Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дългото сбогуване – цената на колективната безотговорност в туризма

БНР Новини
Снимка: БУЛФОТО

Натрупваните и нерешени с години проблеми от страна на управляващите са в основата на изключително слабия туристически сезон това лято. В края на август песимизмът е завладял бранша; говори се за фалити на хотели и туроператори. Причината, според Димитър Попов от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА), е спадът на туристи от основните ни пазари – Германия, скандинавските страни, Русия. А изказванията в публичното пространство за компенсиране (чрез пренасочване на летовници с отменени резервации след трагичния инцидент в Тунис), се оказват несъстоятелни.

„Бомбата” е заложена още преди 20 години, когато започва презастрояването, довело до свръхпредлагане и спад на цените по Черноморското ни крайбрежие. Главните виновни са общинските власти, узаконили и поощрили необмислените инвестиции и липсата на държавна политика както в сектора на туризма, така и на строителството.

С времето се надграждат и други проблеми, например, концесиите на плажната ивица, която у нас е държавна собственост, а не общинска, и решенията за отдаването й се взимат от Министерския съвет или Министерството на регионалното развитие (което от догодина ще бъде заменено от Министерството на туризма (МТ)).

Според Димитър Попов, една от основните причини за отлива първо на българските, а после и на чуждестранните туристи, са именно пренаселените и скъпи плажове:

Слънчев бряг е проектиран за 40 хил. легла и един турист на седем-осем кв.м. плажна ивица. Сега обаче леглата в курорта са над 500 000 и никой не иска да се ангажира с точна цифра. При такава диспропорция, проблемът с плажната ивица не може да се реши. Може да се облекчи, ако стопанисването й се повери на общините, каквато е практиката в повечето страни от ЕС, но проблемът е нерешим.

От една страна, с даването на плажовете под концесия или наем на фирми извън туризма, държавата нарушава пазарните интереси на хотелиерите, чиито клиенти недоволстват от високите такси за ползване на пясъчната ивица. От друга страна, като си затварят очите и допускат нощувките да не се отчитат в реално време, а в края на месеца, властите позволяват на хотелиерите да крият обороти. За 2014-а в района на „Слънчев бряг” са отчетени около 2,5 млн. нощувки, което прави средно по пет нощувки на легло. Това, разбира се, е невъзможно малко. Взаимното надлъгване не може повече да спасява затъващия български туризъм.

Прогнозите за фалити на хотели по Южното Черноморие са реални, категоричен е Попов. Естествено, че като имаме спад и лоши икономически показатели, тази опасност се увеличава и не само за хотелиери, но също и за туроператори, които се занимават с входящ туризъм. Основният проблем е, че България е с най-ниските показатели за годишна база на заетостта и средни приходи от нощувка. Според НСИ, легловата база е 260 хил., а заетостта й – над 30 процента, но ако сметнем цялата база, която освен хотели включва апартхотели, частни квартири и апартаменти, средната заетост е не повече от 20 на сто. Само за сравнение за ЕС през миналата година, тя е била 62 процента, за САЩ – 80 на сто.

Настоящото правителство отдели на туризма ресорно министерство. Това е похвално, но недостатъчно. Провалът на сезон 2015-а можеше да се предвиди, тъй като потокът от туристи в по-голямата си част е органзиран: минава през туроператори и предполага планиране и предсказуемост. Димитър Попов е категоричен:

До края на септември се договаря сезон 2016-а. Ако експертите на МТ си направят труда да се свържат с големите туроператори – европейски, руски и т.н., ще знаят какво се планира като чартърна програма до края на следващата година. Ще може да се направи съпоставка с потока през тази година. Справката е много лесна, но може да се направи само от Министерството, не от бранша. Да не говорим, че липсват и не са правени с години анкетни проучвания на туристите, напр. румънците – летуват ли у нас, или само преминават; колко пари средно харчат…

Въпросът е – ще се сбогува ли българският туризъм с туристите или ще успее да пребори модела, който му пречи.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Youtube / World Buzz Channel

Японска телевизия популяризира България като туристическа дестинция

Японската телевизия Fuji TV засне епизоди, с които представя България пред японското общество. Снимачният процес е осъществен в сътрудничество с българското посолство в Токио, съобщиха от дипломатическото ни представителство...

публикувано на 09.04.24 в 11:26

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10