Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Снимка: Колаж Радио Видин

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни правителства декларираха, че този проект е приоритет за държавата и обещаваха бързото му довършване. 

В "Посоките на делника" припомнихме хронологията на най-важния за региона инфраструктурен проект.

През 2013 година или преди почти 12 години официално бе открит мостът над река Дунав при Видин - Калафат. Увеличеният трафик към и от него бързо показа колко недалновидно държавата не е предвидила подходящо пътно трасе до граничното съоръжение. За изграждането на нов широк и сигурен път между Видин и София се говори отдавна, но средства така и не се намираха или пък се пренасочваха за други обекти в страната. За реално начало на проекта можем да приемем януари 2018 година. Тогава жители на Северозапада протестираха няколко поредни седмици и принудиха третото правителство с премиер Бойко Борисов да обещае нов път на региона. Тогавашният Министерският съвет прие и решение за това с конкретни времеви срокове за изпълнение, както настояваха протестиращите, за да не бъдат излъгани за пореден път. 
1. Обещание - пътят да е готов до края на 2021 година

"Говорим не за регионален, не за национален, а за наднационален - европейски проект, по протежение на коридор №4. За реализацията на проекта е съставен конкретен времеви график, с ясни индикативни срокове и последователни стъпки, които да се изпълняват във времевия диапазон до началото на 2022 година при всички условности на обжалваеми процедури. В оптимистичния вариант целият участък - декември 2021 година, като най-тежките участъци ще завършим в диапазона 2020 година", каза през март 2018 година Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството по това време.
В последствие министър Нанков подаде оставка и бе заменен от Петя Аврамова на поста регионален министър. Тя е от Враца и се очакваше работата по проекта за нов път, който да свърже Северозапада със столицата и южна България, да се ускори. Ето какво каза тя през 2019 година:

"Това, което искам да знаят гражданите на Видин, на област Видин и на цялата Северозападна България, че пътят Видин-Ботевград е един от приоритетните обекти на правителството, на премиера Борисов и на мен като министър на регионалното развитие и благоустройството. Аз съм от Северозападна България, от Враца, и този път е бил мой приоритет и преди да вляза в МРРБ... Искам да уверя всички, че този проект ще бъде факт."
2. Обещание - пътят да е готов до 2023 година
Всъщност едва през 2019 година се раздвижиха процедурите около строежа на скоростния път Видин-Ботевград. На 21 октомври 2019 г. бе направена символичната първа копка за някоя от отсечките по новия път, а именно - Мездра-Лютидол. 

През същата година тогавашният вицепремиер Томислав Дончев, който и сега е част от кабинета на Росен Желязков, прогнозира във Видин, че новият път ще бъде готов през 2023 година:

"Ако всичко върви, както е планирано, до 2023 година Видин трябва да има бърза връзка със столичния град. Първите са заделени, голяма част от подготвителната работа е свършена и оттук нататък важното е без да има каквото и да е забавяне строителите да си свършат работата. Ние дължим на българския Север същото, което направихме на юг." 
Министър-председателят тогава, Бойко Борисов, провери как се развива проектът и през 2020 година потвърди, че пътят ще бъде готов до три години:

"По целия път за Северозапада до два месеца ще се строи. Това са 150-160 километра. Парите са осигурени и дойдохме да видим как ровят багерите. Прекрасна картина. Това е за всички граждани на Видин."
После обаче дойде COVID кризата, а след масовите протести през 2020 година, правителството на Борисов подаде оставка и започна турбуленцията на поредицата от предсрочни парламентарни избори. 
3. Обещание - пътят ще е готов през 2024 година

На 16 април 2021 година парламентът прие оставката на правителството на Бойко Борисов, а месец по-късно бе назначено първото служебно правителство на Стефан Янев. Заместник-министър на регионалното развитие стана Иван Шишков. Той инспектира строителството на пътя, заяви, че са констатирани редица проблеми и нарече свършеното дотогава "строителна илюзия":

