Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

МРРБ: Новият път Видин-Ботевград ще се строи поне до 2027 година, всичко останало са празни обещания

Снимка: Ива Манева

Новият път Видин-Ботевград ще бъде готов най-рано през 2027 година или с 6 години забавяне от първоначално обявеното, а тунелът под Петрохан- 4 години по-късно, през 2031 година. Това стана ясно на работна среща при министъра на регионалното развитие Гроздан Караджов. Защо значително се бавят важните за развитието на Северозапада инфраструктурни проекти? Има ли воля и средства да бъдат реализирани? Какъв е напредъкът по тях?

След като в експлоатация бе пуснат Дунав мост 2, трафикът към Видин рязко нарасна и бързо стана ясно, че наличната инфраструктура не е подходяща. Така се стигна до масовите протести с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан, те се състояха в няколко поредни седмици точно преди 4 години. В резултат на протестите, през март 2018 година Министерския съвет с премиер Бойко Борисов прие решение, че пътят Видин-Ботевград ще бъде завършен до декември 2021 година, а най-тежките участъци ще са готови до края на 2020 година.

2021 година обаче отмина, а новият път е твърде далеч от окончателното си завършване. През 2018 година Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществени поръчки за няколко участъка. По три позиции бяха избрани изпълнители и сключени договори през 2019 г. Това са участъците Видин - п.в. "Макреш" и Мездра - Ботевград, които всъщност, заедно с участъка п.в. Макреш-Бела-Ружинци, който се изпълнява от "Автомагистрали" ЕАД, са единствените с реални строителни дейности към днешна дата. Търговете за другите участъци бяха прекратени. Бившият премиер Бойко Борисов обяви, че пътят все пак ще бъде готов през 2023 година, но миналата година служебното правителство на президента Румен Радев бе категорично, че той няма да бъде завършен преди 2025 година. И това не е всичко- само преди дни стана ясно, че всъщност оптимистичният вариант за цялостното му завършване е 2027 година или цели 6 години повече от първоначалните обещания. Прогнозата бе дадена по време на работна среща при вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.


"Цялото направление Видин-Ботевград, което изграждаме в момента, е 190 километра, от тях 88 километра са в строеж с различен напредък на изпълнението на строително-монтажните работи. Първият участък е от Видин до Макреш- първите около 30 километра, които са в етап на строителство. Напредъкът е около 5%. Очаква се този участък при нормални обстоятелства да го завършим през втората половина на 2023 година. За част от прилежащите инженерни мрежи, пресичания 20 киловолта, 110 киловолта, водна инфраструктура в момента процедираме проектите и самите съгласувания и последващо издаване на разрешение за строеж. За част от обектите реално се натъкваме в момента, за които намаме и частичен подробен устройствен план. Тези елементарни неща, като пресичания на водопроводи, водни канали довеждат до забавянето на тези 29 километра. Следващият участък е Макреш-Бела. Той е част от петте участъка, които са възложени на "Автомагистрали" ЕАД, като от тези пет участъка с обща дължина 65,8 километра в момента в строеж са първите два. Първият е с напредък от около 35%, срокът за завършване е 14 ноември 2023 година. Тук обаче на 39 километър в края на миналата година открихме една крепост от IV-V век, която предстои при благоприятни метеорологични условия да се извърши пълно археологическо проучване. Археолозите от Националния археологически музей искат частично запазване, крепостта действително е интересна и заслужава да се види. Няма да има нужда от изместване на трасето на пътя, касае строително-мотажни дейности по отношение укрепването на част от самия откос. Трети участък (Бела-Ружинци, бел. ред.) е също в етап на изпълнение, открита е сторителна площадка на 19 май 2021 година, краен срок- 19 ноември 2023 година. Напредъкът на изпълнение е 4-5%. Като сложност на изпълнение спрямо предходния участък, този е по-лек и ще завърши в срок. Участъци 4, 5 и 6 (Ружинци-Монтана, бел. ред.)- това са следващите общо 40 километра, подробният устройствен план се обжалва, делото е насрочено за 24 февруари. При нормална ситуация с делото и връчване впоследствие на отчужденията, края на първата половина на 2023 година може да пристъпим към издаване на разрешение за строеж. Срокът за изпълнение е по 28 месеца, може да са готови в началото на 2026 година", обясни Бисер Йорданов от Агенция "Пътна инфраструктура".


