Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

COVID-19 ускорява строителството на новия път Видин-Ботевград?

Вече два месеца България е в извънредно положение заради пандемията от новия коронавирус. Експертите очакват тежка икономическа криза в близко бъдеще. Това се случи точно когато мечтата за магистрала от Видин до София беше на път най-сетне да се реализира. Част от жителите на Северозапада предвидиха, че очакваните бюджетни проблеми в държавата ще се окажат основателна причина за ново отлагане на един от най-важните за развитието на региона проекти.

Обратно на очакванията обаче, може да се окаже, че кризата с COVID-19 всъщност ще се отрази положително на строежа на скоростния път. Сигнали за това дойдоха след заседанието на Коалиционния съвет между ГЕРБ и "Обединени патриоти" преди седмица. На него са обсъдени антикризисните мерки, които ще предприеме правителството. Сред тях е категорична подкрепа за строителството на важните инфраструктурни обекти. Не само няма да се пречи на това, а и ще се стимулира, за да се осигури заетост на повече работници, обяви лидерът на НФСБ Валери Симеонов:

"В строителството виждаме много голям потенциал за осигуряване на работни места и държавата ще предприеме съответните мерки в резултат на договореността, която постигнахме и решенията, които взехме за увеличаването на възможността за назначаване на хора, за увеличаването на строителните обекти и разширяването на дейността в редица направления. На първо място това са инфраструктурните обекти- ускорено доизграждане на магистрала "Хемус", Ботевград-Монтана-Видин също е обект, който ще бъде започнат и ще поеме съответните работни места, техника и фирми..."

Има много голяма вероятност две отсечки от бъдещия скоростен път между Видин и Ботевград да започнат реално да се строят до един месец. Избрани са изпълнители за проектиране и строителство и за строителен надзор за три лота от Видин до Ружинци, както и за двата лота между Ботевград и Мездра. Двете отсечки са с обща дължина от 87 км или малко повече от половината от цялото трасе. Проектите са разделени на лотове, за да може на обектите да се работи едновременно и да завършат в кратък срок. 

Приключват геоложките проучвания за трасето Мездра-Ботевград. Машините вече са разположени на строителните площадки и се очаква фирмата изпълнител да започне работа в най-скоро време.

"Върви подготовката им тук. Чистят терена, съсредоточават техника. Доколкото зная, имат искане към министерството и към АПИ да се затвори участъка Лютидол-Мездра, за да може да започнат работа. Без спиране на движението няма да може да стане. Гарантират за две години изпълнението. Взеха терени за строителни площадки, за бази и т.н. Техника са докарали на площадките. Стартът зависи от това кога ще им дадат фронт за работа. В момента извършват проучванията по цялото трасе от Мездра до Ботевград. Засега няма проблеми, правят усилена подготовка за работа", обясни кметът на Община Мездра Иван Аспарухов.


Строежът на участъка Мездра-Ботевград се забави с повече от година заради обжалване от един от участниците в търга в Комисията за защита на конкуренцията и заради протести на собственици срещу отчуждаването на имоти. Вече всички проблеми са изчистени и остава единствено да се извърши самото строителство на новия четирилентов път в планинския участък.

Пътят между Видин и Ботевград стана приоритетен за правителството, след като преди две години жители на Видин и други градове в Северозапада организираха протести и блокираха основни пътища в региона. Вече са избрани изпълнители за отсечките Видин-Макреш и Мездра-Ботевград. Изпълнението на видинския участък се забави заради проблеми с отчуждителните процедури по трасето.

"Процедурите, които се провеждаха до момента, бяха свързани с отчуждаването на имотите по трасето. За първия лот, за който има обявен изпълнител, всички установени собственици и ползватели на имоти са предадени в края на месец април от различните Общини, защото от там се събираше информацията, в Агенция "Пътна инфраструктура", изготвени са оценките и само се чака постановление на Министерския съвет за извършване на самите отчуждения. Общините Видин, Грамада и Димово взеха решения за прехвърляне на общинските имоти в полза на държавата. Процедура, която се предвижда при подобни случаи, когато се изгражда такъв обект с национално значение. Това също вече е направено. Така че, независимо от извънредното положение, през това време бяха извършвани действия, които би трябвало да доведат до започване на строителството. Как ще се започне, дали ще бъде разделена цялата отсечка на етапи, за да може да се започне първата част с разширяването на пътя до околовръстното на Видин и после- останалото, е въпрос технически, който е свързан с това къде по-бързо ще бъдат изплатени обезщетенията за отчужденията, които са предвидени вече. Това също е процедура, която за съжаление отнема време. Искрено се надявам обаче, че в рамките на месец строителството ще започне. Надявам се да приключат и останалите две процедури, които са свързани с лот 2 и 3 до Ружинци. Чакаме отговор от АПИ и за това какво се случва с процедурите за участъка Ружинци-Монтана. Продължаваме да следим процедурите. Строителите имат абсолютна готовност да започнат", каза Росица Кирова, председател на Гражданско обединение "Единни за промяна", инициатор на протестите във Видин.