"За съжаление в това трасе има няколко проблема, които ще забавят цялостното изграждане на трасето. Това са частта между Ружинци и Монтана, която се обжалва в съда, най-лошият участък е в частта между Монтана и Враца, където е имало предвидено трасе, това трасе не е било одобрено и сега започваме наново. Това, което за съжаление намираме в голяма част от всички важни пътни артерии в България, обикновено в средата имаме проблеми. Т.е. тази строителна илюзия, която беше започнала да се прави, правим сега всичко възможно да го превърнем в реално строителство. Обходът на Враца също е в лошо положение, до Мездра на практика е старият път. Очевидно повече е говорено, по-малко е правено... Сроковете, в тези участъци, които се строят, са между 30 и 34 месеца, разрешенията за строеж са от края на 2020 година. Участъците от Ботевград до Мездра сроковете за изпълнение са около 1600 дни. Разрешенията за строеж са от 2020 година. Там също за съжаление е имало предвидени кръгови кръстовища, вместо път на две нива. Проектите тепърва ще се одобряват за преработка. Т.е. в тези участъци е започнало строителство с проектна документация, която е била абсолютно непригодна."
4. Обещание - пътят да е готов 2025 година

През 2022 година управлението пое правителството на Кирил Петков и започна ревизия на работата на предишното редовно управление, а средствата, заделени в специална сметка за пътя Видин-Ботевград, бяха пренасочени за енергийни помощи. Строежът забуксува, а бившият премиер Бойко Борисов обвини новите управляващи, че саботират проекта за нов път до Видин:

"Вече щеше да е на асфалт. Драгите видинчани, а и целият трафик, щеше да минава тук. Виждате - 1 година застой. Никаква мобилизация, защото те не плащат на фирмите, това е ясно. "Промяната" ни доведе до застой и разруха."
Министър на регионалното развитие и благоустройството тогава беше Гроздан Караджов от "Има такъв народ", който днес е министър на транспорта в правителството "Желязков". Той отрече всички обвинения на Борисов:

"Фактите говорят съвсем друго. Мога да успокой видинчани, че няма забавяне. Има един проблемен участък, който още не е влизал дори в процедура по ЗОП, за да бъде строен, но така е наследено. Далеч не е реалистично пътят да е бил завършен вече, защото за част от трасето няма устройствени планове, има промени в трасето... Строителството 2019 година е било започнато само колкото да се пререже лентата, а след това година и половина или повече е стояло замразено, докато се снабдят документите за първите участъци, а за част от тях все още ги няма. Този проект е бил застрашен още като е пуснат на "ин хаус" процедури. Общо цялото трасе срокът да бъде готово е втората половина на 2025 година, ако не греша."

5. Обещание - пътят ще е почти готов през 2026 година

По същото време от Агенция "Пътна инфраструктура" признаха, че всъщност оптимистичният план е пътят да бъде готов през 2026 година и то без участъка Монтана-Враца:

"Цялото направление Видин-Ботевград, което изграждаме в момента, е 190 километра, от тях 88 километра са в строеж с различен напредък на изпълнението на строително-монтажните работи. Първият участък е от Видин до Макреш. Очаква се този участък при нормални обстоятелства да го завършим през втората половина на 2023 година. Следващият участък е Макреш-Бела. Срокът за завършване е 14 ноември 2023 година. Трети участък (Бела-Ружинци) - краен срок- 19 ноември 2023 година. Участъци 4, 5 и 6 (Ружинци-Монтана) - подробният устройствен план се обжалва, може да са готови в началото на 2026 година. С най-голямо забавяне е участъкът Монтана-Враца. Процедурата там трябва да бъде започната отначало и цялата процедура, както и строителството, може да се постигнат до 2027 година. Подобна е ситуацията и с обхода на Враца. Участъците между Мездра и Ботевград ще са готови до края на 2024 година", обясни Бисер Йорданов от Агенция "Пътна инфраструктура". 
В средата на 2022 година правителството на Кирил Петков падна и отново имахме служебен кабинет. Два един след друг - с министър председател Гълъб Донев. Иван Шишков бе назначен за служебен регионален министър и имаше честта да открие първия готов участък от скоростния път Видин-Ботевград - 7,5-километрова отсечка при село Новачене, която по-късно отново бе затворена заедно с целия участък Мездра-Лютидол. При откриването ѝ през април 2023 година министър Шишков посочи:

