Алфред Ешве: С радост бих дирижирал отново в България

Световноизвестният диригент пред Радио България

Снимка: hainzl-delage-artists-management.com

Човек не може да чуе и види всички известни музиканти, но поне трябва да опита. Вероятно подобна мисъл беше мотивирала стотици меломани, избрали в неделната вечер (3.02) „виенския“ концерт на Софийската филхармония, дирижиран от Алфред Ешве. Със сигурност не са съжалявали за избора си. Чухме произведения от „златните страници“, изпълнени емоционално, артистично и с безупречно чувство за стил. Ако трябва да обобщим, поканите, отправени към големи имена от световната сцена, са прекрасен подарък за публиката в празничния 90-и сезон на Филхармонията. И може би най-добрата политика от страна на ръководството на оркестъра, което несъмнено си е поставило високи цели.

Известен предимно като оперен диригент, Алфред Ешве е дирижирал стотици оперни спектакли. Гостувал е в Teatro Regio в Торино, Teatro Bellini в Катания, Teatro Massimo в Палермо, както и на оперни театри в Берлин, Мюнхен, Цюрих, Токио, Хелзинки… През 1989 г. става част от творческия екип на Volksoper Wien, където от години е музикален директор. Дебютът му в Hamburgischen Staatsoper е през 1998 г. и оттогава е редовен гост-диригент там. Роден е във Виена, завършва пиано и дирижиране във Виенската консерватория и Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Сред неговите учители е легендарният диригент и педагог Ханс Сваровски. Като студент изучава задълбочено произведения на редица композитори. Оттогава датира и неговата „втора“ и не по-малко силна любов към симфоничната музика. Дирижира концерти в престижни зали като Hamburger Konzerthalle, Berliner Philharmonie и най-често – във виенската Musikverein, заедно с Хамбургски симфоничен оркестър, WDR – оркестъра на Кьолнското радио и др.
За Алфред Ешве това беше първото посещение в България, първата среща с български оркестър, вероятно и първото интервю за българска медия. За Радио България той сподели как е подбрал програмата за концерта в София, какви са впечатленията му от оркестъра, както и подробности за своите професионални предпочитания:

Получих поканата (от Софийската филхармония) и това ме зарадва много, тъй като беше неочаквано. Като виенчанин избрах композитори, чието творчество ми е близко – Моцарт, Шуберт (музиката на Шуберт ми е особено любима), Бетовен… Произведенията са много популярни и всички са писани във Виена. Бетовен е роден в Германия, но е живял в нашата столица, а „Ероика“ (която прозвуча на концерта) е първата му голяма симфония, една от неговите велики творби. Изненадан съм и съм много радостен от нивото на Софийската филхармония. Опитах да постигна „виенски стил“ в интерпретацията и те ме последваха, получи се много добър контакт.

Наистина, аз съм преди всичко оперен диригент, но правя и много концерти. Обичам операта, но обичам и концертните изяви. Ако трябва да направя сравнение, в оперната партитура, освен оркестър, има и вокални партии, които диригентът също следи. Работата със симфоничен оркестър е съвсем различна. Трябва да кажа, че като студент изучавах тези и много други произведения. Добре познавам и музиката на Йохан Щраус. Във Виена работя с оркестър, с който изпълняваме музика от Щраус-баща и т. нар. „династия Щраус“. С този оркестър от години правим много концерти и концертни турнета – в Япония, САЩ… За концерта в София също предложих музика на Щраус, но ми отговориха, че по традиция тя звучи главно на новогодишните празници, затова избрах тази програма, която също е „виенска“.

Много пъти съм правил оперни концерти на открито в Австрия, в които са участвали и български оперни певци. Красивите български гласове са известни по цял свят. В момента във Фолкс опер нямаме български имена, но във Виенската държавната опера, където също съм дирижирал, има български оперни певци, които са известни в цяла Европа. С радост бих дирижирал оперни представления в България. Бих искал да се запозная и с други български изпълнители.