Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опасна мода: Да караш бързо и да се похвалиш в интернет

Снимка: Георги Нейков, БНР

Клипове на шофьори, управляващи автомобили с особено висока скорост, нееднократно привличат медийното и обществено внимание в последно време. От началото на годината във Враца има няколко случая на публикувани в социалните мрежи видеоклипове, показващи шофиране с висока скорост, а рекордното установено превишаване на скоростта е с над 100 км в час повече от разрешеното в съответния участък. Общо над 18 400 случая на каране с превишена скорост са констатирани на територията на областта от 1 август 2023 година до края на февруари 2024 година, сочат данните на Сектор "Пътна полиция" при Областната дирекция на МВР. Информацията обобщи говорителят на дирекцията Красимир Василев:

"По принцип навсякъде, където пътният участък предполага - тоест където е прав участък, където е хубава настилката, там се установяват и нарушения на скоростта. Тоест движение със скорост над разрешената. Най-често срещаните случаи са по пътя между Враца и Мездра и Враца - Оряхово, както и в някои други участъци на територията на областта като Враца - Бяла Слатина - там има прав участък, известен като "пистата"." 

Рекордната скорост, регистрирана на територията на област Враца, е 205 км в час. Тя е измерена в участък на пътя между Враца и Мездра, с 90 км разрешена максимална скорост. За установеното нарушение вече е издаден електронен фиш на собственика на автомобила, като наложената глоба е в размер на 1200 лева.

По отношение на случаите на качени в социалните мрежи видеа на шофьори, управляващи автомобил с висока скорост, Красимир Василев коментира, че на служителите на "Пътна полиция" те са били известни още преди да се появят в медиите, като нарушителите са издирени и са им съставени писмени предупреждения. За шофьорите, правещи т.нар. дрифтове, също е взето отношение, като на водачите са съставени актове по Закона за движение по пътищата.

Статистиката на сектор "Пътна полиция" в Монтана сочи, че за изминалите шест месеца са регистрирани 17 562 броя нарушения на скоростните режими. Най-високата констатирана скорост е 176 км/ч и е отчетена извън населено място, наложената глоба е в условията на повторност и е в размер на 1900 лева. Към днешна дата в Областната дирекция в Монтана няма данни за публикувани в социалните мрежи клипчета, показващи нарушения на максимално разрешената скорост, допълват от "Пътната полиция" в Монтана.

Такива случаи поне до момента не са известни и във Видин. Това се посочва в предоставената информация от Сектор "Пътна полиция". Общо 19 748 нарушения на скоростните режими са установени от контролните органи през 2023 г. на територията на област Видин, показват данните на Сектор „Пътна полиция“ - Видин. През 2022 г. броят им е бил  13 743. Една от основните причина за настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия през миналата година е движение със скорости, превишаващи максимално допустимите и несъобразени с конкретните пътни и атмосферни условия. По тази причина са възникнали 104 катастрофи с 13 загинали и 22-ма ранени.

Ежемесечно се извършва анализ на местата с най-чести нарушения на скоростните режими, отбеляза началникът на сектора главен комисар Владимир Герасимов: 

"Трябва да се отбележи, че не на всяко място може да се извършва ефективно контрол на скоростта. Много хора коментират въпроса за поставяне на знаци за ограничение на скоростта някъде и смятат, че това решава проблема. Не е така. Органите на МВР използват специални мобилни или стационарни технически средства за измерване на скоростта, които имат съответните характеристики. Измерването на скоростта може да се извършва на прави отсечки с дължина например над 150-200 метра. Такива отсечки има както в населени места, така и извън населени места, но не навсякъде. Базирайки се на изготвените анализи, ние планираме точките за контрол на скоростта. Обикновено това са местата, на които в предходен период са констатирани голям брой нарушения, участъци с концентрация на ПТП и т.н."

Гл. инспектор Герасимов отбеляза, че всяка  превишена с над 40 - 50 км скорост над разрешената е „рекордна“, защото тя е в разрез с правилата и поставя в повишен риск както водачите, така и останалите участници в движението. Фокусиралите общественото внимание „рекорди“, засичани от пътни полицаи в страната през последните месеци, по пътищата в област Видин не са регистрирани. Не е получавана и информация за случаи на водачи в региона, каращи с висока скорост и заснели това на видео, публикувано впоследствие в социалните мрежи:

"Следим социалните мрежи и нека да е ясно, че подобно поведение няма как да остане без последствие. Апелирам към младите водачи да бъдат дисциплинирани и отговорни, пътят не е писта, има други начини за изява и вдигане на адреналина." 

