Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Правителството размаха пръст на търговците на горива

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

По традиция, и това лято цените на горивата са актуална тема у нас, след като спадът на международните пазари през юли не се отрази върху пазара на дребно. Дългоочакваното движение надолу се случи в края на август, като отзвук от съвместно телевизионно интервю на премиера Бойко Борисов и шефа на митниците Ваньо Танов. Министър-председателят обеща още поголовни проверки на търговците. Пазарът, който остана безразличен към по-ранните ценови движения, реагира на политическото послание и литър гориво на бензиноколонките падна скромно със средно около 10 стотинки, или едва 4,5%.

Новината безспорно е добра, но и не дотам, защото поставя под съмнение, както пазарното ценообразуване на горивата в България, така и прозрачността в сектора, а не на последно място – и експертността на контролните институции (КЗК и данъчна администрация).




СнимкаТова не е решение, а популизъм – коментира ситуацията Калоян Стайков от Института за пазарна икономика. – Излиза някой и казва: „Има картел, има много високи цени”. Но защо е така? Къде са обективните данни? Нали има антимонополна комисия и данъчни власти, които могат да проверят какво точно се случва. Абсурдно е да прескочим проверките и да минем направо към заключението. Излиза, чe данъчната администрация иска да окаже обществен натиск върху вносителите, производителите и търговците и те да си намалят цените, а не да си свърши работата, за която й се плаща.”

Според данните на Европейския енергиен портал, средната стойност в ЕС за литър гориво (дизел и бензин) без акциз и ДДС, независомо дали се касае за внос или за производство, е 0,552 евро; за България тази стойност е 0,617 евро. По такъв начин, страната ни е на четвърто място с най-скъпа нетна цена на горивата, след Дания, Малта и Италия. През 2014-та около 45% от бензина и 35% от дизеловото гориво на нашия пазар са вносни. Не може обаче да се твърди със сигурност, дали те служат за задоволяване на вътрешния пазар, или една част се изнася отново. Разликата до 100 процента се пада на местните рафинерии, най-голямата сред които е „Лукойл“. От своя страна, бургаският производител изнася около 50% от продукцията си.

Данните на Европейския енергиен портал сочат още, че България е страната с най-нисък акциз в ЕС. След като прибавим и третия компонент на цената – ДДС, страната ни се нарежда на 22-ро място по цени на горивата сред 28-те членки.

Дали на някакво ниво съществува картел, обаче е трудно да се докаже. Преди три години Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ излезе със заключение за картел на пазара на горива у нас, което обаче беше отхвърлено от съда. Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията е категоричен: „Говори се, че съществува тайно картелно споразумение в сектора, но доказването му е трудно”.

Калоян Стайков вижда конфликта другаде:

Проблемът с всички контролни институции е, че не са независими. Те не могат да си свършат работата, защото върху тях се оказва политически натиск. Преди години КЗК излезе с доста слаби аргументи и като цяло не се доказа нищо. Сега излизат политици и казват „Имаме картел”, а защо комисията, която трябва да констатира подобно положение, не предприема съответните действия? Институциите, които могат да докажат тези договорки и да вземат мерки, за да се намали негативният ефект, не правят нищо. Изказват се политици, които реално погледнато си правят пиар.

Качеството на горивата, контрола и оценката на пазара са трите основни проблема, свързани с цените на горивата, с които държавата не успява да се справи, счита Тихомир Безлов. Те се изплъзват поради липсата на достатъчно квалифицирани кадри в администрацията, които да могат да боравят с все по-усложняващите се системи и съоръжения. Калоян Стайков препоръчва в сектора на горивата на първо място да се изясни общата картина,като за целта се направи проверка от Агенцията за държавна финансова инспекция, подобна на тази, която беше предприета в енергетиката.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

„OMV Petrom“ поема проучването за газ в българската зона на Черно море

Румънска компания „OMV Petrom“, която е част от австрийската OMV изцяло ще оперира офшорния блок "Хан Аспарух". Дружеството поема досегашното участие в концесията за издирване на газ, държано от френската "TotalEnergies“. Информацията е на „OMV Petrom“,..

публикувано на 27.03.24 в 16:05

Кишинев е домакин на Българо-молдовски бизнес форум

Българо-молдовски бизнес форум ще се състои в столицата на Молдова - Кишинев, на 26 и 27 март. На събитието ще бъдат представени актуална информация за икономиките на България и Молдова и секторите с потенциал за развитие на икономическото..

публикувано на 26.03.24 в 06:05

България иска по-висока цена за ядрените реактори предложени на Украйна

Украйна се надява да подпише през юни споразумение за закупуване на два ядрени реактора от България, за да компенсира загубата на окупираната от Русия шестреакторна централа в Запорожие, заяви за Ройтерс ръководителят на украинската компания "Енергоатом"..

публикувано на 23.03.24 в 10:16