Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тайната мисия на цепелин L 59 или как Ямбол влезе в историята със световен рекорд

7
Снимка: РИМ - Ямбол

В една мразовита ноемврийска утрин на 1917 г., в разгара на Първата световна война, от базата край Ямбол излита цепелин L 59 към Танзания. Целта е да се доставят боеприпаси и материали на немски военни части, намиращи се в отдалечена и дива местност. Цепелинът успешно прелита над Егейско и Средиземно море, после и над пустинята в Африка, като развива скорост до 103 км. в час. Но когато наближава град Хартум в Судан, е повикан обратно в базата от германското командване, заради разпространена от противниковите сили дезинформация. По време на полета 23-членният екипаж не използва карти, придвижва се по усет и през повечето време няма контакт с Берлин. Въпреки тактическия провал, тайната мисия се превръща в легенда. И остава в историята с рекордния си по продължителност полет от близо 96 часа и изминати над 6 800 км.


Тези и още любопитни факти, свързани с епичния полет на L59 и с историята на дирижаблите, научаваме от мултимедийната фотографска изложба THE WORLD OF AIRSHIPS: WHEN YAMBOL WAS PART OF IT  ("Когато Ямбол беше част от света на дирижаблите"), подредена в Регионалния исторически музей на града. Тя е базирана на книгата Airships - Designed for Greatness на проф. Масимилиано Пинучи. Самият той е дизайнер и любител-пилот, както и куратор на експозицията. Посетителите могат да видят също и макет в мащаб 1:100 на легендарния цепелин L 59.

Проф. Масимилиано Пинучи e дизайнер, любител-пилот, експериментатор и участник в творчески аеронавигационни проекти
Пред Радио България проф. Пинучи призна, че още като дете чел за L59 в книга от 30-те години на баба си и оттогава е завладян от магията на дирижаблите. В резултат на дългогодишните му проучвания се ражда книга и изложба за небесните гиганти на 20-ти век. За първи път експозицията е показана през 2018 в Триест. "Миналата година посетих Ямбол и се влюбих в града. Тогава за пръв път стъпих на пода на някогашния дирижабълeн хангар, построен в околностите на града" – казва проф. Пинучи и допълва:

Етапи от строежа на хангара
"Така се роди идеята да продължим с проект, който да използва съдържанието на изложбата от 2018 г., но актуализирано с нови рисунки и таблици в специална секция, посветена на дирижаблите на Ямбол. А те са били три по време на Първата световна война. Ние обаче наблягаме на последния – цепелин L59, който осъществява този легендарен полет. Това е рекорден полет, който продължава над 95 часа без спиране и без зареждане и остава в продължение на четиридесет години най-дългият полет на човечеството!"

Според проф. Пинучи за авиацията тези 40 години са като 400 години в обикновения живот. Защото за  4 десетилетия хората преминават от малки самолети от дърво и плат към самолети, които превишават от един до два пъти скоростта на звука. "Мисията на L59 е от онези романтични приключения, които по някакъв начин ни разведряват когато говорим за мрачните години на войната", казва професорът и добавя:

Извеждане на L 59
"Защото това не било военна, а спасителна мисия. Не е било мисия за бомбардировки, а за превоз на товар. Представете си, това е като днес да изпратим доставки за космическа мисия от Ямбол, като за целта построим в Ямбол военновъздушна база и гигантска ракета, а след това я изстреляме в Космоса."

След завръщането си от Африка, цепелинът осъществява поредица от разузнавателни мисии до други точки на планетата. Но на 7 април 1918 г., след като излита от Ямбол, L59 е унищожен при неизяснени обстоятелства при Малта. Въпреки това, неговото безпрецедентно постижение води до революционна промяна в инженерната мисъл в началото на 20-ти век.

Маршрут на цепелина L59 от Ямбол до Хартум, Судан
"Двупосочният полет на L59 до границите на Кения, чак до Судан и обратно може да се сравни с разстоянието между Ямбол и Маями. Това са около 6 800 км. по въздух, едно впечатляващо разстояние! Неслучайно този рекорден полет бил проучван много внимателно от мениджъри и предприемачи в сектора, които се интересували от възможността дирижаблите да бъдат използвани за далечни пътнически презокеански полети" – казва в заключение проф. Масимилиано Пинучи.


Експозицията може да бъде разгледана в ямболския Регионален исторически музей до 28 февруари догодина, а от месец март ще гостува на Националния исторически музей в София.

Вижте още:

Снимки : РИМ-Ямбол, Масимилиано Пинучи




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Чешма Елия в Никопол е покрита с нежни любовни строфи

Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..

публикувано на 19.10.24 в 09:50

Фалшифициране на исторически и културни ценности "замърсява" науката

Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..

публикувано на 18.10.24 в 09:25

Цял квартал от XIII – XIV век, подобен на Града на хобитите, откриха археолози в Перперикон

Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..

публикувано на 08.10.24 в 19:34