Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кой се крие зад „Този чаровен мъж“

Екипът на вестник „По-странни времена“ , с който се запознахме миналата седмица, отново е тук, с някои нови членове, готов да се справи веднъж завинаги с нов проблем – вампири, които не би трябвало да съществуват. Поне така твърдят всички запознати, в това число и старият Когс – човек, прокълнат да казва само истината. Е, тези явно не знаят, че не..

публикувано на 02.08.24 в 16:00

Деца-доброволци във видинската библиотека

От началото на лятната ваканция видинските библиотекари имат помощници. Деца-доброволци по няколко часа на ден помагат в "Детския отдел" на  Регионална библиотека "Михалаки Георгиев".  Първоначалната идея е децата да помагат на трудно подвижни хора да стигнат до отдела, заради липсата на асансьор в сградата, както и да пазят багажа..

публикувано на 02.08.24 в 15:14

Галина Георгиева от Видин и нейните разностранни интереси

В "Хоби, професия" днес ви срещам с една много дейна и широко скроена дама- видинчанката Галина Георгиева. Тя е на 75 години, спомня си за многото културни дейности, в които тя се включва от малка, продължава и като голяма, а днес се опитва да не пропуска нито едно културно събитие във Видин.  От дете има интерес към много неща - пеене:..

публикувано на 02.08.24 в 15:00

В Ослен Криводол се подготвят за фестивала "Ослен Фест - селски Ренесанс"

Село Ослен Криводол се подготвя за  третия фестивал "Ослен Фест - селски Ренесанс". В четирите дни от 22 до 25 август организаторите предвиждат множество дейности и събития, насочени към съживяване на българското село като специално внимание се  на доброволчеството. Фестивалът е добър повод за среща със съмишленици и приятели, като програмата има..

публикувано на 02.08.24 в 14:10

С "Тоска" се открива деветото издание на "Опера на върховете" в Белоградчик

За девета поредна година Белоградчишките скали ще се превърнат в оперна сцена и ще посрещнат световно известни артисти. Седем постановки ще бъдат представени на започващия днес фестивал "Опера на върховете - Белоградчишки скали", каза директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов.   "Започваме с огромна увереност и благодарност за..

публикувано на 02.08.24 в 11:15

Експерт: Цената на пшеницата ще върви надолу

Колко зърно са добили българските земеделци, какво е качеството му и каква е пазарната ситуация, какви са прогнозните цени на пролетните култури- в " Земята, която ни храни " отговор на тези въпроси дава Борис Ангелов , представител на Софийската стокова борса в Монтана.  Около 6 милиона тона е добитата пшеница към момента. Средният добив се..

публикувано на 01.08.24 в 18:30

Парад на ретро автомобилите за осми път във Видин

За осми пореден път  Видин става притегателно място за ретро автомобили. Ретро парадът   "Vintage Vehicles Vidin 2024"  е част от културния календар на Община Видин и   всяка година привлича все повече гости, не само от Видин и областта, но и от други градове, дори от чужбина. Събитието наистина е колоритно, различно и открояващо..

публикувано на 01.08.24 в 13:05