Българските ученици отново са с най-ниски резултати сред връстниците си в Европа, показва мониторингът на Европейската комисия през 2022 г. В същото време България получи над 1,3 милиарда лева от Европейския съюз по оперативната програма за наука и образование за периода 2014-2021 г. Време е нещо да се промени. Мнението е на д-р Нели Колева- ръководител на екип “Стратегически партньорства” във фондация “Заедно в час”.
"Настина вече в училище има прекрасни условия, но не се проследява качеството на самото обучение. Няма проследяемост на процеса. Да речем, примерно училище с изградени STEM центрове. В резултат на изградения STEM център, което разбира се е прекрасно, с какво и как се е повишило качеството на образованието. Ето това липсва в нашето образование и това създава усещането, че нещата се правят на парче, а не последователно, систематизирано“, каза Пролетка Цветкова- директор на ОУ "Иван Вазов“ във Видин.
Ако родители и учители гледат в една посока и синхронизират действията си в посока благополучието на ученика, нещата се получават, допълни Пролетка Цветкова.
Профилирана природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I“във Видин също има прекрасни условия за учениците. Училището е едно от двете в града, на които беше направен голям ремонт. В същото време се забелязва спад на резултатите, като тенденцията не е от последната година и не е само за видинската математическа гимназия. Традиционно учениците на ППМГ "Екзарх Антим I“ са с добри успехи и не само в училище, както и успешна реализацията на завършилите.
"Не само в образованието се наляха пари и в други сектори се наливат. И там резултатите не са много добри, примерно - здравеопазване, социални дейности“, коментира директорът на училището Ивайло Милушев и посочи какво трябва да се направи, за да се постигат добри резултати:
"Промяна на нормативната уредба, намаляване на административната тежест на учителите, които се товарят с всевъзможни справки, изисквания, списъци, разпределения и т.н., което им пречи пряко да се занимават с децата. Една част от времето те отделят за тези неща. Също така е необходима промяна и на много от наредбите и на Закона за предучилищно и училищно образование, както и за мен е необходима една по-голяма ангажираност на родителите. От трите звена в образователния процес - ученици, родители и учители, родителите в момента, може би, са най- слабото звено. Много малко са родителите, които се ангажират с децата - интересуват се, помагат. По-голямата част очакват някакви резултати без никаква ангажираност.“
Инвестициите в образование - за ремонти, нова техника и въобще учене в красива и уютна среда, имат смисъл, смята и Жулиета Босилкова- дългогодишен учител по немски език във Враца.
"Последните години съм преподавала на изключителни ученици, които имат цел, които знаят защо са там. В междучасието имаше четящи на истинска книга, на истинска книга и не от телефона, а книга на хартия. След това имаше ученици, които играят шах, шах с фигури, донесен от вкъщи и изпълващ цялото им време. Това е радостното. Но по-голямата маса е страшно. Затова защото учебният материал е твърде академично написан. Написан е повечето не от учители, не от хора, които пряко са изстрадали всеки един ден с учениците, с учебника, с тетрадката. Твърде много помощни материали има, които правят раницата на едно дете във втори клас 6 килограма и половина“, смята Жулиета Босилкова.
Вече трябва много да се работи вкъщи. Първите 7 години са много важни, а родителите са най-големият фактор. Те влияят вече повече от учителя. Ако нямаш четящ, учещ, разбиращ до себе си родител, естествено, че и ти няма да четеш, допълни дългогодишният преподавател.
Цялата тема може да чуете в звуковия файл.
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..
"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..