Всяка година около Ивановден, който по стар стил е на 20 януари, в много села в Софийска, Русенска и Ловешка област провеждат по стар народен обичай ритуала „Джамала“. Той е мъжки празник и е част от зимните маскарадни игри в България. Според някои предания традицията се е зародила по време на османското владичество. Жителите на софийското село Волуяк разказват, че някога е имало голяма суша, която продължила с години в техния край. Хората страшно обеднели и се отчаяли. Един ден обаче видели някакво непознато за тях животно да идва от близката Люлин планина към Волуяк. Те тръгнали след него и стигнали до селския площад. Там животното започнало да скача и играе, а около него заиграли и хората. Така радостта прогонила мъката от селото и същата тази година се оказала много плодородна. В чест на това непознато и до днес животно хората във Волуяк започнали да правят кукер, който нарекли Джамала. От тогава до днес, джамалджийска група обикаля къщите и играе за здраве, плодородие и прогонване на злите сили.
В други села същият обичай се нарича Камила, защото се вярва, че камила е животното, дошло от далечната държава „Арабастан“ да играе за благоденствие, за много деца и имане във всеки дом. В групата, която придружава Джамала, има още баба, дядо, доктор, циганка, писар, свещеник, музиканти, които имат свои роли и реплики. Всички заедно изпълняват нещо като театрална постановка със забавен сюжет, наситен с действие и целящ да предизвика весело настроение у публиката. С това Джамала кара домакините да вярват, че добрите наричания на играчите ще се сбъднат през новата година.
До 60-те години на миналия век ритуалът е потънал в забрава, но група самодейци решават да го възстановят и да събудят интерес към него. Така празникът е съхранен и сега се изпълнява в автентичен вид на различни места в България.
И тази година голяма мъжка група ще потегли рано сутринта на 19 януари, за да обиколи всички къщи на с. Долни Богров, Софийско. Тя ще бъде предвождана от Иван Радойков Иванов, който е сред най-старите участници в ритуала и си спомня как той е бил възстановен в родното му село.
Снимки: elinpelin.org и БГНЕС
Денят Арифе е последният от свещения за мюсюлманите месец на постите Рамазан. В исляма това е най-благодатният месец от годината, свързва се с 30-дневните строги лишения – "оруч". Храненето и пиенето на течности и вода става само преди изгрев и след..
Подбалканското село Турия посреща над хиляда участници в маскарадните игри "Старци в Турия“. В тазгодишното издание на фестивала на 30 март ще се включат 28 кукерски групи от цяла България. Ежегодно събитието привлича хиляди гости от страната и..
"В обширен регион в Северна България конникът св. Тодор се възприема като демоничен персонаж. Народните определения за него звучат по следния начин: овампирчен , вкаракончен или таласъмлия светец… Той посещава забранените през този период..
Рано сутрин момците и момите се събират на поляните, за да могат да играят със слънцето. "Смята се, че тогава слънцето играе, защото е най-дългото..
Регионален етнографски музей в Пловдив отваря врати за XVІ-то издание на Седмицата на традиционните занаяти, съобщават организаторите от музея...