Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Монсерат Кабайе – гласът на Испания

Снимка: Архив
„Идвам от Испания, испанка съм, родена съм в Испания и тук ще умра” – пее Монсерат Кабайе. Ако до 1987 г. по света е имало хора, които да не знаят името й, то след тази година може да се твърди, че тя е една от най-популярните певици. Защо? Защото тогава се появи „Барселона” – абсолютният хит на Монсерат Кабайе и Фреди Меркюри, обичан и от ценителите на операта, и от рок маняците.
Откакто е на сцената за 40 години Кабайе е играла в над 3 800 представления. Критиците я наричат „несравнимата”. Огромният й репертоар включва творби от барока до веризма, белкантото, Вагнер, романтизма, сарсуелите, безброй песни и много дуети с едни от най-известните попизпълнители. Тя е сред най-издаваните певици в наше време.
Ето какво си спомня певицата: „Фреди Меркюри беше влюбен в операта и почти не пропускаше спектакъл. След поредната премиера нахълтваше ентусиазиран в гримьорните и ни целуваше всички поред. И когато през 1987 г. трябваше да подготви концерт и албум за предстоящата олимпиада, не се поколеба да ме покани за съвместна работа. Така се роди хитът „Барселона”. Идеята му беше да направим нещо, което да стане химн на младежите. И наистина се получи.” Тази песен е изпълнена и през 1992 г. на Летните олимпийски игри в Барселона. „Извън сцената Фреди беше изключително внимателен и обикновен. Не се държеше надменно, въобще не се изживяваше като звезда, какъвто всъщност беше.”
Като следствие от срещата й с Фреди е албумът с дуети с едни от най-популярните попизпълнители от 1997 г. Friends for Life – Брус Дикинсън, Стив Лий, Вангелис. Две години по-рано Вангелис и Кабайе работят за музиката за филма „Ел Греко” посветен на прочутия художник.
Иначе биографията на певицата може да се събере в няколко изречения: Родена е в Барселона на 4 април 1933 г. Там завършва Консерваторията в класа на Еухения Кемени. Дебютира на оперната сцена в Базел с ролята на Мими от операта „Бохеми”. Годината е 1957. Един сезон е в състава на театъра в Бремен, където натрупва репертоар и опит. През 1962 се завръща в Барселона и дебютира в театър „Лисео” в „Арабела” от Рихард Щраус. На 3 януари 2012 тя отпразнува 50 годни на сцената на този театър.
За онези първи години на учене Монсерат си спомня: „Това беше през 1952 г. Бях на концерт на Кирстен Флагщад. Беше нещо, което никога няма да забравя. Тогава моята учителка Еухениа Кемени ми каза, че не трябва да се сравнявам с нея. Това е една от най-изключителните певици и че това, което трябва да направя аз, е да изчакам докато стана на 25 години и да завърша вокалното си обучение, за да може гласът ми да се разгърне изцяло…”
Точно това и прави младата Кабайе. Изчаква звездния си миг. Той настъпва през 1965 г., когато младата певица получава предложение да замести своя колежка в не тъй често поставяната опера „Лукреция Борджия” на Доницети. Това се случва на сцената на Карнеги хол, Ню Йорк.
Белкантовите роли остават нейна запазена марка, но освен това тя е пяла в почти всички опери на Вагнер. „Пях Ирена в „Риенци”, Сента от „Летящият Холандец”, Елза от „Лоенгрин”, Елизабет и Венера от „Танхойзер”, дебютирах в Скалата като едно от момичетата цветя на „Парсифал”, Зиглинда от „Валкюра”, Гудрун и Брунхилда от „Залезът на боговете” и Изолда в „Тристан и Изолда. За да пееш Вагнер трябва да знаеш как, изисква се подготовка и специфична теситура… През 80-те със Зубин Мета записахме диск с Вагнерови арии, който стана много хубав и съдържа най-емоционалните моменти създадени от великия германец” – споделя певицата.
Една от специалните й грижи е била да открива нови музиканти или непознати творби от известни композитори: „Наистина това беше важно през цялата ми кариера, затова имам толкова богат репертоар. Исках за откривам опери, които никой не беше изпълнявал, както и непознати композитори, най-вече романтици.” Някои от последните й ангажименти са точно такива, абсолютно непознати творби – през 2002 дебютира като Катрин Арагонска от операта „Хенри VIII” на Сен-Санс, а през 2004 за пръв път изпълни главната роля в „Клеопатра” от Масне.
Друга нейна характерна черта е ангажираността й с различни благотворителни каузи – създала е фондация в Барселона за деца, нуждаещи се от подкрепа, участва в акция, подпомагаща парижкия институт „Луи Пастьор”, тя е посланик на добра воля на Юнеско. Монсерат Кабайе е омъжена за тенора Бернабе Марти, дъщеря й Монсарат Марти също е оперна певица, а съвместното им турне преди години възбуди духовете на меломаните, които сякаш останаха малко разочаровани от факта, че дъщерята не притежава огромния талант на майка си.

четвъртък, 2 май, от 14.30 часа
По публикацията работи: Светлана Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!