След като в експлоатация бе пуснат Дунав мост 2, трафикът към Видин рязко нарасна и бързо стана ясно, че наличната инфраструктура не е подходяща. Така се стигна до масовите протести с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан, те се състояха в няколко поредни седмици точно преди 4 години. В резултат на протестите, през март 2018 година Министерския съвет с премиер Бойко Борисов прие решение, че пътят Видин-Ботевград ще бъде завършен до декември 2021 година, а най-тежките участъци ще са готови до края на 2020 година.
2021 година обаче отмина, а новият път е твърде далеч от окончателното си завършване. През 2018 година Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществени поръчки за няколко участъка. По три позиции бяха избрани изпълнители и сключени договори през 2019 г. Това са участъците Видин - п.в. "Макреш" и Мездра - Ботевград, които всъщност, заедно с участъка п.в. Макреш-Бела-Ружинци, който се изпълнява от "Автомагистрали" ЕАД, са единствените с реални строителни дейности към днешна дата. Търговете за другите участъци бяха прекратени. Бившият премиер Бойко Борисов обяви, че пътят все пак ще бъде готов през 2023 година, но миналата година служебното правителство на президента Румен Радев бе категорично, че той няма да бъде завършен преди 2025 година. И това не е всичко- само преди дни стана ясно, че всъщност оптимистичният вариант за цялостното му завършване е 2027 година или цели 6 години повече от първоначалните обещания. Прогнозата бе дадена по време на работна среща при вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
"Цялото направление Видин-Ботевград, което изграждаме в момента, е 190 километра, от тях 88 километра са в строеж с различен напредък на изпълнението на строително-монтажните работи. Първият участък е от Видин до Макреш- първите около 30 километра, които са в етап на строителство. Напредъкът е около 5%. Очаква се този участък при нормални обстоятелства да го завършим през втората половина на 2023 година. За част от прилежащите инженерни мрежи, пресичания 20 киловолта, 110 киловолта, водна инфраструктура в момента процедираме проектите и самите съгласувания и последващо издаване на разрешение за строеж. За част от обектите реално се натъкваме в момента, за които намаме и частичен подробен устройствен план. Тези елементарни неща, като пресичания на водопроводи, водни канали довеждат до забавянето на тези 29 километра. Следващият участък е Макреш-Бела. Той е част от петте участъка, които са възложени на "Автомагистрали" ЕАД, като от тези пет участъка с обща дължина 65,8 километра в момента в строеж са първите два. Първият е с напредък от около 35%, срокът за завършване е 14 ноември 2023 година. Тук обаче на 39 километър в края на миналата година открихме една крепост от IV-V век, която предстои при благоприятни метеорологични условия да се извърши пълно археологическо проучване. Археолозите от Националния археологически музей искат частично запазване, крепостта действително е интересна и заслужава да се види. Няма да има нужда от изместване на трасето на пътя, касае строително-мотажни дейности по отношение укрепването на част от самия откос. Трети участък (Бела-Ружинци, бел. ред.) е също в етап на изпълнение, открита е сторителна площадка на 19 май 2021 година, краен срок- 19 ноември 2023 година. Напредъкът на изпълнение е 4-5%. Като сложност на изпълнение спрямо предходния участък, този е по-лек и ще завърши в срок. Участъци 4, 5 и 6 (Ружинци-Монтана, бел. ред.)- това са следващите общо 40 километра, подробният устройствен план се обжалва, делото е насрочено за 24 февруари. При нормална ситуация с делото и връчване впоследствие на отчужденията, края на първата половина на 2023 година може да пристъпим към издаване на разрешение за строеж. Срокът за изпълнение е по 28 месеца, може да са готови в началото на 2026 година", обясни Бисер Йорданов от Агенция "Пътна инфраструктура".
С най-голямо забавяне е участъкът Монтана-Враца. Процедурата там трябва да бъде започната отначало:
"Тук сме в изходна позиция. Трасето, което в един етап е прието, се установява, че е в близост до склад за взривни вещества с висок рисков потенциал в местността "Ливадски дол". Тръгваме от нулата и цялата процедура, както и строителството, може да се постигнат до 2027 година. Следващият участък е обходът на Враца, който е двулентов път, трябва да го уширим. Предстои възлагане на обществена поръчка за избор на изпълнител за изготвяне на проект, а след това парцеларен план. Тук пак започваме от нулата. Участъкът може да е готов до края на 2026, началото на 2027 година. Деветият участък е Враца-Мездра. Това са 9 километра съществуващо трасе с две платна за движение с по две ленти. Предприели сме действия по изготвяне на задание за основен ремонт на това трасе. Началото на 2025 година може да сме изпълнили този участък. Последният участък е Мездра-Ботевград. В етап на строителство са 33 километра, разделени на две отсечки. Първата отсечка от 13 километра е с напредък около 25%, а втората- около 20%. Специфичното е, че в хода на проектирането и съгласуването на проектите с Общините Мездра и Ботевград, те изразяват несъгласие заради това, че пресичането с второстепенните републикански пътища е проектирано да се осъществява с кръгови кръстовища. Наложи се да препроектираме тези кръстовища в пътни възли на две нива. Възложиха се пет нови пътни възела като проектиране и последващо изпълнение. Те в момента са с приети технически проекти на експертни съвети и е задвижена процедурата за подробни устройствени планове, което ще отнеме около една година. Реалистично е 2024 година тези два участъка да бъдат завършени. За тази година за пътя Видин-Ботевград са необходими 642 млн. лева от държавния бюджет", допълни Бисер Йорданов.
