Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Йонко Иванов, СПАМП: Лобистките намерения показват, че няма политика на тема пътища от години

Йонко Иванов
Снимка: БГНЕС


За ревизия в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" призовават браншови организации, а причината - предложени изменения в Наредба 37, която регламентира дейността им.

Автоинструкторите смятат, че липсата на компетентност в агенцията затруднява работата на учебните центрове, а с това - понижава и качеството на обучение. Сред залегналите в наредбата промени, която касае условията и реда за обучение на кандидатите да придобият правоспособност за управление на моторно превозно средство, е и увеличаването на броя часове по кормуване.

От 14 май влязоха в сила промени и в Наредба 38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидат-водачите, както и на изменението на Методиката за провеждане на изпитите.

За спиране въвеждането на подготвените промени настояват от Съюза на центровете на авто-мото подготовка.

"Снощи (бел. ред понеделник) стартирахме разговори по покана на служебния министър. Диалогът е породен от това, че има проблеми: липсата на диалог с "Автомобилна администрация" и желанието да се вкара електронната система за контрол. На фона на тези разговори - споделихме нашите притеснения и че искаме ревизия на "Автомобилна администрация". Създадени бяха проблеми с Наредба №38, която променя изпита. Кандидатите се явяват на изпит, допуснат грешка, трябва да бъдат санкционирани, но системата е така устроена, че може да ви скъсат на първата минута, а вие трябва да карате още 35 минути. Не е удобен вариант, поражда агресия. Има грешки в изпитните тестове, това го обсъдихме също. Решението, което взехме, е до края на седмицата да дадем предложения, а другата седмица да проведем нов диалог и да вземем решения", обясни председателят Йонко Иванов.

Автоинструкторите се обявяват за възстановяване на диалога с агенцията, който беше прекъснат заради недоволството им от предложените изменения на Наредба 37.

"Спекулира се, че качеството на обучение е лошо, че ние учим калпаво. Като започнем от чистач и стигнем до политик - ние сме ги обучавали всички тези хора. Обаче политиците преди да заемат длъжност не са ни обвинявали, не са си изказвали мнението. Ние не даваме книжка, тя се дава от изпита. Имаме над 70 % успеваемост. Никой не говори, че да стигнеш до Видин трябва да минем два тунела за час и половина все едно сме в соца. Пътищата от Видин до София са двулентови, кога ще станат четирилентови? Нямат знаци. Друг проблем е безсмисленият контрол, който просто цели да събира пари. Никой не отговаря как, на какъв принцип, са разположени радарите и камерите. Сложени са на места, на които няма концентрация на ПТП-та, но има възможност за превишаване на скоростта. За миналата и по-миналата година за превишена скорост има петима загинали. Всичко останало е несъобразената скорост, за която не съществува дефиниция. Няма политика на тема пътища от години. Слагат хора, които не са експерти. "Автомобилна администрация" обра всичко, което изгониха от Пътна полиция. Хора, които знаят "строй, преброй се", но когато му говори майстора - обръща се на другата страна".

Промяната в методиката с действащата от 14 май Наредба 38 посочва, че "Изпитът се прекратява при повторна намеса на комисията, когато действията на кандидата са опасни за другите участници в движението и при допускате на ПТП". 

Преди промяната изпитът се прекратяваше веднага след първото сериозно нарушение на правилата за движение от страна на кандидат-водача.

След като бъде скъсан за тежкото нарушение на правилата за движение по време на практическия изпит кандидат-водачът има право да подаде жалба с молба да му бъде назначен втори изпит. Тогава той се явява на изпит пред тричленна комисия. Ако обаче и тя установи, че изпитваният допуска тежки нарушения на правилата за движение и също го скъса -  с последното изменение в Наредба 38 той вече има право да се обърне директно пред изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация".  Тогава, независимо от негативните резултати на двата практически изпита, директорът на агенцията може еднолично да реши проблема.

За да се повиши качеството на обучение, трябва да има по-голям брой часове за движение по автомагистрала и за движение в извънградски условия, категоричен е Йонко Иванов.

За да могат да се увеличат часовете по кормуване, трябва да се измени Наредба 37 за обучението, в която има изискване за електронна система за проследяване на практическите часове. За целта се изисква и интернет достъп, а сигналът се губи почти непрекъснато, посочи още той.

