Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Екип от българи в Швейцария поде кампания за превенция срещу човешкия папилома вирус

Заразата е сред най-бързо разпространяващите се в световен мащаб

Снимка: hpv-shield.ch

80% от полово зрялото население на света вече се е срещало с опасния човешки папилома вирус (ЧПВ). Тази стряскаща статистика дава основание да се смята, че сме изправени пред предизвикателствата на най-често срещаната полово преносима инфекция – твърдят лекарите, които най-добре познават страданията на пациенти, подценили риска от нея. Сред повече от 100-те типа ЧПВ вируси има такива, които се считат за високорискови и могат да причинят голям процент атипични промени в тъканите, дори и рак след години на постоянна инфекция. Доказано е също, че до 99% от случаите на рак на маточната шийка (РМШ) имат генетичен материал на вируса. А ракът на шийката на матката е вторият по честота сред жените между 15 и 44 години в Европа, като в риск от развитие на това заболяване ежегодно са близо 325.3 милиона жени. Всяка година приблизително 61 072 жени се диагностицират и 25 829 умират от това заболяване.

Проблемът в България е още по-сериозен. Смъртността у нас е близо два пъти по-висока от средната за ЕС (9/100 000 спрямо 5/100 000) и докато в ЕС се наблюдава тенденция към намаляване в смъртността от РМШ, то в България тя е обратна - към нарастване. В рамките на Европа страната ни е на трето място по смъртност, след Румъния и Молдова. За да се насочи вниманието към този проблем, има изготвена Национална програма за първична профилактика, която е в сила от 2021 до 2024 г.

Д-р Алина Стайков

"Хората обаче не са достатъчно добре информирани за рисковете, които крие ЧПВ" – твърди д-р Алина Стайков, лекар гинеколог с дългогодишна практика в Цюрих, Швейцария. Тя добавя, че инфекцията може да доведе до ред промени на тъкани, които не са смъртоносни, но ако инфекцията продължи с години, вирусът създава условия за развитие включително и на ракови клетки, като засегнати от тъканни промени са както жените, така и мъжете.


Според д-р Алина Стайков и нейния екип, верният път за борба с инфекцията е добрата информираност и превенцията сред повече хора, особено пък когато вирусът застрашава предимно младите хора. За да достигне информацията до възможно най-голяма аудитория, д-р Стайков поде кампания за превенция на риска от зараза с ЧПВ. Освен медийни изяви, кампанията има и атрактивен мултимедиен елемент, създаден специално да привлече младата аудитория. Любопитен факт е, че в този проект участват предимно българи. Сред тях, освен медицински лица, са привлечени музиканти, уеб дизайнери, илюстратори и специалисти по аудио и видео продукция. Те заедно създават анимираната героиня Електра (дарителката на светлина, според гръцката митология), която ще се превърне в разпознаваем символ на кампанията. Креативните артисти Жан Маринов и Мария Маринова създават песента “Ain’t just a thing”, която по ненатрапчив начин поднася основното послание за грижа към собственото здраве.


"Работихме и върху информационен уебсайт, който да акцентира върху най-важното за ЧПВ инфекцията. Използвахме и мултимедийни похвати за да бъдем "по-добре разбрани" – посочва в качеството си на двигател на инициативата д-р Алина Стайков. Пред репортера на Радио България Гергана Манчева тя обясни подхода на кампанията към младите хора:

"Мисля, че начинанието ще бъде успешно, защото младежите обръщат внимание на собственото си здраве, знаят как да го ценят, но начинът по който се е говорило години наред, а и похватите, не са били оптимални. Тази интерактивна комуникация дава възможност подрастващите да задават много въпроси. Просто отиваме на тяхното ниво на комуникация като предлагаме това, което ги интересува и по този начин достигаме до младежката аудитория. Може да се каже, че това е проект, подготвен и реализиран почти изцяло от български екип. Затова имаме голямо желание да достигне той и до България. Да се разбере за какво става въпрос, какъв тип инфекция е това, как да се пазим от нея и как изобщо да носим отговорността за собственото си здраве. Кампанията вече е факт в Швейцария, но  имам много голямо желание да разглася този проект и в България. На първо място интернет страницата ни ще е представена и на български. Надявам се много млади хора да се информират, а и да се ангажират с препоръките, които ще чуят от нашите специалисти. Целта е те сами да поемат отговорност към собственото си здраве и здравето на обществото като цяло."


Снимки: личен архив, hpv-shield.ch, freepik.com

По публикацията работи: Ергюл Байрактарова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Архивна снимка

Протестиращи излизат в подкрепа на "споделеното родителство"

В Деня на бащата фондация "Споделено родителство" организира протест за законови промени, които да гарантират децата на разделени родители да могат да бъдат отглеждани с грижите и на двамата си родители. Събитието ще премине под мотото "Не на родителското..

публикувано на 26.12.24 в 12:13

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 32

В последния брой на предаването за 2024 г. се опитваме да узнаем как българската традиционна култура пленява чужденци и сплотява българи зад граница с избрани репортажи от годината: Хореографът от Хага Естер Вилемс: "Душата на българина е..

публикувано на 26.12.24 в 12:00

2,9 милиона лева събра "Българската Коледа" за деца, нуждаещи се от лечение

22-рото издание на "Българската Коледа" под патронажа на президента на Република България Румен Радев продължава. Тази година кампанията е в подкрепа на децата с тежки хронични заболявания и състояния. Над 2 890 000 лева достигна набраната сума след края..

публикувано на 26.12.24 в 10:07