Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Зимни, летни или всесезонни гуми?

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Първият сняг отново изненада шофьорите от Монтана, Видин и региона, които след почивните дни се прибираха през прохода "Петрохан". По данни на очевидци 5-6 леки автомобила са закъсали по заледените склонове на прохода. Причината е известна. Тези шофьори са карали своите автомобили с "летни" гуми. За щастие няма пострадали.

Какво се крие зад изразите "летни" и "зимни" гуми, какви са причините много шофьори да карат до последно с "летните" си гуми?

"Смяната на гумите е важна, с новите гуми се чувстваш по-сигурен, те издържат по-дълго време"- смятат повечето от запитаните шофьори във Видин. Според тях, обаче не всеки може да си позволи комплект от 4 нови "зимни" гуми. В подобна ситуация е по-добре да карате със "зимни" гуми и през лятото, смятат запитаните, но мислят, че тогава зимните гуми се износват по-бързо и увеличават разхода на гориво.

 

"От професионална гледна точка, трябва да има законово установен, начален срок за смяна на гумите, преди да започне зимния сезон. Защото на практика хора, които закъсняват, предизвикват част от катастрофите", каза РАДИО ВИДИН автомобилният състезател Крум Крумов, който е и собственик на сервиз за смяна на гуми. Мнението на други майстори- като Иван Киминдерски, е противоположно- видинчани предпочитат новите гуми.

"Основната разлика между "зимните" и "летните" гуми е в самия състав. В летните гуми се добавят по-твърди съставки, които осигуряват по-малко съпротивление при движение, а от там и по-нисък разход на гориво през лятото. "Летните" гуми са по-твърди по две причини. Първо, през лятото настилките са предимно сухи и необходимото сцепление се постига с по-малко деформация на гумата. Второ, като всяко тяло, гумата омеква при по-високи температури. Затова при 4-5° С и суха настилка, има значение дали сте със "зимни" или "летни" гуми. "Летните" гуми стават твърди при ниска температура и на практика се движите с четири пластмасови подноса на джантите, а не с гуми", уточняват специалистите.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Друга разлика при двата типа гуми е грайфера. "Летните" гуми имат по-плитки грайфери. "Зимните" са с по-дълбоки грайфери, като вдлъбнатата част от грайфера е и по-широка. Тяхното предназначение е да осигурят сцепление с настилката. В края на септември, миналата година, транспортното министерство започна акция "Гума". По време на акцията автомобилни инспектори проверяваха гумите на превозните средства над 3,5 тона и автобусите, извършващи обществен превоз и превоз за собствена сметка, в цялата страна. Санкцията, която заплащаха шофьорите с неизправни гуми, беше между 50 и 150 лева. Съгласно нормативните изисквания дълбочината на грайфера на гумата трябва да бъде не по-малко от 1.6 мм. Когато гумите не отговарят на тези изисквания, спирачният път се увеличава драстично. При мокра или заснежена настилка спирачният път при гума с износен грайфер може да нарасне с 20 %. Например при движение по магистрала със 100 км/ч при такива условия спирачният път на един натоварен ТИР се увеличава с над 30 м. Статистиката показва, че през 2009 година всеки пети акт за техническа неизправност е бил съставен за такъв тип нарушение. Тази статистика за съжаление се запазва и през 2010 година, като 138 превозни средства са били спрени от движение заради разкъсани гуми. Много често скъсеният спирачен път е причината за сериозни произшествия и жертви на пътя. Затова в сервизите съветват: "За да сте стабилни на пътя през зимата, не трябва да карате с гуми, чиито грайфери са по-плитки от 5 мм".

По публикацията работи: Милен Димитров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Пламен Димитров

КНСБ с искане в подкрепа на бизнеса - ще се запазят ли работни места?

От КНСБ настояват служебното правителство да въведе мерки за подкрепа на фирмите, които имат спадове на производството и продажбите заради рецесията в Западна Европа. Синдикалистите се аргументират с устойчива тенденция за спад на промишленото производство, който в някои сфери е двуцифрен. Предложението на КНСБ е да бъде въведена постоянно..

публикувано на 31.07.24 в 10:45

Румен Гълъбинов: Ползите от еврото са дългосрочни

С гласовете на 114 депутати от ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ, ДПС и 10 независими на първо четене в парламента беше подкрепен внесеният от Министерския съвет законопроект за въвеждане на еврото в България . Преди това мнозинството в Народното събрание подкрепи и проект на решение, внесено от ГЕРБ, с което се изисква от Министерството на финансите, в координация с..

публикувано на 30.07.24 в 12:50
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Политическият ни елит не може да управлява

Последната възможност за съставяне на редовен кабинет разделя страната от поредните предсрочни избори.  Къде обаче е генезисът на превърналата се в перманентна криза, започнала от партиите и обхванала целия политически живот?  Има ли път напред за демократичния процес?  Статуквото дискутираме  със Светлин Тачев , политолог от "Галъп", асистент в..

публикувано на 29.07.24 в 10:00

Златко Живков: За мен Монтана е мисия, аз вярвам в това, което правя!

Отправяме се към Монтана- дни след празника на града Свети дух и за да видим новия център на града край Огоста.  От пръв поглед прави впечатление  елегантността на фонтаните, чистотата край тях и свежите ландшафтни решения около водните пространства. Край алеите висящи петунии в различни окраски радват очите на минаващите, а..

публикувано на 26.07.24 в 12:55
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Няма как да има стабилност, докато не премине борбата за надмощие между олигархичните кръгове

Готовност за разговори по приоритети и конкретни политики обявяват парламентарните формации.  Въпреки това, шансовете третият мандат да доведе до съставяне на редовен кабинет изглеждат все по-илюзорни с всеки изминал ден.  Защо се провали 50-тото Народно събрание?  Започна ли процес на разпад в партиите, който е предпоставка за пренареждане на..

публикувано на 25.07.24 в 10:00

КНСБ: 1/3 от българите работят за под 1000 лева месечно - достатъчни ли са?

1453 лв. е необходимият нетен месечен доход за издръжка на живота за работещ, сам живеещ към месец юни тази година. Това е почти колкото за предходното тримесечие - с един лев по-малко. Намаление не е имало от десет години, макар и минимално, което отразява овладяването на инфлацията и по-ниския ѝ темп. Това каза президентът на КНСБ Пламен..

публикувано на 24.07.24 в 10:45

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат.  Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и..

публикувано на 23.07.24 в 11:00