Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За съдбата на "Видахим"

Работници във "Видахим": "Убийствено е пак да се повтори сценарият: хората навън с багажа"

7
Една от жените от цех Конфекция
Снимка: Радио ВИДИН
Най-големият работодател във Видин, "Видахим", изпитва сериозни затруднения заради дългове на НЕК към дружеството в размер на 19 милиона лева. Липсата на средства води до недостиг на въглища за работата на топлоелектрическата централа, а това спира и дейностите в производството на гуми. 600 души, работещи в завода, са притеснени от това, че могат да останат без доходи. Засега забавяне в работните заплати няма, но докога? Това се питат работещите в завода:

"И аз и семейството ми работим тук, до сега не е имало случай и ден да се просрочи изплащането на заплатите. Всеки има някои притеснения при тези обстоятелства. Работя в завода от 32 години, след пускането през 2002 година съм от първия ден, знам какво е било. До сега заплата и аванс не са закъснявали, но за да работим нормално, трябва да има постъпления. Никой не е казвал, че ще напуска, но всеки един е притеснен за семейството си..."

Проблемът с такъв голям работодател е много сериозен. Поискана е среща с министъра на енергетиката Теменужка Петкова. Това оповести вчера видинският депутат от партия АБВ Иван Иванов:

Цех"Водих разговори с ръководството на "Видахим" миналата седмица. Проблемът е много сериозен, защото 600 души навън за нашия град е сериозен проблем, ако бъдат съкратени. Поискал съм среща с министъра на енергетиката Теменужка Петкова и очаквам да се осъществи именно по проблема на "Видахим". Не съм защитник на ръководството на предприятието, а на хората, които работят там, да могат преди празниците да си получат заплатите. Трябва да се търси решение на проблема, а не след Нова година да останата на улицата"- обяви видинският депутат.

Дори да се наложи временно да спрат работа, това не значи, че е дошъл краят на "Видахим", казват от ръководството на дружеството.

"Ръководството ще се погрижи за работниците си и никой няма да остане на улицата. Знаем, че темата е много чувствителна в най-бедния регион. Знаем, че това се е случвало вече с "Видахим" и че недоверието е огромно. Но се стараем, като работодатели, да не създаваме напрежение и да не оставим никого на улицата, защото става въпрос за човешки съдби." Това каза неколкократно в разговор с екип на Радио ВИДИН председателят на Съвета на директорите на "Видахим" и консултант по управлението във Видин- Севдалина Димитрова.

Работен процес в цех 100Към вчерашна дата, положението с неравномерните доставки на въглища, заради липса на средства, е непроменено. Най-голяма възвращаемост в предприятието имат от продажбата на електроенергия, произведена от ТЕЦ-а. Последните работни заплати, обаче, са изплатени с приходите от продажба на гуми.

Нормално работи заводът за гуми. Така поне беше миналата  седмица, когато нашият екип гостува в цех "100". Единственият в цялата страна завод за гуми сега произвежда селскостопански и индустриални гуми. Бързаха да изпълнят поръчката за електрокарни гуми, преди да са свършили въглищата, иначе спират и те. А по разчетите, въглищата стигат до 26 ноември. Наш екскурзовод в завода беше главният инженер в производството Сийка Минева:

От ляво на дясно: инж. Сийка Минева, Захари Захариев-работник цех 100, и началника на цех 100 Николай Николов"Работим по заявки на няколко фирми от страната. Произвеждаме богата гама гуми, макар че никой не вярваше, че ще се справим. Индустриалните ни гуми са 19 размера, а от селскостопанските правим 15 размера. Ясно е, че този завод, с онзи капацитет, с който е работел, никога няма да заработи отново. През 1974 година в завода за гуми бяха 4 300 души, сега сме около 150. Работим в цех "Конфекция" и цех "100", където се смесват каучуковите смеси. Миналата седмица направихме 1 300 гуми, сега- 1 200"- обясни инж. Сийка Минева.
 
Работниците са на редовна смяна 8 часа, но понеже въглищата ще свършат и трябва по-бързо да се изпълни поръчката, се работи два дни по 12 часа, с един ден компенсация. Полагат им се и киселото мляко като противоотрова, и купони за храна. Първата пневматична гума, марка "ВИДА" е произведена през септември 1969 г. През ноември 2004 г. след успешна приватизация е възстановено производството на пневматични гуми.

Екипът ни се разходи и в емблематичния цех "100", където работят 23-ма души. Не скриха от нас, че са притеснени, ако нещо се случи и спрат да идват на работа. Макар че е шумно и мръсно, а саждите са навсякъде около тях- това е техният живот, разказаха Георги Георгиев от командния сектор на цех "100", началникът на цеха Николай Николов и трите жени, които също работят редом с мъжете в конфекцията на гуми.  

"Имаме работа, поне докато има въглища. Ако спрем, следват ремонти, да се доостъкли цеха, ремонт на девети "бембер". За съкращения не сме били уведомявани. Толкова е мъчително, убийствено е пак да се повтори сценарият: хората навън с багажа. Не мога да си го представя!"- каза още инж. Сийка Минева.

Още за работата и проблемите на "Видахим" може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45