Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Превозвачите искат решения на проблемите с тол системата

Снимка: Радио ВИДИН

С 50% процента по-високи тол такси заплащат тежкотоварните автомобили, преминаващи през България. Първоначално увеличението трябваше да се случи в началото на годината, но бе отложено с 6 месеца, а от началото на юли покачването е факт. Според директора на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров нито един от поетите ангажименти от страна на властите за решаване на проблемите с тол системата не е изпълнен:

"Тол таксите са вдигнати въпреки нашето настояване за тяхното отлагане, като е важно да се подчертае, че отлагането не е самоцелно. При предходното отлагане с 6 месеца бяха поети определени ангажименти, като нито един от тях не се реализира. Предното отлагане не постигна своята цел, тъй като основните разходи ни бяха свързани с одит на тол системата, по отношение на въвеждането на отстъпки за вътрешния транспорт и мислене на механизми за прехвърляна на основната тежест върху транзитния трафик по отношение на платените суми във връзка с използването на пътищата. И нещо друго, много важно, което беше поето като ангажимент е свързано с многото глоби и нарушения, които излизат на превозвачите, които са изрядни..."

На фона на всичките проблеми в тол системата, качеството на пътищата не съответства на увеличените такси, коментира още Димитър Димитров. Той даде за пример преминаването на тежкотоварния трафик в Северозапада, където положението винаги е било критично, особено сега, след ограничаване на маршрутите заради затворения участък на Е-79:

"Тол такси се плащат за там, където има път. И тук вече следващият проблем - биват принуждавани превозвачите в момента в Северозападна България, където положението винаги е било критично, в момента още повече с оглед затворената отсечка между Лютидол и Мездра... В момента превозвачите там са изправени в ситуация да се движат по едни пътища, които ги няма... Дори в самото начало, когато имахме обходен маршрут "Петрохан" ситуацията беше малко по-добре. В момента и маршрут "Петрохан" дори като обходен маршрут е затворен. Нещото, за което ние настояваме, е той да бъде отворен за тежкотоварни автомобили отново. Ние съзнаваме, че пътят е тежък, съзнаваме, че има много трафик. Но истината е, че другият алтернативен път, през Долни Дъбник към Плевен, там е изключително натоварен и по никакъв начин не е по-безопасен... Когато отново за обходен маршрут се ползваше "Петрохан", нито едно тежко произшествие не се случи на "Петрохан"... Ние питаме - добре, какво ще стане след 1 година, когато трябва на няколко етапа да правиме пътя между Мездра и Враца. Какво ще правим, когато тръгне да се оправя пътят между Враца и Монтана? Може би няколко години ще трябва да минаваме през Долни Дъбник..." 

Според Йордан Арабаджиев, от Съюза на международните превозвачи, трябва да бъдат въведени определени облекчения на тол таксите. От страна на правителството има определено разбиране и се водят преговори, каза още той:

"Ние проведохме срещи с министъра на регионалното развитие и министъра на транспорта, на които набелязахме мерки и има, поне на първо четене, разбиране от страна на правителството, че с новите цени на тол таксите на първо място ще се увеличи инфлацията. На следващо място ще се отрази както на транспортната услуга, така и на всички продукти, които се превозват с автомобилен транспорт. Таксите са увеличени с 50% от това, което беше до 1 юли. Но идеята е на първо място да се въведат отстъпки за изминати километри на територията на България. Това ще даде предимство на тези, които оперират на българския пазар... Имаме още няколко предложения, но не искам предварително да ги дискутирам. Но за нас е от ключово значение да се реши проблемът с компенсаторните такси, с глобите, които АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) издава, и то издава ги за минал период, за повече от 2 години. На следващо място очакваме да има и редуциране на второкласните пътища, които са в обхвата на тол системата. Към момента няма планирани протести, но това не значи, че ако не се стигне до консенсус и до вземане на адекватни мерки такива няма да предстоят... В крайна сметка новите такси ще бъдат платени от всеки потребител." 

Йордан Арабаджиев описа като "ужасяващо" положението с маршрута на тежкотоварния трафик в Северозападна България.

Новата тарифа на тол таксите ще бъде преразгледана, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В момента не е възможно нито нормативно, нито технически да се отложи влизането в сила на новата тарифа от тази дата, посочва министър Андрей Цеков. Той припомни, че съгласно постановление на служебното правителство от декември миналата година, тол таксите трябва да се увеличат от 1 юли с 50%. До края на месеца работна група, в която участват представители на транспортния бранш и експерти на министерствата на регионалното развитие и на транспорта, ще изготви проект на промени на тарифата. От съобщението на МРРБ става ясно, че след като промените бъдат одобрени от правителството, превозвачите ще получат обратно от държавата средствата, платени за по-високи такси след 1 юли.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

КНСБ: 1/3 от българите работят за под 1000 лева месечно - достатъчни ли са?

1453 лв. е необходимият нетен месечен доход за издръжка на живота за работещ, сам живеещ към месец юни тази година. Това е почти колкото за предходното тримесечие - с един лев по-малко. Намаление не е имало от десет години, макар и минимално, което отразява овладяването на инфлацията и по-ниския ѝ темп. Това каза президентът на КНСБ Пламен..

публикувано на 24.07.24 в 10:45

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат.  Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и..

публикувано на 23.07.24 в 11:00

Успешно ли е лято 2024 за туристическия бранш?

Посланието, което туристическият сектор в България излъчи за лято 2024 е "В България си желан". Около това се обединиха представители на туристическия бранш, държавни институции, експерти в областта на туризма, учени и общественици по време на форума "БГ туризъм - лято 2024", организиран в курортния комплекс Албена през юни. Служебният..

публикувано на 22.07.24 в 10:45

Хората в Челопек: Селото ни е хубаво и спокойно

Красива природа, чист въздух, богата история, спокойни и усмихнати хора. Така ни посреща Челопек - едно планинско село, сгушено в полите на Врачанския Балкан. Част е от община Враца и е разположено на по-малко от 10 км от големия град. Близостта до него е предимство, казват местните . В града намират работа, а децата им ходят там на училище...

публикувано на 19.07.24 в 14:50

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45

Проф. Вили Лилков: Нужна е формула за съставяне на временно управление с конкретни задачи

Ситуацията в парламента, както и като цяло за българското общество е изключително тревожна, коментира професор Вили Лилков от "Синя България" . По думите му, последните парламентарни избори не са показали път пред българското общество, а много силно раздробяване на политическия пейзаж. На този фон  няма никаква възможност за съставяне на трайно..

публикувано на 16.07.24 в 16:06