Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Необходима е дългосрочна стратегия

Филип Гунев: МВР не се бори срещу войната по пътищата, а имитира мерки

Толерирането на по-леките нарушения прераства в толериране и на тежките такива

Филип Гунев
Снимка: БГНЕС


С всеки изминал ден безпрецедентната криза по българските пътища се задълбочава. Срещу нея се обяви Министерството на вътрешните работи, въвеждайки 13 допълнителни мерки

Закъсня ли противодействието на пътния травматизъм? Изчерпан ли е моделът на контрол, който акцентира върху глобите повече, отколкото на административните превантивните мерки? Защо в България не се управлява риска от пътно-транспортни произшествия?

Разговаряхме с Филип Гунев, заместник-министър на вътрешните работи в три правителства.

Радио ВИДИН: Почти всяка година си говорим едно и също. Случи ли се нещо, МВР реагира с познатия опит за контрол, който набляга на глобите, които се увеличават, но няма опит за административни превантивни мерки.

"Темата за пътната безопасност не е отговорност само на МВР. Както всички политики, трябва да има координация между няколко институции. И тази обаче е пропаднала, даже не бих казал само в последните 10 години, а от десетилетия насам няма координация. Европейската комисия набляга на три аспекта: на безопасността на превозните средства, на инфраструктурата и вече на самия контрол и различните превантивни мерки. В този смисъл ние обективно имаме причини, тъй като имаме остарял автопарк и инфраструктура, която е много по-назад от Централна и Западна Европа, за да имаме по-голям травматизъм и брой на загиналите по пътищата. В същото време и адекватна политика от страна на МВР също няма. Няма я по няколко причини: първо е недофинансирана, парите от глобите, които трябваше да отидат в един фонд за пътна безопасност, а след това да се преинвестират обратно в контрол и превенция на ПТП-тата, практически това не се случва. Едвам-едвам някакви пари се инвестират всяка година от застрахователния фонд, а милионите, събрани от пътните глоби, една много малка част се връща за закупуване на радари и развиване на всякакви други системи за контрол и превенция. Другият проблем е липсата на визия и ясна политика. Фактически политиката в съвременния свят трябва да се базира на някакво знание, да знаеш какви са причината за тези ПТП-та, за да можеш да вземеш адекватни мерки. Такова  знание в МВР е минимално. Когато имаш едно ПТП, е нужен добър анализ за това какви са причините, за да постигнем една добра база, която да ни каже какви са водещите причини, точните места, кои са причинителите. Тази информация я няма. За леките произшествия въобще не се събира добра информация там, където КАТ не се вика. За тежките произшествия, където трябва много институции да идват и да анализират, там трябва да се прави много добър анализ, за да знаеш точните причини, които обикновено се свеждат до три-четири - привишена скорост, в редки случаи причината е в инфраструктурата и неизправността на превозното средство. Този задълбочен анализ липсва. Когато един министър получи анализ на полицията за пътната безопасност, тя се свежда до суха статистика, която казва в коя област има повече или по-малко произшествия, но какви са причините - не ги знаеш. Съответно и мерките, които взимаш, са едни и същи: повече контрол, повече и по-високо глоби, но дали повече контрол ни трябва за неправилни изперварвания и дали повече глоби ние налагаме за тях, защото сме установили, че това е водеща причина, такава идея нямаме, такава политика и детайлно знание нямаме. Налагат се общи мерки. Всеки път, когато има промяна на закона или предложение за мерки, те са един традиционен списък, който се изпраща от националната полиция, който да бъде приет от Народното събрание. В последните 7 месеца, за съжаление, се вървеше в обратна посока. Екипът на министър Рашков  имаше не добро разбиране за тази тема, съответно една от малкото добри мерки, които през последните години бяха приети - за намаляване на корупцията в КАТ - те не я разбраха, тръгнаха да я обръщат. Беше създаден един единен център, тъй като имаше масова корупция във всички области, РПУ-та, покриваха се глоби, всеки се уреждаше по някакъв начин, та идеята беше да се създаде централно място, където да се обработват глобите и където по-лесно да се хванат корумпираните лица - оказа се, че всички са корумпирани там. Вместо да ги сменят, защото е много по-лесно да смениш 30 души на централно ниво или да ги наблюдаваш с добри мерки, или да си подобриш процесите, така че да не могат тези 30 души да извършват престъпления, но те решиха да върнат старото положение, където липсва всякакъв контрол и няма начин да ги контролираш. Това беше стъпка назад в борбата с корупцията в КАТ".

Радио ВИДИН: Защо не поглеждаме и не използваме чужди модели, приложени успешно в различни страни? 

"В полицията няма ясна, няма и министри с ясна визия. Европейската комисия има едно нещо, познато като Визия 0: т.е през 2050 година да има нула загинали от автопроизшествия. При нас имаше уж подобна стратегия за пътна безопасност, но реално в полицията някой да е седнал и да е взел тези чужди практики, да е погледнал след 10 години какво искаме да се случи - такова нещо нямаме. Ръководството на полицията беше от някакъв селски каст в последната година - нито им е било приоритет, нито са разбирали, нито са имали познания кои са добрите европейски практики. Не очаквам нещо да се е променило през последната година, но и през предходните нямаше такава целенасочена политика да се взимат добри практики или да се обмисли цялостна стратегия. То не е едно нещо, което трябва да се бутне: ако тръгнеш да поправяш само едно, това е област, която изиска множество мерки, превенция, добър анализ, добра контролна политика, инвестиции, които не са само от полицията, но не е толкова просто, няма единен европейски модел. Нулевата толерантност, която виждаме в много страни, в България не съществува и не се прилага, от полицията имам предвид. Дали заради корупция, дали заради криворазбрано разбиране - поради различни причини полицията под някаква форма толерира леки нарушения, което води в крайна сметка до толериране и на по-тежките нарушения. Това, че толерираш леките нарушения и не взимаш мерки, в крайна сметка дава възможност на шофьорите да си мислят, че и по-тежите няма да бъдат санкционирани. Позволяват си да карат на червено, да са без регистрационни табели. Прекарвам летата в Габрово, на един светофар пет мотоциклета миналата седмица се огледаха и минаха на червено, а половината бяха със скрити и прикрити номера, за да не могат да бъдат засечени. Цари някакво безнаконие, което в Европа е напълно немислимо. Мерките там биха били доста сериозни. В малките градове, където всички се познават, полицията е далеч по-толерантна".

Радио ВИДИН: Оставам с впечатление, че Вие не очаквате обявените мерки да дадат резултат.

"Това е абсолютна имитация. Всеки път слагат едни и същи мерки. Няма измислени нови мерки. А и с мерки това не става. Няма как нещо да се промени за два месеца. Министърът е служебен. Длъжен е да каже, че прави нещо. Нито му е в правомощията да тръгне да прави дългосрочни политики, нито има време. Обявява някакви мерки, защото е длъжен, тъй като лятото бележи сериозен ръст и връщане към високите нива от 2019та. COVID-ът изкуствено намали пътния травматизъм. Това е дългосрочна политика, няма как да се случи за година или две. Затова и на Европейската комисия политиката е след трийсет години да имаме нулева смърност на пътя, така че е въпрос на институциите да работят. Създаде се и една Агенция за пътна безопасност, която според мен също, а и нямаше правомощията, но просто не успя да координира тези политики. Нямаше как да принуди министерствата да започнат да събират информация и данни, които да формират политики. При тази смяна в последните години на министри на всеки три месеца няма как да очакваме нещо".


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00