Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Теодосий Спасов за музиката на Антарктида

„Тайно си мечтаех да отида там и да посвиря на пингвините“

4
Снимка: проф. Христо Пимпирев

Световно известният български кавалджия Теодосий Спасов е първият солов изпълнител, свирил на всички континенти. В момента той е част 28-та българска антарктическа експедиция, заедно с китариста Християн Цвятков.

Вдъхновени от уникалната красота и природа на Ледения континент, двамата музиканти вече създадоха 10 нови композиции, сред които „Танц с пингвини”, „Куцото куче”, "Вълчият залив”, "Да те чакам вечно мога аз”, „Тигрите на Дрейк”, „Жажда за свобода” и „Живеещият в камъните“ – Living in Stones (Livingston е името на острова, където се намира българската база „Свети Климент Охридски“).

На 8 февруари на обновената испанска база „Хуан Карлос I” (единствената друга полярна база на остров Ливингстън освен българската) се състоя и първият по рода си концерт на Антарктида. Публиката от испански и български полярници се наслади на импровизации на испанско фламенко и българско хоро. Теодосий Спасов и Християн Цвятков са първият музикален дует, свирил на Ледения континент и първите музиканти, които създават и записват музика там. Дни по-късно двамата изнесоха и концерт пред публика в антарктически води - на борда на испанския военен научно-изследователски кораб „Есперидес”, плаващ в пролива на Брансфийлд.

Преди отпътуването си за Ледения континент в края на януари, Теодосий Спасов сподели:

Стана като по чудо. Тайно си мечтаех да отида там и да посвиря на пингвините – може би те харесват повече кавал, отколкото хората. Никой не знае. Може пък и да не харесват. Може пък да се разбягат и да тичат през глава към морето да се спасяват….

Един ден ми се обади проф. Христо Пимпирев (ръководителят на българските експедиции там – бел. ред.) и каза: „Теодосий, каня те на експедиция, можеш ли да дойдеш? Така моята мечта придоби реалност и аз казах „да“ на секундата. Поканих Християн Цвятков – китарист, с когото свирим често.“

Впечатленията, усещанията и идеите на Теодосий и Християн по време на дългото пътуване от България до Антарктида и обратно, а също в Чили, в ледените води на прохода „Дрейк“ и по време на престоя на остров Ливингстън, вече придобиват своето музикално изражение. 

Насред пингвини и тюлени, двамата музиканти свирят, а животните не само че не се плашат, но слушат с голямо внимание. Композициите записват с аудио рекордер, който по думите на Теодосий прави толкова добър запис, колкото би станал в Първо студио на БНР.

Намерението ми е да направим албум, който да включва музика, фотографии и видео. Екип ще заснеме на видео процеса на правенето на музика. Около 30-минутно филмче може би ще се появи след това. За мен фотографията е хоби и ще снимам нещата, които ми правят впечатление там.“

През май 1996 г. Теодосий Спасов участва в 50-дневна експедиция в Хималаите и записа „най-височинния“ концерт в света на платото Калапатар (5350 м надморска височина), точно срещу Еверест. Този концерт влезе в Книгата на рекордите „Гинес“ и беше издаден като албум в България.

Тези пътувания са пътувания към самите нас – споделя музикантът, правейки паралел между Хималаите и Антарктида. – По време на дългите часове на преходи оставаш с мислите си. Следвайки колоната на пътуващите по „стъпките на хилядите нозе“, както се наричаше тази пътека от Лукла до Калапатар и до базовия лагер, имаш време да мислиш – не знам от разредения въздух ли, от какво ли. Като опасността беше носталгията да се увеличава с всяка измината крачка. И наистина, след концерта първата ми мисъл беше да бягам надолу, да се прибирам в България.“

Теодосий Спасов се надява, че в Антарктида няма да чувства толкова силно носталгията, защото ще отсъства от родината само месец. Що се отнася до уникалността на своето творческо начинание, споделя:

„Металика“ са свирили, но без апаратура, а на слушалки, за да не смущават живеещите там. Всъщност сега за първи път се пише музика там. Вангелис има албум „Antarctica“ (от 1983 г.), но не е записван там, а е посветен на Антарктида.

Ние ще свирим нещата, които ни идват като идеи по време на пътуването. Това трябва да „втаса“ там като музика“.

Снимки: проф. Христо Пимпирев

Галерия

Още от категорията

Филмовата музика е свобода и предизвикателство

Казват, че най-добрата филмова музика е тази, която зрителят дори не забелязва, а някак я преживява през героите, през техните действия и емоционални състояния. Това, наглед странно определение споделя и Петър Дундаков – български композитор,..

публикувано на 13.01.21 в 16:43

Включете се в анкетата и определете "Музикант на годината`2020"

Започна гласуването в националната анкета "Музикант на годината 2020 ", организирана от предаването „Алегро виваче“ на програма „Хоризонт“ на БНР.  По повод 30-годишнината на допитването публиката е поканена да избере "Млад музикант на..

публикувано на 12.01.21 в 17:57

Гюрга Пинджурова: „Изворът на песента ѝ е народното сърце“

Житейската и професионална съдба на именитата ни певица ѝ отрежда забележително място в българската песенна култура. Още в първите отзиви за изкуството ѝ, през 30 те години на м.в., я наричат „вълшебницата на народните песни“. Дори днес, от..

публикувано на 10.01.21 в 08:10