон Матев

Симеон Матев: От началото на годината валежите в пустинята са много повече, отколкото у нас

Валежите от началото на годината в пустинята са многократно повече, отколкото са в нашата страна.  Това съобщи пред БНР климатологът Симеон Матев. "Това е изненада. Има конспиративни теории какво се случва.  Чисто научно човек все още не може да предизвика такива валежи, каквито паднаха в Дубай.  Може да ги увеличи с 10-15%, но не и да..

публикувано на 18.04.24 в 17:35
Димитър Събев

Димитър Събев: Демографски планините ни са по-стабилни от равнините

В демографско положение  българските планини са по-стабилни от равнинните територии  на страната. Това заяви пред БНР гл. ас. Димитър Събев от Института за икономически изследвания при БАН, журналист, доктор по икономика, писател. Българските планини са много разнообразни. Между 30 и 60% от територията ни е планинска.  Ние сме планинска..

публикувано на 18.04.24 в 11:15

Конференция за хората с увреждания откроява пробойни в системата за подкрепа

Като държава отдавна сме поели ангажимента да спазваме Конвенцията за правата на хората с увреждания, които обаче продължават да бъдат изключвани и много често стават жертва на насилие . Това каза в интервю за БНР адвокат Анета Генова, основател на фондация "Кера", преди конференцията "Правата на хората с увреждания: защита от насилие,..

публикувано на 18.04.24 в 10:17
Д-р Явор Владимиров

Д-р Явор Владимиров: Асистираните репродукции са водещи с покачващ се успех всяка година

Желанието да станеш родител и това да имаш наследник е съвсем естествен човешки стремеж. Съвременният начин на живот обаче, дефинира много репродуктивни проблеми . Причините са различни, но трудностите в зачеването намират своето решение в асистираната репродукция. Много са хората, в чието семейство е проплакало бебе, именно с нейната..

публикувано на 17.04.24 в 08:41

Жертви на трафик на хора стават всички от 12 до 50 + годишна възраст

Трафикът на хора е зло, което засяга не само жертвите, но и техните семейства и близките им.  "Трафикът на хора е престъпление, което е близко до всеки един от нас, ако той не е информиран, не знае за какви индикатори да гледа, и въобще не знае как да се предпази, каза в "Нощен Хоризонт" Моника Николова, директор на Фондация "А 21" . Моника..

публикувано на 16.04.24 в 12:39

Общественият съвет към ЦИК с редица мерки за прозрачност на вота 2 в 1

Общественият съвет към ЦИК излезе със становище, в което предлага редица мерки за прозрачност и подобряване на организацията на изборите 2 в 1 на 9 юни. Сред тях са достатъчно рано да се предадат необходимите елементи за удостоверяване на машините за гласуване на трите институции, посочени в Изборния кодекс, като се излъчва онлайн не само довереното..

публикувано на 15.04.24 в 09:19

Старт за Летище Балчик като приемна точка за малката авиация

Отварянето на Шенгенското въздушно пространство за България и Румъния беше отбелязано символично през изминалите почивни дни на Летище Балчик. Събитието беше организирано от пилотите на двете съседни страни и се проведе под надслов "Schengen check". Летище Балчик показа част от потенциала си през изминалата събота, приютявайки около 40 малки..

публикувано на 15.04.24 в 06:40