Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Йонко Иванов, СПАМП: Лобистките намерения показват, че няма политика на тема пътища от години

Йонко Иванов
Снимка: БГНЕС


За ревизия в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" призовават браншови организации, а причината - предложени изменения в Наредба 37, която регламентира дейността им.

Автоинструкторите смятат, че липсата на компетентност в агенцията затруднява работата на учебните центрове, а с това - понижава и качеството на обучение. Сред залегналите в наредбата промени, която касае условията и реда за обучение на кандидатите да придобият правоспособност за управление на моторно превозно средство, е и увеличаването на броя часове по кормуване.

От 14 май влязоха в сила промени и в Наредба 38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидат-водачите, както и на изменението на Методиката за провеждане на изпитите.

За спиране въвеждането на подготвените промени настояват от Съюза на центровете на авто-мото подготовка.

"Снощи (бел. ред понеделник) стартирахме разговори по покана на служебния министър. Диалогът е породен от това, че има проблеми: липсата на диалог с "Автомобилна администрация" и желанието да се вкара електронната система за контрол. На фона на тези разговори - споделихме нашите притеснения и че искаме ревизия на "Автомобилна администрация". Създадени бяха проблеми с Наредба №38, която променя изпита. Кандидатите се явяват на изпит, допуснат грешка, трябва да бъдат санкционирани, но системата е така устроена, че може да ви скъсат на първата минута, а вие трябва да карате още 35 минути. Не е удобен вариант, поражда агресия. Има грешки в изпитните тестове, това го обсъдихме също. Решението, което взехме, е до края на седмицата да дадем предложения, а другата седмица да проведем нов диалог и да вземем решения", обясни председателят Йонко Иванов.

Автоинструкторите се обявяват за възстановяване на диалога с агенцията, който беше прекъснат заради недоволството им от предложените изменения на Наредба 37.

"Спекулира се, че качеството на обучение е лошо, че ние учим калпаво. Като започнем от чистач и стигнем до политик - ние сме ги обучавали всички тези хора. Обаче политиците преди да заемат длъжност не са ни обвинявали, не са си изказвали мнението. Ние не даваме книжка, тя се дава от изпита. Имаме над 70 % успеваемост. Никой не говори, че да стигнеш до Видин трябва да минем два тунела за час и половина все едно сме в соца. Пътищата от Видин до София са двулентови, кога ще станат четирилентови? Нямат знаци. Друг проблем е безсмисленият контрол, който просто цели да събира пари. Никой не отговаря как, на какъв принцип, са разположени радарите и камерите. Сложени са на места, на които няма концентрация на ПТП-та, но има възможност за превишаване на скоростта. За миналата и по-миналата година за превишена скорост има петима загинали. Всичко останало е несъобразената скорост, за която не съществува дефиниция. Няма политика на тема пътища от години. Слагат хора, които не са експерти. "Автомобилна администрация" обра всичко, което изгониха от Пътна полиция. Хора, които знаят "строй, преброй се", но когато му говори майстора - обръща се на другата страна".

Промяната в методиката с действащата от 14 май Наредба 38 посочва, че "Изпитът се прекратява при повторна намеса на комисията, когато действията на кандидата са опасни за другите участници в движението и при допускате на ПТП". 

Преди промяната изпитът се прекратяваше веднага след първото сериозно нарушение на правилата за движение от страна на кандидат-водача.

След като бъде скъсан за тежкото нарушение на правилата за движение по време на практическия изпит кандидат-водачът има право да подаде жалба с молба да му бъде назначен втори изпит. Тогава той се явява на изпит пред тричленна комисия. Ако обаче и тя установи, че изпитваният допуска тежки нарушения на правилата за движение и също го скъса -  с последното изменение в Наредба 38 той вече има право да се обърне директно пред изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация".  Тогава, независимо от негативните резултати на двата практически изпита, директорът на агенцията може еднолично да реши проблема.

За да се повиши качеството на обучение, трябва да има по-голям брой часове за движение по автомагистрала и за движение в извънградски условия, категоричен е Йонко Иванов.

За да могат да се увеличат часовете по кормуване, трябва да се измени Наредба 37 за обучението, в която има изискване за електронна система за проследяване на практическите часове. За целта се изисква и интернет достъп, а сигналът се губи почти непрекъснато, посочи още той.

"Никой не обръща внимание на рейтинга на учебните форми. Една фирма, която има 40-годишен стаж, не си е сменила името, и една фирма, която е на година - те не трябва да имат равнопоставеност в обществото, когато кандидатстват за кредити. В момента имаме толкова нова система, че на места ни казват, че не могат да ни обслужат. Говорим, че намаляваме хартия, но Наредба №38 набута още хартия. Ако някой не отговаря на критериите, да си ходи. Електронизацията е проблемна, защото около Видин на всеки 2-3 км има дупка на интернет. В София е същото: 20 минути трябва да търсиш достъп до сигнал преди да тръгнеш. GPS система, селфита и такива неща - искат да следят поведението на ученика. Спекулира се с личните данни на кандидата. В училище дават ли ви онлайн? Това е автомобил. Това е лобистки текст, който не беше обсъден с нас. Питайте майсторите може или не, но тук е системата на партийния секретар, която те изслушва и си прави каквото иска. Това не е електронизация. Всичко е комерсиализъм. Служебното правителство трябва да преразгледа нещата, затова потърсихме министъра. Искаме ревизия на "Автомобилна администрация". 40 години не се направиха обходни пътища по магистралите. Е-79 е най-тежкият път. Вие нямате магистрали, но имате най-тежката инфраструктура. Когато колеги излизат с ученици, точно там ще се научат на поведение".

През септември миналата година автоинструктори планираха протест срещу Наредба 37, определяйки я като лобистка. Практически ефект от въвеждането на промени в наредбата, според противниците и, е оскъпяването на курсовете за кандидат-водачи с над 300 лева.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10