Йоцов кларинет секстет – музика от различни епохи, изпълнена от великолепни музиканти

Снимка: личен архив

Един добър изпълнител може да направи чудеса, стига да е в подходяща среда и да свири музиката, която харесва. Накратко казано, това е „тайната” на прекрасните инструменталисти в „Йоцов кларинет секстет”. Формацията изпълнява музика от композитори, представители на различни стилови направления – от Бах, Чайковски, Римски-Корсаков до транскрипции на песни от репертоара на Джо Кокър, Queen, джаз, поп, етно…

Създадохме групата съвсем спонтаннно – казва Борислав Йоцов, основател на секстета. – Аз съм преподавател в НМУ и НМА в София, имам прекрасни ученици и студенти. Винаги свиря с тях на продукции и концерти. Мисля, че това е едно от важните неща в обучението – учителят да свири с ученика си на сцена, не само в клас. Да покаже на практика това, което преподава по време на уроците. Така се израства най-добре – когато имаш пример пред себе си. Някъде около 2011 г. сред възпитаниците ми бяха сегашните членове на секстета. Идеята тръгна от един концерт на класа, после започнахме да трупаме репертоар, да поемаме различни ангажименти. Оказа се, че Явор Гайдов – баскларинетистът, прекрасно разписва ноти, прави аранжименти. В един момент почувствах, че в този вид съставът е малко ограничен и реших, че трябва да добавим пиано и кахон.

Пианистът в групата е Теодор Петков-Тото, джазмен, автор на някои от пиесите и аранжиментите в репертоара. На кахон е колоритният Пиеро Епифания от Перу. Формацията е мобилна и често броят на изпълнителите е повече от шест, но те не променят името и́.

Боби Йоцов, както всички го наричат, е от голямо семейство на музиканти. Майка му Рина Ранджева беше пианистката, а баща му Георги Йоцов десетилетия беше първи обой на Софийската филхармония.

Примерите за мен винаги са били преди всичко вкъщи, а класиката и джаза бяха част от живота ми. Моят брат Христо Йоцов – известен барабанист, композитор и аранжор, е по-голям от мен. Музикантите, с които свиреше заедно, идваха у дома. Израснал съм с тях – пианистите Боян Воденичаров, Антони Дончев и много други. Тогава те бяха още ученици в Музикалното училище, след това студенти. Струваха ми се невероятни музиканти, гении, всъщност те и до днес са такива.

„Йоцов кларинет секстет” е първата подобна формация у нас. Как музикантите подбират репертоара си – отново разказва Боби Йоцов.

Дали свиря класическа програма от моята библиотека или правим нови, модерни пиеси, критерият за техния подбор е само един – да стигнем до публиката. Според мен това е най-важното. Много хора, дори качествени музиканти, се водят единствено от своето мнение, опитвайки да го наложат на слушателите. Аз съм привърженик на принципа, който е един от основните в изграждането на музикалната фраза – т.нар. „въпрос – отговор”. Младите музиканти също дават идеи. Това е съвместна работа. Макар да свирим и музика с импровизационен характер, ние от кларинетната секция (не говоря за пианиста и кахониста) не сме импровизатори – всичко е строго изписано в партитурата, но имаме свободата да украсяваме мелодичните линии, да измисляме нови неща в момента на изпълнението.

Освен фестивални участия, „Йоцов кларинет секстет” има активна концертна дейност. Следващият концерт е на 8.02 в Студио 5 на НДК.

print Отпечатай
Още от рубриката

Проф. Пламен Джуров: Българската музикална култура има много по-голям потенциал

Не виждам причина българското национално творчество да бъде „загърбвано“ , публиката трябва да има възможност да слуша български произведения. Особено при този показен, дори „лозунгов“ патриотизъм, който се шири в обществото ни – думи на проф. Пламен..

публикувано на 24.03.17 в 14:28

Сузана Клинчарова: Нашата задача е не само да свирим виртуозно, но и да вдъхновяваме композиторите за нови творби

„Арфата – извор на вдъхновение” се нарича поредицата от майсторски класове, които проф. Сузана Клинчарова провежда в Нов български университет от няколко години. За стотиците ѝ възпитаници по света самата тя е постоянен извор на вдъхновение – като..

публикувано на 23.03.17 в 14:14

ppIANISSIMO’ 2017 – музика от началото на ХХ век до наши дни, представена от няколко поколения изпълнители

На 24 март започва двадесетото издание на Международния фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO , организиран от едноименната фондация. Основател е проф. Стела Димитрова-Майсторова – артистичен директор до миналата година, когато „предаде..

публикувано на 22.03.17 в 14:18