С най-голямо забавяне е участъкът Монтана-Враца. Процедурата там трябва да бъде започната отначало:

"Тук сме в изходна позиция. Трасето, което в един етап е прието, се установява, че е в близост до склад за взривни вещества с висок рисков потенциал в местността "Ливадски дол". Тръгваме от нулата и цялата процедура, както и строителството, може да се постигнат до 2027 година. Следващият участък е обходът на Враца, който е двулентов път, трябва да го уширим. Предстои възлагане на обществена поръчка за избор на изпълнител за изготвяне на проект, а след това парцеларен план. Тук пак започваме от нулата. Участъкът може да е готов до края на 2026, началото на 2027 година. Деветият участък е Враца-Мездра. Това са 9 километра съществуващо трасе с две платна за движение с по две ленти. Предприели сме действия по изготвяне на задание за основен ремонт на това трасе. Началото на 2025 година може да сме изпълнили този участък. Последният участък е Мездра-Ботевград. В етап на строителство са 33 километра, разделени на две отсечки. Първата отсечка от 13 километра е с напредък около 25%, а втората- около 20%. Специфичното е, че в хода на проектирането и съгласуването на проектите с Общините Мездра и Ботевград, те изразяват несъгласие заради това, че пресичането с второстепенните републикански пътища е проектирано да се осъществява с кръгови кръстовища. Наложи се да препроектираме тези кръстовища в пътни възли на две нива. Възложиха се пет нови пътни възела като проектиране и последващо изпълнение. Те в момента са с приети технически проекти на експертни съвети и е задвижена процедурата за подробни устройствени планове, което ще отнеме около една година. Реалистично е 2024 година тези два участъка да бъдат завършени. За тази година за пътя Видин-Ботевград са необходими 642 млн. лева от държавния бюджет", допълни Бисер Йорданов.

Освен напредъкът на скоростностия път Видин-Ботевград, на работната среща при регионалния министър Гроздан Караджов бе обсъдена и реализацията на другия важен за развитието на Северозапада проект- изграждането на тунел под Петрохан.


"През последните две години беше разработено прединвестиционно проучване по направлението Монтана-София с тунел под Петрохан. Бяха разработени три варианта на трасе, като експертният съвет на АПИ избра "светлосин" вариант като подходящ от технико-икономическа гледна точка, с тунелно преминаване, което най-много намалява денивелацията и с дължина почти 7 километра. Предстои провеждане на екологичната процедура. След София проектното решение предвижда изграждане на обход на град Костинброд, след това продължава да се развива по съществуващото трасе и при Мало Бучино се отклонява по нов терен до тунелното преминаване, което свършва малко преди Бързия. Общините настояваха пътят да бъде уширен до четирилентов, тъй като се очаква трафикът да нарасне, но след тунела в посока град Монтана има имоти, които са с начин на трайно ползване "ливади" и съгласно заповед на МОСВ начинът на трайно ползване на тези ливади не може да бъде променян. Поради тази причина след изхода на тунела габаритът е стеснен, т.е. от четири ленти се връща пак към две и се ползва съществуващото трасе. Тунелът ще бъде с магистрален гарабит- две активни активни ленти в посока и аварийна галерия. Можем да се ангажираме със срок за проектиране до разрешение за строеж - 2026 година. Предвид сложността и характера на обекта, бихме могли 2031 година да имаме готово трасе по това направление, което да провежда по по-бърз начин трафика от Дунав мост 2 до столицата. Относно финансирането, в момента все още е в подготвителен етап, по инициативата "Три морета" имаме визията да бъде предложен този проект", обясни Пламена Пасева от Агенция "Пътна инфраструктура".

"Това, което аз разбрах, е, че не може просто да се хвърли асфалт, а минават едни две години в процедури, а след това още една година докато се узакони и докато се проведе обществена поръчка. Чак тогава за едни отсечки строителството е две години, за други- три, за трети- пет. Това е реалността, всичко останало са мечти или празни обещания", категоричен е Гроздан Караджов, министър на регионалното развитие и благоустройството.

"България като страна членка на ЕС има ангажимент до 2030 година да изгради основната пътна мрежа. Целият коридор Ориент-Източно Средиземноморие, път I-1 от Видин до Кулата, задължително трябва да бъде изграден до 2030 година", напомни Златка Петева от Агенция "Пътна инфраструктура".


Повече- в прикачения звуков файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10