"Никой не обръща внимание на рейтинга на учебните форми. Една фирма, която има 40-годишен стаж, не си е сменила името, и една фирма, която е на година - те не трябва да имат равнопоставеност в обществото, когато кандидатстват за кредити. В момента имаме толкова нова система, че на места ни казват, че не могат да ни обслужат. Говорим, че намаляваме хартия, но Наредба №38 набута още хартия. Ако някой не отговаря на критериите, да си ходи. Електронизацията е проблемна, защото около Видин на всеки 2-3 км има дупка на интернет. В София е същото: 20 минути трябва да търсиш достъп до сигнал преди да тръгнеш. GPS система, селфита и такива неща - искат да следят поведението на ученика. Спекулира се с личните данни на кандидата. В училище дават ли ви онлайн? Това е автомобил. Това е лобистки текст, който не беше обсъден с нас. Питайте майсторите може или не, но тук е системата на партийния секретар, която те изслушва и си прави каквото иска. Това не е електронизация. Всичко е комерсиализъм. Служебното правителство трябва да преразгледа нещата, затова потърсихме министъра. Искаме ревизия на "Автомобилна администрация". 40 години не се направиха обходни пътища по магистралите. Е-79 е най-тежкият път. Вие нямате магистрали, но имате най-тежката инфраструктура. Когато колеги излизат с ученици, точно там ще се научат на поведение".

През септември миналата година автоинструктори планираха протест срещу Наредба 37, определяйки я като лобистка. Практически ефект от въвеждането на промени в наредбата, според противниците и, е оскъпяването на курсовете за кандидат-водачи с над 300 лева.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Северозападът за 10 години - от "Червена крепост" до "Бастион на ДПС"

За редовно купуване на гласове, контролиран вот и изборни манипулации в България се твърди не от вчера. След последните предсрочни парламентарни избори обаче проблемът изглежда се задълбочи. Редица политически формации поискаха касиране на изборите, президентът Румен Радев също критикува начина, по който бяха проведени. Северозападът често е сочен от..

публикувано на 05.11.24 в 12:47

Лесовъдите като съвременни будители

Държавните горски стопанства от Северозападно държавно предприятие- Враца отбелязаха "Седмица на будителите" с горските педагози с различни прояви, организирани във връзка с покровителя на българската гора- светецът Иван Рилски, чиято памет се почита на 1 ноември.  Държавно горско стопанство Видин  (ДГС-Видин)се включи в "Седмица на..

публикувано на 04.11.24 в 14:18

Охрид - едно от най-старите села в Северозапада

Гостуваме в село Охрид , община Бойчиновци. Къщите в селото са разположени по двата бряга на река Ботуня, а над него се извисява планина Пъстрина. Смята се, че Охрид е едно от най-старите населени места в Северозападна България. Според някои историци на мястото на селото е имало живот още по време на траките. По римско време пък, през него минавал..

публикувано на 01.11.24 в 15:14
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Политиката ни е гражданска война без оръжия

Ще бъде ли направена първата крачка към решението или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Това ще зависи от осемте формации 51-вото Народно събрание.  Предстои ли исторически компромис или начертаните червени линии предопределят нов вот през пролетта?  Бъдещето на политическия живот в страната дни след като България се произнесе за..

публикувано на 31.10.24 в 10:00

Защо повечето работещи у нас не достигат нетната заплата за издръжка?

България продължава да е с най-ниското ниво на заплащане сред останалите държави членки на ЕС, като минималната заплата е 49,8% от заплатата за издръжка, т.е. половината от това, което трябва да е. Това сочат данните от проведеното от Института за социални и синдикални изследвания и обучение към КНСБ за потребителските цени и заплатата за..

публикувано на 30.10.24 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Сега възможностите за правителство са малко по-големи, защото се намираме на кръстопът

Осем партии влизат в 51-ото Народно събрание при 100% обработени протоколи, обявиха от Централната избирателна комисия. Големият въпрос е дали този фрагментиран парламент ще успее да излъчи редовно правителство и има ли как някоя от водещите партии да събере мнозинство от поне 121 народни представители. За резултатите и последствията от поредните..

публикувано на 29.10.24 в 12:50
Любен Добрев

Любен Добрев: Без изненади на изборите, въпросът беше колко формации ще влязат в парламента

Няма кой знае какви изненади на тези избори. Въпросът беше колко формации ще влязат и от друга страна - избирателната активност. Повишената избирателна активност не е точно така, защото предишните избори бяха през лятото, е сега хората са си вкъщи. Това коментира в сутрешния блок политическият анализатор Любен Добрев: "Последната кампания беше..

публикувано на 28.10.24 в 14:19