Колкото е по-висока скоростта, толкова по-дълъг става спирачният път на превозното средство. Това според автомобилният състезател от Видин Владимир Василев е един от рисковете при шофирането с много висока скорост:

"Естествено, че хора, които са любители, нямат и реакциите, и уменията да овладеят автомобила - човек, който се занимава с автомобилен спорт е доста по-подготвен при такава ситуация. Но превишената скорост си дава огромно значение - не бива да се кара с превишена скорост, особено в градски условия, от личен опит го казвам... Виждал съм млади хора, на които адреналинът им е малко повече и мислят, че всичко им е позволено и могат да се оправят във всяка една ситуация, което не е така - всеки ден се вижда това по нашите пътища... Човек, когато е по-млад, не разсъждава правилно и иска да се покаже в градски условия, да го видят всички колко му е бърза колата, колко умее да кара. Ако искат да се покажат - има писти за тази работа, които са обезопасени, обезопасени автомобили..."

Според автомобилния състезател основният начин да се ограничи шофирането с превишена скорост е контролът и санкциите. Той отбеляза, че не смята за необходимо да се въвеждат ограничения спрямо по-неопитните шофьори:

"По-скоро трябва родители, близките, познатите да им втълпяват, че трябва да се кара с нормална скорост... Защото и един миг невнимание води до цял живот страдание... и е фатално някой път."

На няколко причини би могло да се дължи поведение, при което шофьор управлява автомобила си с висока скорост, снима клип и го публикува в социалните мрежи, каза психологът Мариета Байчева. Тя допълни, че особено при младите хора сред водещите мотиви е търсенето на внимание:

"Поведение, при което се търси тръпка - приливът на адреналин, който идва от рисковото поведение, между другото може да бъде пристрастяващ... В определени социални кръгове или общности може да е възприет някакъв социален статус, свързан с това да бъдеш възприеман като смел, безстрашен, а публикуването на видеоклипове или снимки на такова рисково поведение при шофиране е начин един вид да създадеш имидж на увереност, на смелост и т.н. Влиянието от страна на връстниците - знаем, че в младежките години, юношеските там натискът може да играе много важна роля за насърчаване на такова поведение... Освен това причина може да бъде културата на незабавното удовлетворение - хората търсят незабавни награди: харесвания, коментари, а споделянето на такива дръзки или сензационни дейности осигурява по-бърз допаминов тласък и насърчава хората да повтарят нещо такова."

Рисково поведение, свързано с шофиране с висока скорост, може да бъде свързано с т.нар. допаминова зависимост, която е определяна като новата епидемия, коментира още психологът: 

"На децата обикновено им е скучно - преди време, когато не е имало такава огромна възможност за информация, не са възприемали всичко толкова визуално, от рода на това, което го има в интернет пространството, по телевизията и т.н. Например искаш да гледаш някой филм - достатъчно е да влезеш в интернет и да намериш сайт, където го излъчват онлайн; преди време, за да гледаш филм, трябва да отидеш на кино, да чакаш на опашка... Тоест това, че сега всичко е толкова лесно постижимо, е вече допаминова зависимост. Това изключително много зависи от възприятията на един човек, от начина, по който той възприема изобщо своята роля в обществото. Допаминът е невротрансмитер и хормон, който изпълнява важна роля за правилното функциониране на различни органи в тялото. Тоест няма как, ако примерно на теб не ти харесва и не си демонстративна личност, и не си възпитан по такъв начин, нещо подобно да предизвика зависимост в теб. Тоест искам да кажа, че различните хора получават удовлетворение от различни неща..."

Разликата между лекарството и отровата е в дозата, напомни психологът. Можем да повишим допамина в мозъка си чрез редица нездравословни действия, но има и здравословни алтернативи - тръпката, която получаваш при шофирането, тръпката от опасността, от риска можеш да я получиш например и от редица спортове. За да бъде намерено решение за проблем като рисковото шофиране, се изисква комплексен подход - превенции, обучения за опасностите, насърчаването на отговорно поведение, за което както общността, така и семейството имат решаваща роля. Децата често моделират поведението си въз основа на това, което наблюдават - както в дома си, така и в социалната среда, отбеляза още Мариета Байчева.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10