Освен напредъкът на скоростностия път Видин-Ботевград, на работната среща при регионалния министър Гроздан Караджов бе обсъдена и реализацията на другия важен за развитието на Северозапада проект- изграждането на тунел под Петрохан.
"През последните две години беше разработено прединвестиционно проучване по направлението Монтана-София с тунел под Петрохан. Бяха разработени три варианта на трасе, като експертният съвет на АПИ избра "светлосин" вариант като подходящ от технико-икономическа гледна точка, с тунелно преминаване, което най-много намалява денивелацията и с дължина почти 7 километра. Предстои провеждане на екологичната процедура. След София проектното решение предвижда изграждане на обход на град Костинброд, след това продължава да се развива по съществуващото трасе и при Мало Бучино се отклонява по нов терен до тунелното преминаване, което свършва малко преди Бързия. Общините настояваха пътят да бъде уширен до четирилентов, тъй като се очаква трафикът да нарасне, но след тунела в посока град Монтана има имоти, които са с начин на трайно ползване "ливади" и съгласно заповед на МОСВ начинът на трайно ползване на тези ливади не може да бъде променян. Поради тази причина след изхода на тунела габаритът е стеснен, т.е. от четири ленти се връща пак към две и се ползва съществуващото трасе. Тунелът ще бъде с магистрален гарабит- две активни активни ленти в посока и аварийна галерия. Можем да се ангажираме със срок за проектиране до разрешение за строеж - 2026 година. Предвид сложността и характера на обекта, бихме могли 2031 година да имаме готово трасе по това направление, което да провежда по по-бърз начин трафика от Дунав мост 2 до столицата. Относно финансирането, в момента все още е в подготвителен етап, по инициативата "Три морета" имаме визията да бъде предложен този проект", обясни Пламена Пасева от Агенция "Пътна инфраструктура".
"Това, което аз разбрах, е, че не може просто да се хвърли асфалт, а минават едни две години в процедури, а след това още една година докато се узакони и докато се проведе обществена поръчка. Чак тогава за едни отсечки строителството е две години, за други- три, за трети- пет. Това е реалността, всичко останало са мечти или празни обещания", категоричен е Гроздан Караджов, министър на регионалното развитие и благоустройството.
"България като страна членка на ЕС има ангажимент до 2030 година да изгради основната пътна мрежа. Целият коридор Ориент-Източно Средиземноморие, път I-1 от Видин до Кулата, задължително трябва да бъде изграден до 2030 година", напомни Златка Петева от Агенция "Пътна инфраструктура".
Повече- в прикачения звуков файл.
Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон. Ще намерят ли партиите формула за управлението? Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси? Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..
От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..
Депутатите от новоизбрания 51-ви парламент положиха клетва. По-трудната задача обаче е да сформират управляващо мнозинство. Ще се намери ли консенсус в парламента или резултатите от изборите вече предопределиха краткия му живот? Непреодолими ли са разделителните линии и докога политиците ще ни предлагат още от същото? Какви са изводите от първия..
Учениците от първи до четвърти клас да започват по-късно училище, предлагат родители. Със започването на учебните часове в 9:00 часа, а не в 7:30 или 8:00 ч., учениците ще могат да са по-ефективни в усвояването на знанията и да се представят по най-добрия начин, посочват от Асоциация "Родители". Като пречка за по-късното започване на учебния..
Политическото напрежение в навечерието на свикването на 51-вото Народно събрание продължава да расте. Постоянните нови условия отдалечават партиите от преговори за кабинет. Ще излъчи ли генерална промяна на политическата сцена предсрочният вот или политическата криза ще продължи да се задълбочава? Компромис или избори през пролетта?..
Проектобюджетът на страната за 2025 година ще е с 3% дефицит. Това заяви служебният министър на финансите Людмила Петкова след заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество, проведено преди дни. По думите ѝ внасянето на проектобюджета ще бъде забавено и той ще бъде предложен на следващия 51-ви парламент. Става ясно, че в проекта..
За редовно купуване на гласове, контролиран вот и изборни манипулации в България се твърди не от вчера. След последните предсрочни парламентарни избори обаче проблемът изглежда се задълбочи. Редица политически формации поискаха касиране на изборите, президентът Румен Радев също критикува начина, по който бяха проведени. Северозападът често е сочен от..