Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще могат ли камионите да преминават границата с Румъния за една минута

Снимка: Радио ВИДИН

Европейски норматив за проверка на европейски граници от една минута за европейски камиони. Санкции на ден за държавата, която е допуснала времето за проверка да бъде повече от една минута. Предложението, което ще намали опашките по европейските граници в България ще направи евродепутатът Андрей Новаков- член на Европейския парламент от групата на Европейската народна партия, член на еврокомисията по транспорт.

"Оставям настрана петицията, която ще внеса в Европейския парламент заедно със 100 хиляди подписа или колкото съберем. Започва разглеждането на едно законодателство на Европейската комисия за международните транспортни коридори. В него е заложено, че пресичането на товарен влак на европейска граница не може да трае повече от 15 минути. Ще използвам възможността да внеса изменения, които касаят камионите, така че проверката на един камион, който е регистриран в Европейския съюз някъде в някоя от държавите и пресича европейска граница, да не трае повече от една минута. Не казвам, че ще чака една минута, казвам, че ще го проверяват една минута. В момента проверката трае около три. Кое ми дава увереност, че може да се случи? В момента е три, при положение, че всички ненужни проверки са струпани на границата", каза евродепутатът Андрей Новаков.

Шофьори на камиони са скептични относно минаването на границата с Румъния на Дунав мост 2 да става за една минута:

"Поне три минути да са. Невъзможно е за една минута. Вкарват данните на личната карта, на талоните на камиона, след това се плаща мостът, след това се дава чемерето (транспортен документ- бел. ред.) на техните нападжии да се подпечата. За една минута е невъзможно. Тук, на 4 километра опашка викаме, че няма опашка, радваме се. То опашката зависи от турците. За разрешителни им дават или от Румъния или през Сърбия. И като минат през Румъния и опашките се трупат, като минават през Сърбия опашките намаляват... Значи одеве насам нямаше, за един час съм влезнал. А оттук натам си е трагедия, както винаги. Горе долу5-6-7 часа, зависи, се чака да излезем посока Румъния и това е при положение, че трафикът от Турция сега е намалял нещо. Заради кантарите, румънските полицаи тарашат кабини, какво караш, това караш, отвори този шкаф, отвори оня шкаф, с турските шофьори проблеми с разрешителни, докато си обработят документите. Преминаване на границата за една минута тук, на Видин, не е възможно да стане. Нито на Видин, нито на Русе заради кантарите. Дори нали сега се говори, че ще влизаме в Шенген от Нова година, дори така да се направи, значи самото минаване на кантара, сега въведоха нова система- мерят ни на височина. И самото минаване на кантара, самото плащане на моста, няма да стане това като в Европа. Да се надяваме, че действително, ако влезем в Шенген, ще се облекчи поне това с проверката на документите... Как да се мине за една минута? Не може да стане тази работа. Защото то си има процедура. Процедурата по документите ще отнеме да кажем две минута, ама вътре, в кабината, проверяват дали имаш наркотици, цигари, алкохол, камиона проверяват- пломби, въжета. За да няма опашки, трябва да влезнем в Шенген и да минаваме като в Европа през границата..."

С петицията срещу струпването на тежкотоварни автомобили на вътрешноевропейските граници е запознат Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Според него има начини да се случи преминаването през европейска граница за по-кратко време.

"По отношение на това дали е възможно, мисля че има начини това нещо да се случи. Ние знаем за позицията на нашия евродепутат Андрей Новаков, който тръгна да прави една петиция, ние даже активно участваме в събиране на подписи. Събрали сме няколко хиляди подписа, приключваме вече със събиране на подписи от членовете. Но за нас е от ключово значение проверките по граничните пунктове в рамките на Европейския съюз да бъдат с минимално време... Това е много добра идея, да се надяваме, че ще намери подкрепа в Европарламента, за да се стигне до такова решаване на проблема. Може би страдаме най- вече от това, че не сме и членове на Шенгенското пространство. Ще се надяваме другия месец България да бъде приета в Шенгенското пространство. Тогава вече ще получим така един много сериозен тласък по отношение на транспортния бизнес, защото граница между България и Румъния и между България и Гърция няма да има и тогава граничният контрол ще липсва", заяви Йордан Арабаджиев.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00

Ще бъде ли спряно решението за повишение на минималната работна заплата?

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..

публикувано на 13.11.24 в 10:45
Яница Петкова

Яница Петкова: Отново надделяват партийните, а не обществените, интереси

Депутатите от новоизбрания 51-ви парламент положиха клетва. По-трудната задача обаче е да сформират управляващо мнозинство. Ще се намери ли консенсус в парламента или резултатите от изборите вече предопределиха краткия му живот? Непреодолими ли са разделителните линии и докога политиците ще ни предлагат още от същото? Какви са изводите от първия..

публикувано на 12.11.24 в 13:59