Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Надгробное ридание" (Опело Христово) – похвални погребални песни на Разпети петък

Снимка: БГНЕС

На богослуженията в православните храмове на България има едно песнопение, което се изпълнява само веднъж в годината. Единствено на Разпети петък в църквите звучи "Надгробное ридание", познато и като "Опело Христово". Това е богослужение, свързано с разпятието и представлява синтезиран "разказ" за страстите Христови (страданията на Иисус Христос) и кръстната смърт на Иисус.


Песнопението е съставено от три статии и е със специфична и оригинална мелодия, достигнала непроменена до нас от незапомнени времена. На базата на този аноним (произведение, което няма подпис и не се знае авторът му) един от майсторите от първото поколение български композитори Добри Христов (1875-1941) създава уникално многогласно произведение, което звучи и днес в храмовете. По този начин тайнството на разпятието и кръстната смърт се предава като послание на миряните. Този сакрален момент е силно въздействащ и много тъжен и те кара да преосмислиш живота. В рамките на около 40 минути, колкото продължава песнопението "Надгробное ридание" с неговите три статии (песни), богослужението ни разказва за мъките и страданията на Христос, за да стане жертвеният агнец за всички хора и след това да възкръсне. Затова песните не звучат толкова като оплакване, колкото като възхвала на Христовите дела, на победата над смъртта и като очакване на предстоящото Възкресение.

"Надгробное ридание" в изпълнение на мъжката вокална формация "Светоглас" е с по-кратка версия от тази в църквата, но пресъздава основното послание на Разпети петък. Музиката е на Добри Христов – творецът, допринесъл най-много за развитието на източноправославната музика у нас. Изучавал композиция в класа на Антонин Дворжак в Прага, той работи в продължение на почти целия си живот за изграждането и развитието на хоровата култура на България, отбелязва в рецензия към албума на "Светоглас" изтъкнатият хоров диригент проф. Теодора Павлович. По думите ѝ, вълнуващ факт е, че изпълнението на "Надгробное ридание" от формацията е осъществено по авторските ръкописи, запазени в Патриаршеския Храм "Св. Александър Невски" в София. 


Снимки: БГНЕС

По публикацията работи: Анна Фуцкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: facebook.com/LidiaGanevaOfficial

"Няма да се променя за теб"

Доказала таланта си още като дете, когато едва в трети клас представи България на Детската Евровизия в Малта, по-късно и с успешното си участие в "Гласът на България", вече 18-годишната Лидия Ганева се развива като обещаваща млада певица. И въпреки че..

публикувано на 11.04.24 в 10:15
JazzBoree

"Дос, дос, Доне ле"– български фолклор и джаз в дебютния сингъл на JazzBoree

Новата етноджаз формация JazzBoree прави силно впечатление още със своя дебютен сингъл "Дос, дос, Доне ле". Познаваме Савина Пламенова като фолклорна певица, която обича и джаза. Участвала в различни популярни народни ансамбли, в последно..

публикувано на 10.04.24 в 10:15

"Как мразя"– нова песен от проекта "Пеещи артисти"

Най-новата, 36-та поред песен от проекта "П еещи артисти " на продуцента Игор Марковски е със заглавие "Как мразя". Певицата Мариана Попова е сред плеядата популярни лица от българския артистичен свят, които изпълняват написани специално за тях..

публикувано на 09.04.24 в 10:15