"Знаете, че до Мездра се строи. Надяваме се да можем да компенсираме чисто процедурно забавянето и да може строителите да имат възможността в рамките на година и половина да завършат строителството в тази част. За съжаление за част от този път бяхме наследили сериозни процедурни проблеми. Това е частта между Монтана и Враца. Започнали сме наново проектиране и тази част от този път ще остане като последна."
В средата на 2023 година отново имахме редовно правителство - с премиер Николай Денков. За регионален министър бе утвърден Андрей Цеков, също свързан със Северозапада, с корени от Видин. И той обяви скоростния път до Ботевград за приоритетен:

"Стратегически интерес на България е да осигури поне два пълноценни коридора Север-Юг, които да свързват гръцките пристанища със северната част на Европа. Ключов приоритет за мен лично е изграждането на връзката между Видин и Ботевград. Това е може би най-важната стратегически част от свързаността ни на север, тъй като е и най-реалистичната. До края на тази година ще можем да завършим участъка между Мездра и Ботевград. До края на 2025 година трябва да завърши участъка между Видин и Макреш и остават едни четири участъка, които трябва да свържат Бела с Монтана. Там срокът за изпълнение е до края на 2026 година. Остава последният участък между Монтана и Враца, който за съжаление повече от 10 години е оставен без всякаква проектна готовност и едва сега сме пуснали обществена поръчка за избор на трасе. Реално погледнато е възможно тази магистрала да е почти изцяло завършена през 2026 година." 
6. Обещание - пътят ще е почти готов през 2027 година

Андрей Цеков имаше възможността да открие и единственият участък от пътя, който в момента е в експлоатация - 14-километровата магистрална отсечка между Макреш и Бела. Това се случи на 5 март миналата година.

"Днес сме една идея по-близо до това да имаме нормална свързаност между столицата и Видин и да имаме един нормален транспортен коридор, който да свързва гръцката и румънската ни граници. Строителството продължава активно и по останалите участъци по автомагистралата. Между Видин и Макреш съгласно договора до края на тази година трябва да бъде завършен този участък (2024 година бел. ред.), ще рестартираме строителството и на участъка между Бела и Ружинци, а до средата на годината очакваме разрешение за строеж и за участъците между Ружинци и Монтана... Трасето между Мездра и Ботевград също в рамките на 2024 година трябва да бъде изцяло отворено за движение. Реалистично погледнато се надявам, че до края на 2027 година бихме могли да имаме почти напълно изградено това трасе с уговорката, че между Монтана и Враца това ще отнеме повече време. От 200 километра магистрала бихме могли да имаме 170 в следващите три години."
После и правителството "Денков" падна и дойдоха двата служебни кабинета на Димитър Главчев. Служебен министър на регионалното развитие в тях бе Виолета Коритарова. Тя също заяви, че пътят Видин-Ботевград е приоритет за държавата:

"Ние всички сме длъжници на Северозападна България. Изграждането на този път е абсолютно задължително без никакво забавяне и трябва да продължи веднага, без да губим повече ценно време. Обектът е от национално и международно значение. Към момента се строи 85 км от трасето. На 7 юни (2024 година бел. ред) подписах разрешение за строеж на още 40 км в отсечката Ружинци-Монтана. Участъкът от 3-и до 10-и км Видин-п.в. Макреш е спряно строителството от 1 декември 2021 година, работи се само по участък от 10-и до 33-ти км. За участъка от п.в. Бела до Ружинци приблизителният процент на изпълнение е 30." 

