„Спорът не е дали изобщо, в европейски директиви или в българския закон за обществените поръчки има предвидена възможността да се сключват договори без провеждане на състезателна процедура. Такава възможност има и тя на жаргон се нарича инхаус, тоест вътрешна – аз на своето си дъщерно дружество мога да му възложа нещо, ако съм публичен възложител, без да минавам през конкурсна процедура, но, едно много важно условие е, че дъщерното ми дружество трябва да може да свърши 80% от възлаганата работа или повече.
В нашия случай говорим за сключени договори за 4 милиарда за АМ „Хемус“, за 1 милиард за пътя Ботевград – Видин, за половин милиард за свлачища. В тези всичките договори АПИ възлага на дружество, което също е собственост на МРРБ да направи магистрали, пътища, да оправи свлачища, без това дружество - „Автомагистрали ЕАД“, да има и най-малката възможност да го свърши само. Във всички тези договори „Автомагистрали ЕАД“ е превъзложило на други изпълнители, други подизпълнители свои, всичката работа да я свършат те, а те запазват една комисионна, която в някои договори варира от 8%, в други стига до 14%. Законът за обществените поръчки е бил заобиколен. Защо – аз мога само да гадая“, коментира Гроздан Караджов в предаването „Неделя 150“.
Последиците за държавата са различни, ако това заобикаляне е унищожаемо или нищожно юридически, уточни Караджов.
„Тези договори са такива, но докато съдът не ги прогласи за нищожни или за унищожаеми, в двата случая ще има различни правни последици и различни, огромни рискове за държавата – в единия от случаите: когато са унищожаеми. Огромни рискове. Рискове, които достигат до 50% от горецитираните суми, не са за пренебрегване“, заяви Гроздан Караджов.
„Може с години да се забави АМ „Хемус“ и пътят Ботевград – София, може тотално да разочароваме хората, които ги очакват от десетилетия, не мога с лека ръка да подходя. Докато не се прогласят от съда тези договори, ние сме задължени да си плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ще бъдем ние неизправната страна и ще платим още 15% неустойка. Плащаме, защото ГЕРБ са ги подписали тези договори. Това е толкова просто и логично.“
Тук няма нищо сензационно. Това е пиратка, която се хвърли в парламента и звучи и изглежда атрактивно, но в нея няма никакво съдържание, категоричен е Гроздан Караджов.
„Прилича на някаква пиратка, която ти хвърлят в краката и ти се смеят, а тя само произвежда звук и дим, нищо повече. Това е тяхна грешка, за която ние продължаваме да плащаме, техни грехове“, посочи още Караджов.
Едва след поръчания от Министерския съвет финален правен анализ на всички възможни рискове ще мога да предложа решение, поясни министърът на регионалното развитие.
„Без тези данни аз не мога да се обърна към Народното събрание. Единият възможен вариант е НС да ги санира, да ги оздрави тези нездрави договори и да се продължи с тях. Другият вариант е да се сезира съдът и съдът в своето решение ще определи как се развързват тези отношения окончателно.“
Пътната мрежа е в ужасно състояние, отбеляза още министър Караджов, споменавайки „пътища, които над 20 години не са пипани“.
„Разбирането в Министерски съвет, в цялото правителство е, че трябва да започнем от ремонтирането на републиканската пътна мрежа. Затова съм си поставил амбициозна задача – 4 години по около 3 хиляди километра да ремонтираме.“
2,4 милиарда са средствата, които ще отидат директно от бюджета за пътища, уточни регионалният министър.
„Отделно има и средства, които идват по европейските програми за т.нар. ново строителство.“
Въпрос на няколко месеца е да се отпуши процедурата за пътя Русе – Велико Търново и да започне реалното строителство, смята той.
Напролет ще се вземат мерки, така че да се ограничи изпреварването в Кресненското дефиле, съобщи Гроздан Караджов.
„Основният фактор убиец там е рисковото изпреварване.“
По въпроса за разширяването на обхвана на ТОЛ-системата Караджов подчерта, че европейският принцип е съотношение 2:1 от заплащаното от тежкотоварните превозвачи и съответно от гражданите за винетки, а у нас е обратното – близо 280 милиона плащат гражданите, а ставката за тежкотоварния превоз за второкласните пътища е нула. Не се предвижда увеличение при винетките.
Според Гроздан Караджов през последните години е налице местен феодализъм, а „държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, а местният елит решава всички въпроси така, както може би някога БКП структурите решаваха за всичко“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.Проевропейската президентка Мая Санду печели втория тур на изборите в Молдова, като победи приятелски настроения към Русия кандидат Александър Стояногло. 55,41% от отишлите до урните в неделя са подкрепили Санду, сочат резултатите при почти 100% обработени протоколи. Голяма част от западните лидери я поздравиха за победата, а проруските..
" В случая с изчезналите гласове на "Величие", които ние открихме и се появиха, първоначално аз получих един сигнал за секция в Пазарджик, където гласовете на тази партия са изчезнали . Разгледах протокола, изгледах и видеоналбюдението, така установих това пренасяне на гласовете. В РИК-Пазарджик обаче се бяха усетили и бяха поправили протокола,..
След наводненията в района на Валенсия хората се опитват да разчистят улиците и домовете си, да издирят изчезналите и да превозят телата на загиналите. Все още има труднодостъпни места в засегнатия район, където се разчита предимно на взаимопомощ. В района живеят десетки българи, които солидарно ежедневно се включват в необходимите дейности...
Не бихме подкрепили правителство с участието на Пеевски, независимо дали е явно или скрито . Това заяви пред БНР Севим Али, член на ЦОБ на ДПС. Той ще бъде депутат от АПС. "Моделът "Пеевски" руши държавността и използва всички държавни институции като бухалка". Биршен Ибрямова: Проблемът с ДПС не е вътрешнопартиен, а на цялата..
Протестиращи блокираха движението по главния път София - Варна край търговищкото село Буховци. Те настояват за справедливо разследване на смъртта на 24-годишния Момчил, който загина при катастрофира с мотоциклета си край Попово в началото на април тази година. Близките на младия мъж са убедени, че инцидентът не е само пътно произшествие. Осигурени са..
8000 бойци от Северна Корея са разположени край Курск - вече съвсем близо до района на бойните действия между руските и украинските войски, заяви в четвъртък представителят на Съединените щати в Съвета за сигурност на ООН Робърт Ууд. Ефектът от тях ще е по-скоро политически, отколкото военен, твърдят анализаторите, до които се допитахме...
Западът трябва да помогне на Украйна да устои на руския напор - само това, изглежда, може да убеди Путин да преговаря сериозно за примирие, казва в интервю за БНР преподавателят по международни отношения от Джорджтаунския университет Чарлс Купчан в коментар на публикация във "Файненшъл таймс". Британският вестник писа, че Русия и Украйна..
Това е МВР - Ново начало , заяви пред БНР лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов. "По време на кампанията ние подадохме повече от 70 сигнала...
Непрекъснато трябва да се говори за психичното здраве. Това обясни пред БНР Албена Дробачка, ръководител на къща "Скрити лайкове". Пространството..