Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Кризата по пътищата е безпрецедентна

ИПБ: Институциите са абдикирали от пътната безопасност

Ролята на Прокуратурата е ключова

Снимка: БГНЕС


Най-голямата заплаха за живота и здравето на българските граждани от началото на тази година е пътнотранспортният травматизъм, посочва анализ на Института за пътна безопасност

Според данните през първите 7 месеца в резултат на катастрофи са загинали 288 души, което прави средно 1,4 починали на ден. Тежко ранените са 4472 души, което прави средно 21,1 тежко ранени на ден.

Констатира се, че през юли, след като правителството обяви война на нарушителите по пътищата у нас, загиналите са 63-ма, което е 2,03 души средно загинали на ден, при което се получава нарастване с 0,63. При тежко ранените се констатира още по-драстично нарастване. Тежко ранените са 899 човека или 29,01 средно на ден. Нарастването е с 7,91 тежко ранени на ден спрямо годишната база.

Изводът от данните за пътнотранспортния травматизъм е, че въпреки декларираните усилия от страна на правителството, жертвите и тежко ранените продължават лавинообразно да се увеличават.

Като безпрецедентна определи кризата по пътищата Богдан Милчев, директор на Института.

"Трагичното състояние на нашите пътища задълбочава кризата, докато тя не стигне нива, които според мен са неприемливи. Само от началото на август досега са загинали повече от 15 човека. Това е два пъти повече за същия период от миналата година. Ако нещата не бъдат нормализирани и не се предприемат спешни действия, ние ще се върнем към нивата от 2019-та година, което ни връща назад, вместо да се развиваме напред. Аз лично не виждам светлина в тунела. Служебното правителство приоритизира проблема с пътната безопасност, но няма план за действие. Чухме от министър Демерджиев, че след три седмици ще има стратегия. То мина вече една. Кога мисли тази стратегия, кой ще я реализира? Да дойде следващ министър и да реализира негова стратегия, така ли? В момента имаме нужда от екшън план, който сега и веднага, още днес, да променят някакви действия пътните полицаи, които да дадат резултат. Акцията на Рашков не даде резултат, напротив. Колкото повече проверки правят МВР, толкова повече хора загиват. Този модел е изчерпан".

При съставянето на правителството на Кирил Петков един от приоритетите, записани в коалиционното споразумение, беше именно повишаване на безопасността на движението по пътищата. За7-те месеца на управление не бе извършена нито една реформа/промяна на модела на споделената (без)отговорност в 12-те институции с правомощия за управлението на риска от ПТП. Политическата и експертна импотентност на четворната коалиция се характеризираше с имитация на действия с лозунги и закани, както и пълен отказ за изграждане на нова платформа за безопасна транспортна среда, пишат в становището си експертите още.

Неспособността за противопоставяне на рисковете и заплахите от настъпването на тежки пътнотранспортни произшествия се крие в политическата и експертна неспособност, категорични са в своята теза те.

Експертите идентифицират и конкретни рискове и заплахи от настъпване на тежки ПТП

--- необходимост от незабавни кадрови и структурни промени заради корупционната среда при управлението на транспортната система;

--- неефективен контрол и компрометиран административнонаказателен процес, което налага обучение на Пътна полиция за прилагане на динамичен и широкообхватен контрол, както и разработване на извънредна процедура по установяване и наказване на системните нарушители на ЗДвП;

Необходими са незабавни действия от страна на президента Румен Радев за приемане на екшън план за нормализиране на безопасността на движението по пътищата, каза още Милчев и напомни, че  при представянето на служебното правителство държавният глава посочи безопасността на движението по пътищата като водещ приоритет.

"С тази система не можем да си оправим проблемите по пътищата. Каква е системата? Държавната администрация се намира в режим на септокрация. Тя работи за самата себе си, не за обществения интерес. Колкото повече правителства се сменят, толкова повече го виждаме. В момента правителството казва, че има някакви приоритети, но първо се захваща да сменя хората. Няма лошо, сигурно трябва и те да се сменят, но нека първо да покажат плана си за действие. Като че ли първо сменяме хората и после мислим какво да правим. Това е погрешен подход. Тези, които идват да ни управлват, идват да ни управляват заради самите себе си. Колкото повече мисля как може да се развърже този възел, толкова повече стигам до извода, че ако българската прокуратура започне да назначава експертизи в досъдебното производство за това как пътят е повлиял на шофьора да допусне грешка, толкова повече ще има притеснение сред стопаните на пътя да не им се търси наказателна отговорност и по този начин биха могли нещата да започнат във времето да се саморегулират. Ние трябва да изградим устойчивост в този процес, не просто да дойде някой свестен човек, който сега да оправи нещата, а след него да дойдат същите, които отдолу да ги развалят. Аз мисля, че Прокуратурата би проявила желание, просто не е ставало въпрос по тази тема досега. Контролът на Пътна полиция е неефективен. Колкото повече контролира, толкова повече загиват. Това е сбъркано. Те го разбират контрола само да хващат нарушите. Контролът  по пътищата е преди да хванеш нарушителя да можеш да помогнеш на шофьора  да не нарушава, да преминава безопасно, да регулираш движението, да осъществяваш наблюдение и чак тогава идва наказателната дейност". 

