Учители-новатори отглеждат с любов „бъдещето на България“

СнимкаДни след началото на новата учебната година продължаваме да говорим за реформите в българското образование и административните нововъведения, които навлизат в българското училище. Наред с електронния дневник и интерактивната класна стая, каквато има в някои големи столични училища, от тази година всички могат да се включат в програма „Иновативни училища”.

Според регламента на Министерството на образованието и науката е необходимо учителите да представят свой иновативен модел на преподаване, който може да се прилага през цялата учебна година и да направи уроците по-интересни, приятни и запомнящи се за учениците. В програмата е предвидено и междуучилищно сътрудничество и обмен на нови методи на работа, нов начин на организиране на училищната среда, както и иновативни модели за управление на училищния процес изобщо. 395 училища от 28 области на страната вече са обхванати в програмата за иновативни педагогически практики.

Там учителите дори имат свободата да предлагат нови учебни програми, да интегрират учебни предмети или да предлагат изучаването на нови
– уточнява Наталия Михалевска,директор на Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“ в МОН. Тя пожела успешна учебна година на всички в България, както и на учениците от държавните български училища в Прага и Братислава, и на всички неделни български училища, общо 335 на брой, на всички континенти по света.


Най-важното за тази учебна година е всички учители да бъдат вдъхновени и да могат да вдъхновяват в клас учениците – категорична е Наталия Михалевска. – Те трябва да преодолеят формализма в своята работа и да се отдадат на преподаването и на отношението към децата. Не просто да им дадат знания, а да могат да изградят у тях умения, отношения и ценности, да намерят пътя към всяко едно дете. Смятам, че така могат да се постигнат ефективни, дългосрочни и трайни резултати в българското образование. Аз знам, че учителите се занимават с това всеки ден и колко много усилия полагат. Затова тази година акцентът е върху стремежа да правим всеки ден малки и смислени крачки към това, децата ни да стават по-добри във всичко.

Наталия Михалевска припомня думите на министъра на образованието Красимир Вълчев, който често казва, че ролята на учителя в училище не може да се замени и каквато и технология да се прилага в обучението, учителят е повече от всичко. Не става въпрос просто за предаване и натрупване на знания, а за човешко отношение. Справедливият и отдаден на възпитанието учител е този, който помним за цял живот. Това обяснява причината образователното ведомство да акцентира върху ролята на българския учител като двигател на промяната.

Иновациите са в много направления, но по-важното е учителят да бъде креативен и адаптивен като човек и това, което прави да е насочено към конкретния учебен час и конкретно към неговите ученици. Не искаме да търсим просто спорадични опити за нещо различно, а учителят да бъде постоянен в работата си и да създава среда за иновации, както във випуска, така и в цялото училище – казва Наталия Михалевска и уточнява: – В този смисъл МОН има идея да учреди национална награда за иновативни учители. Тези педагози, които са пример за всички, които не само могат да вдъхновят децата, но и могат да подобрят живота им. Тези учители, които са в малките и в големите училища, могат да бъдат номинирани от директорите, от различни организации в местната общност, на областно, на национално ниво. Отличените учители ще сформират т.нар. „Национален клуб на иноваторите“, които ще получат право от МОН да популяризират своя опит във всички населени места, за да може да има знание за това, което правят както у нас, така и в чужбина. Те ще бъдат подкрепени от министъра на образованието Красимир Вълчев в това, да участват и на световни и европейски изложения за образование - в Дубай и Лондон.

Снимки: ischools.bg