Марио Хосен – „българският Паганини”

Цигуларят Марио Хосен е роден в Пловдив. Майка му е оперна певица, брат му – пианист и музиката естествено огражда неговото всекидневие. Орисан е за нея още с първия подарък след раждането си – цигулка от баба му, учителка по музика. На седем години вече свири с Пловдивската филхармония. На 17 продължава обучението си във Виенската музикална академия при Михаел Фришеншлагер. Дипломира се с награда на австрийското министерство на културата за високи творчески постижения. Пътят му в музикалната кариера е свързан с бележити педагози и солисти като Руджеро Ричи и Жерар Пуле в Париж, Ифра Нийман в Лондон. Популярност му носят изпълненията на шестте концерта и 24-те капричии на Паганини и цигулковите сонати на Бетовен. Представя ги в Европа, Азия, Америка, в престижни зали като „Карнеги хол“, „Концертхаус” „Брукнерхаус“…

© Снимка: личен архив

Марио Хосен свири на цигулка G. B. Guadagnini 1749, предоставена му oт австрийската национална банка.
Виртуоз с изумителна техника, съчетана с романтична чувствителност, той получава блестящи критики: „Превъплъщение на Паганини… Марио Хосен покорява с брилянтна техника и красив цигулков тон. Публиката е във възторг от „капризите”, изпълнение на бис.” – пише Oberosterreichische Nachrichten, Австрия.
„Да те нарекат „прероден Паганини” е отговорност, предизвикателство и най-вече задължение, защото именно той прави революция в инструменталното цигулково изкуство”, споделя виртуозът. ” Не са много интерпретаторите му в началото на ХХІ век и смятам, че съм един от малкото, които имат в репертоара си по-голямата част от творчеството на Паганини. Изпитвам огромно удоволствие да свиря и разбирам тази технична и много виртуозна музика.”
Родният Пловдив е сред предпочитаните места за среща на Марио Хосен със семейството, с приятели, за разходка из Стария град… Преди година и половина от срещата с млади музиканти там се ражда идеята за клас по цигулка, който прераства в академия „Орфеус”. „Този проект подкрепи Славчо Атанасов, кмет на Пловдив. Гости бяха светила на класическата музика от Франция, от Германия… Получи се нещо магично – старият град оживя с много студенти, с музика… хората бяха щастливи, че можеха да чуят на живо големи европейски солисти.” – спомня си цигуларят.
Поканата от Нов български университет за преподавател по цигулка е повод да осъзнае, че тази дейност му допада. „Всеки месец идвам, за да работя с моите студенти”, споделя маестро Хосен и добавя:
„Щастлив съм, те са талантливи и интелигентни и ми дават много. Аз също съм готов да дам всичко за тях. С гордост мога да кажа, че проектът академия „Орфеус” с център Пловдив досега, се мести във Виена. Целта е да се създадат поредица от майсторски класове, големи имена на класическата музика да работят с младите българи, а те да имат много възможности за изяви.”
В момента цигуларят Марио Хосен се представя с поредица концерти във Виена: „През април и май имам голям проект в Палас Палфи, „Фигаро зал”, където за първи път е прозвучала „Сватбата на Фигаро” от Моцарт. С проф. Милена Моллова ще изпълним десетте сонати за цигулка и пиано на Лудвиг ван Бетовен. Работата с голям изпълнител като Милена Моллова е предизвикателство и съм щастлив, че точно с нея ще имам възможност да свиря във втория си любим град и държавата, която отдавна е част от моя живот.”
В свободното си време Марио Хосен предпочита разходките и срещите с приятели във Виена, но използва всяка възможност да си дойде в родния Пловдив. В старинната част черпи енергия, която му е необходима за всекидневието. Интересува се от древна история и тракийската цивилизация. Марио Хосен намира пряка връзка между богатството на фолклора ни и траките: „Разнообразието на нашия фолклор е една от загадките на България и сигурно се дължи на тракийското наследство. Не случайно античната литература сочи, че всичко, свързано с музиката, има връзка с траките. Светът се възхищава на уникалното наследство на българите. Нашите музиканти са приети с отворени обятия по цялото Земно кълбо и смятам, че трябва да отделяме много внимание на културата, фолклора и историята, за да разбере светът коя е България и какво послание носи.”
Още от рубриката

Предрождественски концерт на хор „Ваня Монева“ в Старинен храм „Света София“

С благословението на Негово Светейшество Неофит – Митрополит Софийски и Патриарх Български, събитието се организира от Софийската света митрополия. Концертът е на 16 декември от 18 ч., в Старинен храм „Света София“ – трикорабна базилика с..

публикувано на 14.12.18 в 14:14

Петьо Костадинов: „Гайдата е непрекъсващ извор на идеи и на нови музикални открития“

За именития гайдар Петьо Костадинов 2018-а е юбилейна, а равносметката от постигнатото през 50-те му житейски години е респектираща.Инструменталист със забележителна техника, новатор в изкуството на гайдата, той е успешен интерпретатор като солист..

публикувано на 13.12.18 в 11:36
Стойо Крушкин (вторият от ляво, седнал ) и неговият оркестър. Стилтън, Пенсилвания, САЩ, 1915 г.

Стойо Крушкин и неговият Bulgarian Balkan Band

Стойо Крушкин e сред първите български гвардейски музиканти след Освобождението. Известно е, че през 1878 г., скоро след възстановяването на Българската армия, е взето решение за създаване на военен духов оркестър. Правителството сключва..

публикувано на 11.12.18 в 14:40