До 2019 г. София да се сдобие с около 150-200 км велоалеи – това планира Столична община. Но дали този проект е осъществим в условията на съществуващата градска среда? Кои са слабите звена в сегашната велосипедна инфраструктура? Как да се стимулират гражданите да ползват велосипед? По тези въпроси търсим мнението на арх. Петя Петрова от сдружение „Велоеволюция“:
На първо място, на сегашната инфраструктура й липсва поддръжка. Тя почти отсъства от кръстовищата, а всъщност те са едно от най-опасните места за велосипедистите и там те имат най-силна нужда от защита и яснота откъде минават – категорична е арх. Петрова. Когато от велоалея тръгне начинаещ велосипедист и стигне до кръстовище бeз инфраструктура, той се оказва в рисково положение. Другото слабо място са тесните велоалеи.
За щастие от октомври месец миналата година Министерство на регионалното развитие и благоустройството предвижда в нормативните си актове по-широки велосипедни пътища.
Според измененията, ще има зони за споделено пешеходно, велосипедно и автомобилно движение, както и на обществения транспорт за превоз на пътници. В тези зони не се допуска преминаване със скорост по-висока от 30 km/h. Навсякъде, където е възможно, велосипедните трасета ще се осигуряват като самостоятелни велосипедни алеи, отделени от автомобилното движение. Самостоятелни велосипедни алеи се проектират и на местата, където велосипедните трасета не съвпадат с направлението на уличната мрежа, като при паркове и градини.
От „Велоеволюция“ препоръчват обособяване на пешеходни зони с частична забрана за каране на велосипеди, както е в много западноевропейски градове.
„В жилищните зони, налагането на успокоен трафик с ограничение от 30 км/ч ще благоприятства безопасността на пешеходците най-вече“, смятат от неправителствената организация.
Според последните данни, които са от 2010 г., велосипедистите са около 1% от всички участници в движението. Целта, която си е поставила Столична община, е този процент до 2019 г. да се увеличи поне три пъти. Реалистични ли са подобни очаквания?
Това е един голям скок, който изисква стабилна политика – отговаря арх. Петрова. – Освен качествена инфраструктура, трябва да се обмислят и други мерки, с които да се стимулират деца и възрастни да ходят на училище и работа с колело, да се насърчат пътуванията на кратки разстояния с велосипед. Множество неинфраструктурни мерки могат да спомогнат значително да се увеличи този процент, но на първо място според мен е посланието, което отправя Столична община към гражданите. Качественото изпълнение на тротоарните скосявания, удобни кръстовища – всичко това е послание, че велосипедистите са желани в града.
В четвъртък, 9 май, минималните температури в страната ще са между 9 и 14°, в София 12°. През деня ще е облачно и дъждовно. По-значителни валежи се очакват на запад. Максималните температури през деня ще се понижават и ще са от 16 до 21°, в..
На среща с посланиците на страните членки на ЕС, САЩ, Обединеното Кралство и Швейцария служебният премиер Димитър Главчев заяви, че основната задача на оглавяваното от него правителство е провеждането на свободни и честни избори. Но..
В конкуренцията на над 35 отбора от цял свят, тимът на Софийския университет "Св. Климент Охридски" завоюва първо място на най-голямото състезание по международно частно право – "Pax Moot Court", провело се в периода 24-26 април 2024 г. в Любляна,..
В деня, в който православната църква почита светите равноапостоли Кирил и Методий, в Атина започна Международният научен форум „Пътят на светлината“ ...
С желание да се отворят към света, след дългите години на изолация в бившия социалистически лагер, България и Румъния се присъединяват през 1994 г. към..
В "България днес" на 10 май говорим за началото на предизборната кампания в България и коментираме резултатите от изборите в Република Северна Македония в..