Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще могат ли камионите да преминават границата с Румъния за една минута

Снимка: Радио ВИДИН

Европейски норматив за проверка на европейски граници от една минута за европейски камиони. Санкции на ден за държавата, която е допуснала времето за проверка да бъде повече от една минута. Предложението, което ще намали опашките по европейските граници в България ще направи евродепутатът Андрей Новаков- член на Европейския парламент от групата на Европейската народна партия, член на еврокомисията по транспорт.

"Оставям настрана петицията, която ще внеса в Европейския парламент заедно със 100 хиляди подписа или колкото съберем. Започва разглеждането на едно законодателство на Европейската комисия за международните транспортни коридори. В него е заложено, че пресичането на товарен влак на европейска граница не може да трае повече от 15 минути. Ще използвам възможността да внеса изменения, които касаят камионите, така че проверката на един камион, който е регистриран в Европейския съюз някъде в някоя от държавите и пресича европейска граница, да не трае повече от една минута. Не казвам, че ще чака една минута, казвам, че ще го проверяват една минута. В момента проверката трае около три. Кое ми дава увереност, че може да се случи? В момента е три, при положение, че всички ненужни проверки са струпани на границата", каза евродепутатът Андрей Новаков.

Шофьори на камиони са скептични относно минаването на границата с Румъния на Дунав мост 2 да става за една минута:

"Поне три минути да са. Невъзможно е за една минута. Вкарват данните на личната карта, на талоните на камиона, след това се плаща мостът, след това се дава чемерето (транспортен документ- бел. ред.) на техните нападжии да се подпечата. За една минута е невъзможно. Тук, на 4 километра опашка викаме, че няма опашка, радваме се. То опашката зависи от турците. За разрешителни им дават или от Румъния или през Сърбия. И като минат през Румъния и опашките се трупат, като минават през Сърбия опашките намаляват... Значи одеве насам нямаше, за един час съм влезнал. А оттук натам си е трагедия, както винаги. Горе долу5-6-7 часа, зависи, се чака да излезем посока Румъния и това е при положение, че трафикът от Турция сега е намалял нещо. Заради кантарите, румънските полицаи тарашат кабини, какво караш, това караш, отвори този шкаф, отвори оня шкаф, с турските шофьори проблеми с разрешителни, докато си обработят документите. Преминаване на границата за една минута тук, на Видин, не е възможно да стане. Нито на Видин, нито на Русе заради кантарите. Дори нали сега се говори, че ще влизаме в Шенген от Нова година, дори така да се направи, значи самото минаване на кантара, сега въведоха нова система- мерят ни на височина. И самото минаване на кантара, самото плащане на моста, няма да стане това като в Европа. Да се надяваме, че действително, ако влезем в Шенген, ще се облекчи поне това с проверката на документите... Как да се мине за една минута? Не може да стане тази работа. Защото то си има процедура. Процедурата по документите ще отнеме да кажем две минута, ама вътре, в кабината, проверяват дали имаш наркотици, цигари, алкохол, камиона проверяват- пломби, въжета. За да няма опашки, трябва да влезнем в Шенген и да минаваме като в Европа през границата..."

С петицията срещу струпването на тежкотоварни автомобили на вътрешноевропейските граници е запознат Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Според него има начини да се случи преминаването през европейска граница за по-кратко време.

"По отношение на това дали е възможно, мисля че има начини това нещо да се случи. Ние знаем за позицията на нашия евродепутат Андрей Новаков, който тръгна да прави една петиция, ние даже активно участваме в събиране на подписи. Събрали сме няколко хиляди подписа, приключваме вече със събиране на подписи от членовете. Но за нас е от ключово значение проверките по граничните пунктове в рамките на Европейския съюз да бъдат с минимално време... Това е много добра идея, да се надяваме, че ще намери подкрепа в Европарламента, за да се стигне до такова решаване на проблема. Може би страдаме най- вече от това, че не сме и членове на Шенгенското пространство. Ще се надяваме другия месец България да бъде приета в Шенгенското пространство. Тогава вече ще получим така един много сериозен тласък по отношение на транспортния бизнес, защото граница между България и Румъния и между България и Гърция няма да има и тогава граничният контрол ще липсва", заяви Йордан Арабаджиев.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03

Изсветлява ли сивата икономика

Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..

публикувано на 08.07.24 в 14:59