Художничката Ванеса Катрин трогва италианската публика с картини на живо

Изкуството й се ражда на живо, пред очите на публиката, и също както в живота – без репетиция. Българската художничка Ванеса Катрин рисува в италианските дворци, концертни зали и дори манастири, а образите й върху платното винаги са нейно огледало, защото ги изтръгва от душата си.

Младата художничка, която пленява италианската публика със своите пърформанси, е единствената българка, която ще участва в заключителната изложба на световното биенале по архитектура във Венеция. На 10 юли в бароковия дворец Дзенобио избраната сред 6 хил. кандидати от цял свят артистка ще импровизира пред бялото платно в присъствието на публиката.




Ще представя пърформанса Chiave di lettura или “Ключът на истината” в свободен превод  – ключът към това, което ни кара да вървим напред и да не изневеряваме на себе си – казва тя. – Първо, обаче, трябва да разберем кои сме ние. Нужно е да се освободим от всичко повърхностно и да достигнем до истинската си същност, за да правим това, което чувстваме.

СнимкаПървия си пърформанс Ванеса Катрин създава преди три години, рисувайки женски силует в гръб. И изпраща така наситено с емоции послание, че публиката се разплаква. След като видях сълзите на хората, разбрах, че успявам да докосна нежни струни в душите им и да предавам чувствата си, добавя тя. Много често моите персонажи са в гръб, защото по този начин посланието е по-силно. За мен няма значение дали жената е красива или не, дали има сини или кафяви очи. Защото ме интересува не външната част на нещата, а това, което е в нас – излъчването, движенията, говора, жестовете. Аз винаги съм търсила вътрешното усещане. В пърформансите си използвам симбиоза между живопис, театър, танц, музика и когато успея да постигна синестезия, формите излъчват музикалност и създават поезия. Започвам от бялото платно и интерпретирам това, което чувствам в момента, затова критиците често ме наричат “художничката с душа”. Докато рисувам, понякога чрез огледала създавам т. нар. вибрационен кръг, за да може енергията, която се излъчва от мен, да отиде в картината и след това в хората. Така всички вибрираме на една и съща честота.

Ванеса Катрин казва, че е художник от винаги – първата си самостоятелна изложба прави едва на пет в родния Пловдив, а нейна детска рисунка попада в колекцията на покойния вече папа Йоан-Павел Втори. След като завършва художественото си образование, заминава за Верона и получава артистичното си кръщение в ателието на известния маестро Атос Фачинкани. Следват музеи, сред които флорентинския Барджело, Firenze Art Gallery и решението да се посвети на живописта на пълен работен ден и нощ.

Снимка

Според художничката днешните револционери са хората, които дръзват да се опълчат на комерсиалните течения и определя себе си като една от тях. Затова и без колебание прегръща спонтанната идея да остави платното бяло и да направи един пърформанс само с мисъл. Много често в живота се намираме пред бяло платно – преди да се решим как да постъпим, доколкото изобщо имаме свободен избор, казва Ванеса Катрин. В този смисъл не е важно съвършенството на една картина, а колко емоция и любов успява да предаде тя. Произведение на изкуството може да бъде само едно цвете, дума или жест, но зависи кой, как и защо го прави, смята художничката.

Въпреки че е гражданин на света, Ванеса Катрин казва, че усеща своите корени. И нищо чудно скоро да се покачи на пловдивско тепе и с четка да разкаже някоя завладяваща история върху платното – например за Боянския майстор, изписал през XIII век иконите в малка църква в планината като предчувствие за европейския Ренесанс.

Снимки: Личен архив

Още от рубриката

Камен Воденичаров: Във филма ни за София показваме истинските патриоти и строители на съвременна България

Документалният филм “105 минути София – историята на града” разказва за ключови събития, белязали осемхилядната история на днешната ни столица. В това пътешествие във времето изпъкват археологически открития, находчиви градоустройствени решения,..

публикувано на 18.09.18 в 11:45

Отзвук от XIV Световен фестивал на анимационното кино

Анимацията е толкова свободно изкуство, с толкова много любопитни автори, от които всеки работи по свой собствен начин – казва проф. Анри Кулев, един от организаторите на форума и добавя: Тази година се опитахме да не..

публикувано на 18.09.18 в 10:39
Откриването

Повече от 70 събития на сцената на „Аполония“

Созопол за 34 път бе домакин на Празници на Изкуствата „Аполония“, създадени по идея на цигуларя Димо Димов от добре известния струнен квартет „Димов“. Той, заедно с Маргарита Димитрова и екипа, с който работят, години наред превръщат курортното..

публикувано на 17.09.18 в 10:00