Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Обслужват ли ни на ниво в общинските администрации

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

Във Враца работят усърдно за повишаване ефективността на работата на общинската администрация, като по този начин се цели повишаване на качеството на предлаганите от нея услуги, съобщи в "Посоките на делника" сътрудникът на РАДИО ВИДИН в града под Околчица Жоро Александров. Разработен е проект "Повишаване на квалификацията на служителите в администрацията на Община Враца", който вече получи одобрение и финансиране. По него се предвиждат обучения на служителите в общинската администрация, на кметовете и на работещите в кметствата. Бюджетът на проекта е 89 450 лв., като се финансира от Оперативна програма "Административен капацитет". През 2012 г. Центърът за административно обслужване към общинска администрация във Враца пък премина към удължено и непрекъснато работно време, с което се подобри обслужването на гражданите и бизнеса и се повиши ефективността в работата на администрацията. Обработените за годината преписки в деловодството са 32 035. Проведено беше анкетно допитване до гражданите за работата на центъра, което обхвана 222-ма клиенти. Анализът на резултатите от проучването доведе до набелязване на адекватни мерки, които ще направят услугите, предоставяни от Община Враца, по-качествени, по-бързи и по-търсени от гражданите. В общинската управа на Враца са създадени условия за съвместимост на информационните системи в държавната администрация чрез използване на "Акстър Комуникатор"- модул за отдалечена комуникация с областна администрация- Враца. Внедрен е електронен документооборот на входящата кореспонденция. Съкратено е и времето за обслужване на задължените лица в "Местни данъци и такси".

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

От близо една година в Община Белоградчик работи Информационен център. Това каза пред сътрудника ни Иванка Петрова Елка Петрович, която е главен специалист "Единна система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението". В центъра работят 5-ма служители.

"Всичко е направено за улеснение на клиентите. В центъра е изнесена служба "ЕСГРАОН", деловодството, данъчната служба и касиерът. За всички услуги редът е- да се попълни искане от посетителя, което се извежда в деловодството, плащанията се правят на касата. Така всичко е съсредоточено на едно място. През центъра минават много хора, особено през първите месеци от годината, когато се плащат данъците", обясни Елка Петрович.

Община Видин прие и утвърди през юни миналата година така наречената "Харта на клиента", която трябва да помогне на гражданите да се запознаят с видовете услуги, извършвани от общинската администрация, да им разясни накратко основните права, които законите им предоставят, да ги насочи към начина, по който биха могли да защитят тези права, както и да заложи стандарти за административно обслужване. Хартата е публикувана на интернет страницата на Община Видин и съдържа общо 141-на административни услуги, които предоставя кметската администрация. Според документа, всеки, който не е доволен от изпълнението на стандартите за обслужван, от отношението на конкретен служител или има други оплаквания, може да подаде писмена жалба, оплакване или възражение до кмета на Община Видин. Анкетата на Цветомир Цветанов показа, че видинчани посещават общинската администрация, главно, за да си плащат местните данъци и такси и, като цяло, са доволни от обслужването:

"Не чакаме дълго на опашка, за да платим данъците. Служителите са любезни. ... Останах с добро впечатление от обслужването в Общината. ... Не съм доволен от данъците. Живея сам, а данъкът ми е толкова голям, колкото и на 6-членното семейство, което живее срещу мен. ..."

Община Видин обаче е на последно място в класация на 27-те общини с областни центрове, показва изследване, проведено преди година и половина от неправителствена организация, съвместно с изследователска агенция. Проучването има за цел да оцени развитието на общините и работата на местната администрация и кметската институция. По отношение на ефективността на административните услуги Община Видин заема двайсет и пето място. Начело по този показател е Община Ловеч, а накрая на класацията е Община Перник. Община Видин е изпълнила 9 от общо 35 оценявани изисквания. 5 от общо 9 са изпълнените изисквания по Закона за достъп до информация. Община Видин не спазва законовия срок за разглеждане на заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация и не е отговорила на подадено заявление, дори след изчакване за период от 214 дни, сочи още изследването.

Община Лом е добър пример по отношение на адиминстративните услуги в Северозападна България- подаването на всички видове документи и заплащането на данъци и такси може да се извърши изцяло по електронен път. Това предаде сътрудникът на РАДИО ВИДИН в крайдунавския град Владимир Недев. Всички гишета за обслужване на граждани в местната администрация са снабдени с електронна система за анонимно оценяване на качеството на обслужване.

"В административния център на общината и кметствата Трайково, Сталийска махала, Замфир, Ковачица и Долно Линево е внедрена единна информационна система. Нововъведението се използва за събиране на административните такси и предоставянето на услуги, като от 1 март т.г. чрез системата се събират и местни данъци и такси", каза Елизабет Петрова- старши експерт "Информационно обслужване" в Община Лом. Интернет-страницата на местаната администрация е пригоден за ползване от хора с увреждания. На сайта има възможност за 50 електронни услуги на Общината, добави Петрова.
По публикацията работи: Лилия Димитрова и Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03

Изсветлява ли сивата икономика

Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..

публикувано на 08.07.24 в 14:59