Сред другите рискове и заплахи са посочени:

--- управлението на пътната инфраструктура е подложена на политически и корупционен натиск, като проблемът е не дали да се разплатим с пътностроителните фирми, а кой да се разплати;

--- необходимо е незабавно повишаване капацитета на държавното дружество "Автомагистрали", което да поеме всички аварийни ремонти и неотложни дейности по поддръжката на републиканската пътна инфраструктура, в противен случай ще продължаваме да бъдем заложници на вече изградения модел на управление;

--- необходимо е незабавно възлагане на международен одит за безопасност при построените и ремонтирани пътища от 2019 година до днес. До този момент нито една институция не е предоставила доказателства за некачествено и опасно строителство или ремонт на път в България;

--- необходими са незабавни промени в управлението на Пътна полиция, АПИ, Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата и "Автомагистрали". Промените би следвало да се извършат на база концепция за развитие на пътната безопасност за следващите пет месеца. Концепцията трябва да бъде приета от Министерски съвет и към нея да има план за действие, както и персонално отговорен заместник-министър председател за изпълнението на плана;






Вижте още
Марая Цветкова

Марая Цветкова: Ниската избирателна активност не наказва политиците, а обществото

В навечерието сме на 2 октомври, когато ще дадем гласа си за пореден път. Какви са изводите от предизборната кампания и зададени ли са вече следизборните посоки?  По темата разговаряхме с политолога Марая Цветкова . Радио ВИДИН :  Струва ми се, че изпращаме традиционната кампания: суха и вяла, насочена най-вече към твърдите ядра, а не към..

публикувано на 29.09.22 в 10:05

Щедри ли сме и умеем ли да правим щастливи околните?

Българите и като цяло хората по света, стават все по-щедри. Това показва Световният дарителски индекс, според който от 119 държави страната ни е на 54-о място. Нашият дарителски индекс за 2022 година е 41%. По света 3 милиарда души (62%) са помогнали на някого, когото не познават, което е с приблизително половин милиард повече души в сравнение с..

публикувано на 28.09.22 в 11:20

Огнян Асенов: Не продавайте гласа си, защото последствията след това са за всички

В края на седмицата отново сме призовани да отидем до урните, за да дадем своя глас за състава на следващото Народно събрание. Предизборната кампания е към своя край, вероятно повечето от избирателите са решили дали и за кого да гласуват. Остава държавата и институциите да гарантират честността на вота . Как тече подготовката за парламентарните избори..

публикувано на 27.09.22 в 14:06

Ще преодолее ли Северозападът социално-икономическото изоставане

Интегрирана териториална стратегия за развитие на региона за периода 2021-2027 (ИТСР) приеха преди дни  кметове и областни управители от Северозапада. Заседанието на  Регионалния съвет за развитие на Северозападния регион за планиране бе ръководено от председателя му Калин Каменов- кмет на община Враца. Плановият документ определя..

публикувано на 26.09.22 в 15:34

Бяла Слатина - с поглед в бъдещето за по-добър живот

Град Бяла Слатина е дестинацията ни в "Посоките на делника". Посреща   ни с прави, чисти и озеленени улици, с красив нов фонтан на площада в центъра и за съжаление с малко хора.  Десет хиляди са жителите на града, в 14-те населени места от общината живеят  20 200 души. Бяла Слатина става град през 1914 година с указ на цар Фердинанд...

публикувано на 23.09.22 в 13:05

Любен Добрев: Не можем да сме напълно независими, но трябва да бъдем българофили

"Винаги миролюбив, Моят Народ днес копнее за своя културен и икономически напредък; в това направление нищо не бива да спъва България; нищо не треба да пречи за преуспяването ѝ. Такова е желанието на Народа Ми, такава е неговата воля - да бъде според както той иска… Да живее свободна и независима България! Да живее Българският Народ!" Това е..

публикувано на 22.09.22 в 10:05

Видинчани за измеренията на днешната независимост

"Винаги миролюбив, Моят Народ днес копнее за своя културен и икономически напредък; в това направление нищо не бива да спъва България; нищо не треба да пречи за преуспяването ѝ. Такова е желанието на Народа Ми, такава е неговата воля - да бъде според както той иска… Да живее свободна и независима България! Да живее Българският Народ!".  Това е..

публикувано на 22.09.22 в 09:55