Тя не очаква собственици на имоти по трасето да обжалват предложените цени за отчуждаване, с което да забавят старта на строителството:

"Оценките са направени така, че да дадат максималното възможно. Повечето земи са земеделски и такива, за които цената е ясна. Не може да се говори за спекулации. Вярвам в това, че щом като видинчани положихме всичко възможно, като усилия, пътят да се случи, собствениците ще проявят съзнание. Продължаваме да полагаме непрекъснато усилия с кореспонденция, информация, настояване, граждански контрол. Важно е институциите да знаят, че някой се интересува от напредъка. Поели сме ангажимента пред видинското общество, като гражданска организация и аз лично, като човек, че ще направим всичко възможно да се случи и няма да спрем дотук. Мисля, че е време да си дадем сметка, че се случват онези неща, за които полагаме всички ние усилия. Ако чакаме от само себе си някой да решава проблемите ни, нищо не става и няма да стане. Ние, като регион, имаме много голяма необходимост от този път."

"Проектът за изграждане на четирилентов път Видин - Ботевград е приоритетен за правителството. Ускореното му изграждане, по което има консенсус в рамките на коалицията, ще осигури още работни места, а това ще помогне за преодоляване на негативите от кризата вследствие на пандемията от COVID-19. Разкриването на нови работни места ще допринесе за стабилизирането на икономиката и за подпомагане на строителния бранш. МРРБ работи усилено по процедурите за теренно осигуряване и стартиране на реални строителни дейности по проекта, както и по другите големи инфраструктурни проекти като магистрала Хемус"
, това пък написа преди дни министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

За още по-точна конкретика за напредъка на проекта отправихме писмено запитване и към Агенция "Пътна инфраструктура". Ето и отговора:

По модернизацията на направлението Видин - Ботевград се работи на три участъка - лот 1 /19,3 км/ и лот 2 /13,3 км/ между Мездра и Ботевград, както и на отсечката Видин - пътен възел "Макреш" /29,43 км/.

Проектът за модернизацията на път I-1 (E-79) Мездра - Ботевград е на инженеринг - проектиране и строителство, като това включва и необходимите геоложки проучвания. И на двата участъка в момента се изпълняват проучвателно-проектантски работи, съгласно заданията за проектиране и условията на договорите и съобразно извънредното положение, въведените мерки за ограничаване на разпространението на COVID-19 и противоепидемичните предписания. В процеса на проектиране е необходимо да се извършват подробни геодезически измервания, резултатите от които са основа за цялостната проектна разработка при строителството на двата лота. По трасето в момента не се извършват строително-монтажни работи.

В отсечката Видин - п.в. “Макреш“ през октомври 2019 г. е издадено разрешение за строеж за участък от км 31+990 до км 33+200. Строителната площадка е разчистена. Строителните дейности са спрени за зимния сезон и предстои подновяването им. За останалата част от обекта се провеждат отчуждителните процедури и се очаква постановяване на отчуждителен акт. При провеждане на отчуждителните процедури и обособяване на участъци с отчуждени имоти, ще е възможно да се издават разрешения за строеж на отделни части от обекта.

За първи път при изпълнението на обществените поръчки за строителство на пътя ще се приложи нова схема на плащане, която предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя след приключване на обекта. Целта е строителите да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок. С постановления на Министерски съвет от септември и октомври 2019 г. беше осигурено финансово обезпечаване на обектите. С 419 327 906 лв. ще се финансира модернизацията на участъка Мездра - Ботевград. 796 749 500 лв. са за модернизацията на участъка от пътя между Видин и Ружинци, с дължина над 54 км. 

На този етап няма промяна в крайния срок за завършване на проектите. В зависимост от това колко ще продължи борбата с разпространението на заразата и опазване живота и здравето на работещите, по информация на строителите в бъдеще е възможно да има забавяне.

В ход са тръжни процедури за участъците от пътен възел “Макреш” до Бела (13,6 км) и от Бела до Ружинци (11,12 км). Подготвят се проектите за отсечките Ружинци - Монтана (40,3 км), Монтана - Враца (28,7 км) и за рехабилитацията на Враца - Мездра (9 км).




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43

Хората от Орсоя искат да бъде изградена чешма в селото

Село Орсоя се намира по пътя Видин-Лом и е част от населените места на община Лом. Населеното място  стана известно с голямото си свлачище, което през 1978 година поглъща част от къщите там.  В селото в миналото е имало рибарници, хората се занимавали със земеделие и риболов. Открай време местните работят в близките градове, както и в..

публикувано на 20.09.24 в 12:00

Георги Драганов: Няма значение какъв цвят е котката, а дали лови мишки

Ще сложи ли край на партийната и политическата криза в страната предстоящия вот?  Възможно ли е да бъде постигнато джентълменско споразумение между формациите за редовно управление в следващото Народно събрание?  Ще има ли нова Сглобка или екзотиката на роден терен ще продължи?  Статуквото дискутираме с  Георги Драганов , създател и редактор на сайта..

публикувано на 19.09.24 в 10:00

Ще задоволят ли фотоволтаичните системи енергийните нужди на домакинствата?

Според най-новата статия на информационната платформа за отразяване на климатичните промени на достъпен език "Климатека", фотоволтаиците за балкони могат да задоволят до 30% от годишното потребление на едно домакинство. В съвместен проект "Достъп до енергийно обновяване" бяха представени възможностите да бъдат създадени облекчени условия и за..

публикувано на 18.09.24 в 10:45

От какви промени се нуждае България?

Политическото бъдеще на България обсъдиха общественици, политолози и социолози в навечерието на предизборната кампания. Нуждаем ли се от смяна на приоритетите и на политическия модел? Иска ли обществото "рестарт на системата"? Необходим ли ни е нов обществен договор? Отговорите потърси Младежки клуб "Има бъдеще"  със съдействието на аналитичен клуб..

публикувано на 17.09.24 в 14:42