Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

"Родинознание" в училище- ще се повиши ли националното ни самосъзнание

Снимка: Полина Тодорова

От следващата учебна година "Родинознание" ще се изучава, като задължителен предмет в българските училища. Това стана ясно преди дни на среща между групата на Обединени патриоти и министъра на образованието Красимир Вълчев. По другата важна тема за Патриотите от ВМРО - военното обучение в училищата, се разбра, че ще бъде създадена специална програма в Мивнистерството на образованието. Как ще се отразят готвените промени на училищната подготовка и ще приемат ли българските ученици новия предмет? Поддържането на националната идентичност никога не е преставало да бъде цел на образователната система. На проведената среща бяха набелязани важни теми, които управляващите ще следват заедно. Сред тях са проблемите на предучилищното образование, желанието да бъдат обхванати и 4-годишните деца с ангажимента да се поемат и таксите за образование. Коментирани бяха и темите за въвеждане на предметите "Родинознание" и "Военно обучение". Потърсихме за коментар народния представител от ВМРО от Враца Красимир Богданов.

"В момента се изучава учебният предмет "Човекът и обществото" в 3 и 4 клас, но ние смятаме да заменим и постигнахме споразумение с министъра този предмет с "Родинознание". Една отдавнашна наша цел е да бъде засилено патриотичното образование в училище и смятаме, че не само като наименование на учебния предмет, но и като съдържание трябва да има промени в тази посока. Това са неща, които са задължителни в днешния глобален свят, когато идентификацията на отделните национални общности трябва да е много по- силна. Когато бъдат подготвени учебните планове със сигурност ще поискаме да бъде направена проверка на това, което е включено в тях."- уточни народният представител Красимир Богданов.

Преди години предметът "Военно обучение" се изучаваше активно в българските училища. За целта имаше специален учебник, издаден през 1982 година от Военното издателство и той бе за учениците от 9 и 10 клас. Интересът към военното обучение тогава бе голям. Тогавашните гимназисти учат устройството на автомат "Калашников", разглобяване и сглобяване, гражданска отбрана, видове замърсяване- химично, биологично и радиоактивно, как се слага противогаз, схема на атомната бомба, оказване на първа помощ в ядрено огнище на поражение. Сред полезните неща, които са изучавани преди време са например как се превързват различните видове рани или как се обездвижва гръбначен стълб. В момента учениците от 9 и 10 клас учат по 5 часа в Часа на класа "Подготовка за отбрана на страната". За целта има помагало, разработено от Военна академия. Трябва ли днешните ученици да имат знания и умения за действия при кризи от военен характер, терористични актове, природни бедствия, както и оказване на първа помощ?

"Ние няма да въвеждаме учебни предмети, които да бъдат в повече от това, което се изучава в момента. За целта МОН ще създаде програма и от следващата година ще може да се кандидатства по проект "Военно обучение" или поне работното му заглавие е такова към момента."- обясни Красимир Богданов от ВМРО.

Потърсихме преподавател по история във видинско училище. Разговаряхме с Любомир Георгиев, историк и директор на видинската ГПЧЕ "Йордан Радичков". 

"Нищо ново под слънцето, както се казва. Това, което те предлагат е нещо старо- мисля, че те дори използваха израза "възстановява се "Родинознанието". По скоро трябва да се помисли върху промяната на съдържанието. За мен "Родинознанието" е предмет, който наистина трябва да възпитава националното ни самочувствие ... Преподаването трябва да е увлекателно, като приказка- нещо, което ще заинтригува децата и ще ги увлече и ще създаде едно умение, което е много необходимо в днешно време."- обясни Любомир Георгиев, историк и директор на видинската ГПЧЕ "Йордан Радичков".

Потърсихме мнения на ученици от видински училища и техните родители по темата:

"Мисля, че трябва да има такъв предмет. В момента още не сме стигнали до история на България. Средновековна история учим ... Ние сме в пети клас и имаме история и география. Трябва да има такъв предмет, освен ако не дублира нещо, което се изучава и досега от учениците."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

Вижте още

Владимир Зарев: Сега е моментът на озаптим човешкия егоизъм

"Ние и без това се топим ежедневно, поне това дано ни отмине. Голямо щастие за България е проф. ген. Мутафчийски, защото намери механизма, който би могъл за спре пандемията и използва властта си по най-правилния начин, за да въведе тези правила, които наистина са страшно важни, ако искаме да оцелеем като народ." Това сподели в "Посоките на делника"..

публикувано на 31.03.20 в 12:09

Над хиляда са новите безработни на ден в страната

Близо 75 000 бъл гарски компании с над 250 000 служители са пряко засегнати от ограничителните мерки, заради коронавируса. Данните са на платформата за икономическа информация и анализи "Hit Horizons."   Според социалното министерство над хиляда души вече се регистрират дневно като безработни в страната.  Откакто е въведено..

публикувано на 30.03.20 в 15:31

Спорт по време на карантина

Тези дни, когато стоим затворени вкъщи, освен социалният контакт на живо ни липсват и разходките. На някои, които са свикнали да спортуват, им липсва физическото натоварване. Възможно ли е да поддържаме форма и в изолация? Интересна инициатива имат кинезитерапевтите от  Русенския университет "Ангел Кънчев" , разказва гл. ас. д-р Деница..

публикувано на 26.03.20 в 13:36

Задава ли се лято без концерти и фестивали, заради коронавируса

Световната пандемия, причиненена от бързото разпространение на коронавируса, удари всички сфери на социалния и духовния живот на хората навсякъде по света. Ежедневно срещаме заглавия за отмяна на концерти, фестивали, състезания и публични мероприятия. Отменена бе дори и олимпиадата в Токио, което е прецедент в световната история. Какво ще се случи с..

публикувано на 25.03.20 в 11:18
Красимир Богданов от ВМРО

Красимир Богданов: Мерките срещу COVID-19 са адекватни и навременни

Твърде строги или напротив- недостъчни, са мерките срещу разпространението на коронавируса у нас? Трябва ли да се помисли повече за хората, които загубиха работните си места временно или за постоянно заради кризата, както и за техните работодатели? Гледната точка на народния представител от ВМРО Красимир Богданов : "Към този момент, мисля, че..

публикувано на 24.03.20 в 13:54

Цветан Топчиев: След коронавируса ще дойде по-страшното

Адекватни ли са мерките, които предприема държавата ни в борбата с коронавируса? Отчита ли се необходимостта от помощ за най-засегнатите български граждани от замразяването на част от икономиката в страната? Мисли ли се за времето след епидемията, когато, според прогнозите, ни очаква още една криза- този път икономическа? Мнението на опозицията-..

публикувано на 24.03.20 в 13:51

Владимир Тошев: Нека сме единни, задружни, но и дисциплинирани

202 са вече доказаните случаи на заразени с COVID-19 в България. Страната е изправена пред безпрецедентна за последните десетилетия криза- трудна за овладяване епидемия и очакван последващ икономически колапс. Въведени са строги мерки за ограничаване на физическите контакти, приет бе и Закон за извънредното положение, предприеха се и стъпки за..

публикувано на 24.03.20 в 13:49