За да се довърши по-бързо, участъкът Мездра-Ботевград беше затворен за движение, а през лятото на миналата година тировете бяха пуснати да преминават и през старопланинския проход Петрохан, което предизвика протести на местните жители и нови главоболия за жителите на Северозапада. И докато очаквахме в края на миналата година поне участъкът Мездра-Ботевград да бъде готов, се оказа, че са възникнали 7 свлачища, които ще забавят още строежа. Причината била в препроектирането на пътя заради кръстовищата на две нива.
"Имаме проекти, не бих искала да коментирам защо и как са променяни във времето, но така или иначе проектите към настоящия момент са факт. Имаме одобрения и издадени разрешения за последните промени на тези проекти, които може би не са били най-доброто решение, защото виждаме, че там не е дооценена геологията и с решенията за пътни възли на две нива провокирахме именно срутища и свлачища на земни маси и скали, което е обективна предпоставка за забавяне изграждането на този участък. За нас е приоритет този обект. Правим регулярни срещи със строителите на обекта и надзора. Имам тяхното уверение, че наистина това е последното спиране и удължаване. Поеха ангажимент да бъдат приключени дейностите и да имаме пуснато трасе до април 2025 година", обясни Коритарова.

От 16 януари вече имаме ново правителство и то - редовно. Сред приоритетните политики, разписани в споразумението за съвместно управление на ГЕРБ-СДС, БСП и "Има такъв народ" е включено като отделна точка провеждане на политики за модернизация на страната, в т.ч. ускорени инвестиции в пътна инфраструктура. В кабинета на Росен Желязков регионален министър е Иван Иванов от квотата на БСП-Обединена левица. Пред БНР той потвърди, че и за него строежът на пътя Видин-Ботевград ще е приоритет, въпреки бюджетните проблеми на държавата. Очаква се това да бъде разписано и в управленската програма на правителството.

6. Прогноза - пътят няма да е готов и през 2027 година

"Никога не е бил крайният срок 2021 година, винаги е бил и 2024, 2025-а. Дано 2027 година бъде наистина успешно завършен, но аз не съм оптимист...", каза неотдавна Николай Нанков, но вече като депутат в 50-ото Народно събрание.

Фактите:

Всичките 10 правителства, които управляваха и управляват през последните 7 години, обявяваха пътя Видин-Ботевград за стратегически проект не само от национално, но и от европейско значение, но фактът е, че строителството му значително се забави по ред обективни и субективни причини. Завършването му се удължава непрекъснато - от 2021 до след 2027 година. Обективната реалност е, че след протестите през 2018 година, които дадоха тласък на проекта, сега в различна степен на строеж и готовност са по-малко от половината от 190-километровото трасе на най-важния за Северозападна България инфраструктурен обект. 
Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45
Яница Петкова

Яница Петкова, "Мяра": Няма ентусиазъм, но все пак управлението е приемливо за българите

37,4% от пълнолетните българи приемат формулата на правителството "Желязков". Това сочи експресен сондаж на социологическа агенция „Мяра“. Формулата на правителството по-скоро приемат 21,4%, 16,5 на сто по-скоро не я приемат, а 20,8% съвсем не я приемат. Останалите близо 4 на сто от запитаните се затрудняват да отговорят.  "Повече от..

публикувано на 21.01.25 в 12:24
Д-р Георги Савков, управител на ломската болница

Д-р Георги Савков: Болницата продължава да работи със същия обем, както преди десетилетия

Проблемът с кадрите стои и пред ломската болница "Свети Николай Чудотворец". Това е проблем за цялата държава, казва управителят на лечебното заведение д-р Георги Савков.  "С течение на години, десетилетия да не кажа, тя концентрираше кадрите си само в големите градове. За периферията нямаше решение. И това, което в момента работи в..

публикувано на 20.01.25 в 13:23