Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

МВР и КАТ не олицетворяват безопасността на движението

Красимир Георгиев, АКАБ: Пътната безопасност е Параграф 22

Резултатите са възможни, когато се разбие статуквото

Снимка: Архив


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от специалистите, участвали в писането на промените, е Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Радио ВИДИН: Какво налага промените в най-променяния иначе закон?

"Някой го е страх да направи голямата крачка, която се нарича нов закон за движението по пътищата. То веднъж човек трябва да не го е страх, а втори път - да знае как да го направи. Явно тук са и двете налице. МВР излиза с едно предложение - за поредното изменение и допълнение на ЗДВП. Типично в техен стил хората си смятат, че ролята на МВР е да глобява, да глобява и пак да глобява. Такова едно мислене е създавано с годините. Тази репресивност е останала още от милицията. От тези предложения, които правят, наблягат най-много на санкциите. Ние имаме друго виждане по въпроса, не само ние, а доста от участниците, както и широк кръг от обществеността. Почти през година повишаваме глобите и санкциите, а нещата не се подобряват, напротив - влошават се. Преди много време бях казал, че така ще се случи, защото думата превенция и КАТ са несъвместими. Те изобщо не залагат на превенцията. За тях е важно да размахват тоягата. Аз смятам, че дълги години насажданото разбиране, че МВР и КАТ олицетворяват безопасността на движението - не, това не е така. Това, което искат от 140 да се свали на 130 км скоростта - те дори не могат да го защитят. Нулева е вероятността това да мине в пленарна зала".

Радио ВИДИН: Аз смятам, че глобите са солени и в момента. По-скоро проблемът е, че липсва събираемост, има корупция.

"Как да се съберят глобите, когато някой трябва да връчи на нарушителите тези постановления, но пък КАТ е абдикирал от това. Превърнали са районните инспектори по места на пощальони. Всичко са готови да правят, само не и да сложат глобата или фиша в едно пликче и да я пратят на постоянен адрес. Дълги години висим по гишетата, кланяме им се, боготворим ги, пускаме им под масата, та как сега да се разделят с тази сладка действителност? Тези гишета в КАТ трябва да се закрият, да останат не повече от 1-2 такива. Всичко да се електронизира. Иначе сме категорични в подкрепата към тях, че събираемостта трябва да се подобри. Не е нормално хора да има да плащат глоби, но да се крият, да лавират, да правят тарикатски номера. Това нещо трябва да приключи. Едно от предложенията е, когато колите минават на преглед, да не се започва такъв, ако не са платени всички глоби. Откъде обаче да знаят на прегледа една година назад този автомобил от колко човека е каран?".

Радио ВИДИН: Вие сте един от експертите, участвали в написването на част от промените. Участвахте и в дискусията, организирана от МВР. Как може да се подобри цялостната ситуация по пътищата?

"Подобряването не е лека задача, защото дълго време нищо не се правеше. Трябва тотално да се тръгне към подобряване на пътната инфраструктура. Трябва да се подобри организацията на движението в частта на огромния брой знаци, които са наслагани като гора по българските пътища само и само да се усвояват някакви средства. Аз съм карал навсякъде, но такава гора от знаци няма никъде по света. Имаме пари за знаци, но пък нямаме пари за настилка явно. След това аз смятам, че трябва контролът да бъде регламентиран много ясно и точно. Крайно време е да изчезне това грозно явление да спират напряко патрулка в аварийната лента и да спират нарушители, за проверка на документи, а в същото време покрай водача и контролните органи минават ТИР-ове със 100 км в час. Ако гръмне гума и убие всички? И по сегашния закон лентата за принудително спиране не може да се използва за спиране на контролния орган за извършване на контрол. Ако наистина искаме да тръгнем към светла бъднина, то трябва да се знае, че законът е еднакво стриктен и взискателен както към водачи, така и към контролни органи. Законът е за всички. Тогава нещата ще се оправят. Ние наистина предложихме да се намали скоростта, макар че аз и днес казах: в Германия няма ограничение на скоростта. Там пътната инфраструктура е добра, но въпреки всичко там може да се кара с колкото искаш, освен в участъците с ограничение. Това, че бързо се кара в Германия, не пречи германците да са много по-напред от нас относно безопасността на движението. Ние имаме 100 човека убити на 1 милион, при тях са 3 пъти по-малко. Това означава, че има някъде другаде да направим нещо като тях. Ограничението на скоростта е 140. Има 10 километра толеранс - стават 150. Българският шофьор си слага и 10 км от него - 160. Ние предложихме, нашата асоциация, скоростта да падне до 120 както е в много европейски страни и да се възползваме от добрия пример на Германия - колкото е ограничението, има още 20 км толеранс. Всеки километър превишение над 140 км, когато сложиш толеранса, трябва да бъде жестоко санкциониран. Тогава реално ще свалим скоростта с 20 км. Оказа се, че след като това нещо не са го знаели и предложили КАТ - няма как да се приеме. Трябва да се тръгне от по-далеч: да се направи реформа в МВР и КАТ. Тези контролни органи да бъдат обучени. Трябва да се вдигне летвата високо и при нас, да се повиши качеството на обучение, взискателността на изпитите, да се подобри организация на движение, пътна инфраструктура. Тогава крайният резултат съм убеден, че ще бъде добър. Вместо да вървим към намаляване на скоростта, защото ни е лош пътя, по-добре да си го оправим и да не я намаляваме".

Радио ВИДИН: Параграф 22: всичко започва от школите, затова браншът трябва да се известли, за да излизат качествени шофьори. Нужни са адекватни пътища, които да бъдат контролирани от органи, казали не на корупцията. 

"Всичко е навързано, да. Всичко е хаос. Всичко, което казахте, е така. Мога да добавя, че освен обучение при контролните органи, такова е необходимо и сред обучаващите инструктори. Една голяма част от сегашните инструктори трудно карат автомобила, а как обучават - не знам. Аз смятам, че трябва да има дигитализация на процесите, за да изчезне субективният фактор, който е в основата на корупцията. Затова при нас сивият сектор плаче срещу дигитализацията. Така няма да има корупция, няма да има сив сектор, ще има качествено обучение де факто".

Радио ВИДИН: Ползотворна ли беше срещата? Вече казахте, че има твърде много различия в мненията.

"С тези 10 километра, с които се сваля скоростта на автомагистрали и скорости, никой не беше съгласен. От това, което следя и наблюдавам - обществото като цяло смята, че тези 10 километра в час няма да доведат до абсолютно нищо. Има накъде да се намалява скоростта, но не по такъв начин. Застрахователите искат да си има стикер за полицата гражданска отговорност. Не можаха да обяснят защо, защото било така от години. То може и от векове да е, но на никой не му е необходим вашия стикер, особено при положение, че контролният орган на пътя може с таблета да влезе във фонда и да вижда коя кола има валидна гражданска отговорност. Трябва малко да се поразбие статуквото. Надяваме се, че сегашните управляващи имат волята, имат смелостта, наистина да тръгнат към това разбиване на статуквото - като се започне от МВР, застрахователи, обучение, изпити, контрол на пътя... Просто трябва да се премахне сегашното статукво".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00