Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проектът за инфраструктурна свързаност между България и Гърция се разширява

БНР Новини
Снимка: БТА

Проектите за развитие на капацитета на гранично-пропускателните пунктове, за подобряване на трансграничните пътни комуникации, за свързване на газопреносните системи двете страни и за създаване на нови транспортни коридори между тях, неизменно са част от дневния ред на управляващите в България и Гърция от много време насам. Тази тенденция получи ново потвърждение вчера в Кавала с подписването на междуправителствен меморандум за разбирателство за изграждането на коридора Русе – Варна – Бургас – Александруполис – Кавала – Солун.

Някои източници определиха събитието като стъпка към нов инфраструктурен проект между двете страни. Всъщност обаче става дума за разширяване на обхвата на съществуваща още от 2016г. двустранна договореност за мултимодален коридор между Черно море, Егейско море и река Дунав. С подписания в Кавала меморандум между транспортните министри на двете страни Ивайло Московски и Христос Спирдзис гръцката страна прие предложението на българската към този коридор да бъде включена и връзка с пристанището в гр. Русе. Така в коридора ще се постигне пълно съчетаване между пътен, железопътен, морски и речен транспорт, както и пряк път до държавите по поречието на р. Дунав в посока към Централна и Западна Европа.

Ж.п. връзката ще позволи достигане до по-големи търговски пазари, а това придава на проекта висока добавена стойност. Очакванията са той да привлече големи инвеститори от Близкия и Среден Изток, Китай, Русия и др. големи пазари. На първо време обаче, желанието на двете страни е проектът да предизвика интерес в ЕС и да бъде включен в т.нар. „План Юнкер“. В контекста на това очакване премиерите на България и Гърция, Бойко Борисов и Алексис Ципрас, които присъстваха на подписването на меморандума, се договориха през октомври да поискат среща с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер. Шансове за успешен старт на идеята дава и обстоятелството, че през януари започва ротационното Българско председателство на ЕС.

Стойността на проекта се оценява предварително на общо 5 млрд. евро, от които 1.070 млрд. евро са за трасето му през българска територия. Но намерението за разширяване на мултимодалния коридор между Черно море, Егейско море и река Дунав има и висока политическа стойност. Меморандумът бе подписан в Кавала на 6 септември, на която дата България празнува Съединението си с Източна Румелия през 1885 г. Това символично съвпадение подтикна българския премиер Борисов да коментира, че Съединението днес продължава и със съседни държави, чрез осъществяването на транспортни и газови проекти. А, както се изрази гръцкият премиер Ципрас, разширяването на транспортния коридор представлява и една голяма стъпка към превръщането на балканските страни в част от европейското пространство.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Димитър Главчев

Служебният премиер поема и поста служебен външен министър

Служебният премиер Димитър Главчев предложи на президента Румен Радев промяна в състава на служебния кабинет, съобщиха от правителствената пресслужба. След разговор със служебния министър-председател и постъпили предложения от негова страна на..

публикувано на 22.04.24 в 12:30

Служебно ли е служебното правителство?

Наистина ли е служебно служебното правителство? Това е въпросът, който си задават българите след като предложеният за служебен премиер Димитър Главчев представи персоналния състав на кабинета, в който има явен реверанс към партиите от доскоро..

публикувано на 22.04.24 в 12:05
Димитър Главчев и Румен Радев

Днес става ясно кой ще бъде служебен външен министър

Президентът Румен Радев днес ще приеме служебния премиер Димитър Главчев, за да обсъди с него предложените рокади в състава на правителството. Служебният премиер Димитър Главчев иска да бъде и външен министър Министър-председателят настоява..

публикувано на 22.04.24 в 07:00