Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бави ли новата власт строителството на пътя Видин-Ботевград?

Снимка: МРРБ

"Това щеше да е на асфалт, драгите видинчани и целият трафик от север към юг щеше да минава тук. Виждате- една година застой. Тук-там има по една кола, по един валяк, никаква мобилизация, защото те не плащат на фирмите, това е ясно. Това вече щеше да е придобивка на българите. Тировете, трафикът... всичко щеше да бъде различно...", това каза лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, който на път за Видин се отби до новостроящия се участък от новия път Видин-Ботевград в района на Димово.

На среща със симпатизанти в крайдунавския град бившият премиер повтори упреците си към четворната коалиция:

"На всеки 20 дена съм бил по трасето, сега спрях и ми се реве. А ви ги оставихме парите в сметката да го строите. Сега щях да дойда по асфалт. Защо бе, видинчани, защо спите бе? Пътят София-Ботевград-Мездра-Враца-Монтана-Видин съм ви го обещал и той ще се построи."

Според народния представител от Видин, от гражданската квота на ГЕРБ-СДС, Росица Кирова изграждането на новия път Видин-Ботевград не е сред приоритетите на управляващите. Строителството на важния инфраструктурен проект се бави, а отделените за целта средства са пренасочени:

"Средствата бяха преведени преди две години по сметка на АПИ, за да могат да бъдат резервирани за изграждането на това пътно трасе... Наистина огромно и безобразно забавяне, което се случи през последната една година. Те спряха пътищата, защото имаха съмнения за кражби и злоупотреби. Тези хора ще останат със съмненията, защото за една година не можаха да докажат нищо. Ние искаме да живеем по-добре, искаме това, което беше започнато в мандата на г-н Борисов по отношение на Видин и Северозапада, да бъде довършено. Не искаме да ни лъжат. Преди месец, когато министър Караджов беше във Видин, за да обещае, че тук ще потекат реки от мед и масло, е пропуснал да обясни, че няма средства, предвидени за пътя Видин-Ботевград. Просто парите, които бяха заделени по сметка на АПИ, този 1,05 млрд., които бяха преведени там, за да се използват само за този път, ги похарчиха."


Обективни ли са твърденията, че е спряно строителството на новия път? Отговор потърсихме от вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов:


"Не е такава истината. Фактите говорят съвсем друго. В първия участък, който започва от Видин, имаме спряна работа наистина, но тя е, защото се извършват важните и изискуеми от закона устройствени процедури, а те са по искане на Община Видин, защото се променя нивелетата на пътя и също така има промени в Подробния устройствен план. Така че там има някакво спиране, което обаче е предвидено и е част от процедурата. Вторият участък, който е Макреш-Бела, там сме готови над 60% и не просто не сме спирали работа, а напротив- там ще завършим с една година предсрочно, т.е. ноември тази година между Макреш и Бела ще бъде пуснат участъкът. Участъкът Бела-Ружинци, където по принцип нашият срок за завършването му е края на следващата година, ще бъде спазен. Там имаме десетина процента само напредък, но това е и нормалното за този етап. Мога да успокоя видинчани и жителите на целия регион, че няма забавяне, напротив- ще имаме предсрочно предаване на някои от участъците. В участъка Мездра-Ботевград също се работи. Там няма нещо, което да възпрепятства предаването на пътя в срок. Срокът на целия скоростен път ще бъде спазен. Има един проблемен участък, който още не е влизал дори в процедура по ЗОП, за да бъде строен, но това е предстоящо. В този и следващия месец ще се проведат тези процедури. Така е наследено и това работим в момента."

Министър Караджов опроверга твърдението на бившия премиер Борисов, че "ако управляваше ГЕРБ, трасето Видин-Монтана-Враца щеше да се строи с максимални темпове и шофьорите вече да карат по магистрала".

"Далеч не е реалистично, защото за част от трасето няма устройствени планове има промени в трасето, т.е. строителството 2019 година е било започнато само колкото да се пререже лентата. След това повече от година и половина е стояло замразено, докато се снабдят документите за първите участъци, а за част от тях все още ги нямаме. Такъв е законът и той трябва да бъде спазен."

Средства за строежа на пътя са осигурени, добави вицепремиерът Гроздан Караджов:

"Парите от сметката на АПИ не са изчезнали, но по време на служебното правителство бяха използвани за енергийни помощи. Наистина бяха извадени от там, но разполагаме със средства по централен бюджет, така че когато има разплащания за магистрала "Хемус" например, тези пари се изваждат от централен бюджет. За пътя Видин-Ботевград парите са си в АПИ и се разплащат от "текущи разходи", така че ние нямаме затруднения с финансирането, напротив- тази година АПИ е с едно от най-добрите финансирания за последните поне 10 години."

Проектът за нов скоростен път Видин-Ботевград не е застрашен, категоричен е регионалният министър.

"Този проект е бил застрашен още като е пуснат на "ин хаус" процедури, защото е даден да се строи на държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД, то от своя страна няма тази възможност само да го строи и го преотдава чрез договори за доставки, договори за наем на техника, което застрашава гаранциите по тези договори, защото кой носи гаранция за построения път. Една нова магистрала би трябвало да има поне 10 години гаранция. В момента никой не носи тази гаранция- носи я сямата държава, което не е честно- хем да си плащаш, хем да си носиш отговорността и гаранциите за бъдещи дефекти. Заради това основното застрашаване на проекта е станало още, когато е бил сключен този тип договор, но предстои неговото оздравяване с участието на Народното събрание, така че вероятно това застрашаване също ще отпадне и ще имаме много по-ясни изпълнители на строителството с много по-категорични гаранции на изпълнението."

Новият път Видин-Ботевград е с обща дължина 190 километра, от тях 88 километра са в строеж с различен напредък, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура". Строежът на първия участък- 29 километра от Видин до Макреш, временно е спрян, защото се чака от Община Видин изготвянето и приемането на Подробен устройствен план. Радио Видин изпрати официално запитване до пресцентъра на Общината работи ли се по изготвянето на устройствен план. Възложен ли е и в какви срокове ще бъде готов? Отговор обаче засега нямаме.

Следващият участък е Макреш-Бела. Там напредъкът е най-голям и се очаква да бъде завършен предсрочно- още през ноември тази година. Третият участък Бела-Ружинци е също в етап на изпълнение, планира се да бъде готов до края на следващата година. Заради съдебно обжалване, процедурата по изграждането на следващите 40 километра- от Ружинци до Монтана, обаче все още е в начална фаза. Оптимистичният вариант е строителството да започне през следващата година. С най-голямо забавяне е участъкът Монтана-Враца. Процедурата там трябва да бъде започната отначало. В начална фаза са проектирането за изграждането на още две платна на обходния път на Враца и ремонтът на четирилентовия път Враца-Мездра.

Продължава строителството на последните два участъка- 33 километра от Мездра до Ботевград. Очаква се да бъдат завършени през 2024 година. А целият път се предвижда да бъде готов през 2027 година.

Повече- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10