„Златна лира“ за балета на Софийската опера

Сцена от "Корсар"

Балетната трупа на Софийската опера получи престижния приз „Златна лира“ за изключителни заслуги в областта на балетното изкуство. Повод за признанието е и деветдесетата годишнина от създаването на българския балет. Награждаването се случи на премиерата на балета „Корсар“, по хореография на Елдар Алиев, дългогодишен премиер солист на Мариинския театър в Санкт Петербург. За Радио България художественият ръководител на балетната трупа Сара-Нора Кръстева сподели:



Бих искала да използвам случая да благодаря на Съюза на българските музикални и танцови дейци в лицето на председателя Станислав Почекански. За нас тази награда е огромен стимул да продължаваме напред. Освен нея получихме и друго отличие – наградата на София от Столичната община. Съдейки по аплодисментите на финала, мога да кажа, че премиерата премина с огромен успех. Имах възможността да се видя лично с част от публиката – всички бяха във възторг. Много съм доволна, защото реализирането на „Корсар“ на софийска сцена бе дългогодишна моя мечта. Работата с хореографа Елдар Алиев помогна много на нашата трупа, той е прекрасен професионалист. С него се познаваме от доста време. Първата идея за съвместен проект беше за балета „Баядерка“. До настоящото ни сътрудничество се стигна, след като 6-7 години се опитвах да открия най-подходящата версия на „Корсар“. Във всеки театър този балет се поставя различно. Когато видях прочита на Елдар Алиев, разбрах, че точно това търся.

Елдар Алиев води репетициятаОсвен хореограф, Елдар Алиев е и автор на либретото на спектакъла. В неговата редакция балетът е съкратен до две действия. Въпреки че спецификата на сюжета изисква силен и многоброен мъжки ансамбъл за масовите сцени с участието на корсарите, Сара-Нора Кръстева не среща никакви затруднения при попълването на състава. С добавянето на „Корсар“ балетът на Софийската опера вече поддържа всички класически балетни шедьоври в репертоара си. Предстои турне с осем спектакъла в Италия през март, а малко по-късно целият театър на заминава на гастрол в „Болшой театър“.

Започваме този сезон много амбициозно и вярвам, че ще го приключим с пълен успех – каза ръководителката на балета, като изрази задоволството си от повишения интерес, който се наблюдава напоследък към балетното изкуство:

В Софийската опера и балет ние се радваме на пълни салони. Обикновено по празниците не достигат билети. Важното е човек веднъж да влезе в салона, да не си мисли, както често се казва, че операта и балетът са елитарни изкуства. По-скоро понятието „елитарност“ се отнася до процеса на създаването на тези спектакли. Много средства се влагат и за поддръжката. Затова те се наричат „елитарни“, а не защото са предназначени само за елита на нацията. Убедена съм, че всеки, веднъж видял магията на балета и операта, ще иска повторно да се докосне до нея.

Снимки: БГНЕС

Още от рубриката

Павел Васев: Традицията на културните връзки е най-перспективната посока за развитие на двустранните отношения между Русия и България

Вече 30 години Българският културен институт (БКИ) в Москва изпълнява своята мисия за популяризиране на българските културни достижения в Русия. Институтът е създаден през 1988 година, когато на 19 януари правителствата на двете страни подписват..

публикувано на 19.01.18 в 14:36

Яворов е в душите на всички търсещи

Наскоро отбелязахме 140 годишнината от рождението на Пейо Яворов, един от най-обичаните български поети, който не спира да привлича търсещите души. Неговата драматична съдба често предизвиква любопитството на широката публика, а за любителите на..

публикувано на 19.01.18 в 12:08

България дава 300 000 евро за ремонт на Българския културен дом в Будапеща

Правителството отпусна 300 000 евро за обновяване и разширяване на Българския културен дом в Будапеща. Българският културен дом в унгарската столица, открит през 1957 г. и построен с дарения на семействата на българските градинари в Унгария, се е..

публикувано на 17.01.18 в 12:27