Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Румяна Георгиева: Връзката с корените ни е неизмеримо ценна

В последно време все повече срещам примери за млади хора, които, след години живот в големите градове, намират пътя назад към корените си. Днешният случай е точно такъв - една млада двойка, която, след като прекарва известно време в столицата, решава да се върне в родния си край. Представяме ви Румяна Георгиева , на 23 години, от Белоградчик..

публикувано на 05.02.25 в 17:00

Защо Видинският панаир заприлича на сметище за строителни отпадъци

За строителни отпадъци в двора на бившето поделение, където през последните години се провежда Видинският панаир, сигнализираха слушатели. Стари тротоарни плочи и бетон изпълват пространството, където ежегодно през септември има въртележки и атракциони за малки и големи. Живеещи в района коментираха гледката така: "Есента ще правят панаира..

публикувано на 05.02.25 в 16:20

Видинският художник Богдан Александров получи национална награда

Видинският художник Богдан Александров стана лауреат на Националната награда на името на Владимир Димитров - Майстора . Сред носителите на тази награда са Златю Бояджиев, Илия Петров, Светлин Русев, Анета Дръгушану. Наградата на името на Майстора му бе връчена на 1 февруари 2025 година, когато се навършиха 143 години от рождението на големия..

публикувано на 05.02.25 в 14:50
Боряна Миткова

Видинчанка ще представи България на конкурса "Мисис Свят"

Днес ви срещаме с видинчанката, която наскоро спечели титлата "Мисис България" 2024 година. Красавицата се казва Боряна Миткова и е българката с най-много титли за красота. Боряна е на 30 години, родом от Видин. Семейна е от 13 години, има малко момченце на две години. Мъжът ѝ също е от крайдунавския град, но от около 7 години живеят в София...

публикувано на 04.02.25 в 17:05
Ясмина Витанова и Симона Георгиева бяха отличени на училищен турнир.

Видински ученици разработват бизнес идеи

Дванайсетокласничката Ясмина Витанова от ПГ „Проф. д-р Асен Златаров” във Видин се класира на първо място със своята бизнес идея „Система за сигурност -DRON PATRUL X“ в провелия се втори етап на училищния кръг от националното състезание „Най-добра бизнес идея“ .  На второ място се нареди Симона Георгиева от същия клас. Нейната бизнес идея..

публикувано на 04.02.25 в 15:00

Алманах "Под лъчите на слънцето" отново набира произведения

Започна набирането на литературни и художествени произведения за дванадесетия Алманах "Под лъчите на слънцето" , издаван от Конфедерация на българските писатели, клон Враца.  Сборникът включва проза, поезия, картини. В миналогодишното издание участваха 70 творци от цяла България, казва един от редакторите и съставителите му  Глория Костадинова -..

публикувано на 04.02.25 в 14:00

Излезе от печат втората книга на видинска авторка

Видинската авторка Лилия Маринова издава втората си книга. Повестта носи заглавието "Само ако повярваш" . Това е разказ за превратностите в живота на една млада жена, които тя трябва да преодолее. По какъв начин, разказва авторката Лилия Маринова: "Книгата се роди преди няколко години... Тогава се роди заглавието, после сюжетът.....

публикувано на 04.02.25 в 13:00