Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дунав мост 2 готов почти

Българи и румънци се срещнаха по средата на Дунав мост 2, където преди дни бе монтиран последният сегмент от конструкцията.
 
Премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Виктор Понта, заедно с европейския комисар за регионална политика Йоханес Хаан, министри, народни представители и представители на местната власт, заедно преминаха по вече свързания Дунав мост 2.
 
Десетки граждани
от двете държави се възползваха от свободния достъп до съоръжението и също присъстваха на събитието.
 
"Скоро няма да ви трябва преводач, защото ще говорите на един език"- така започна словото си европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, като в духа на добрия тон се пошегува, че се надява скоро да премине по напълно готовото транспортно съоръжение с байк.
 
"Проектът за изграждането на моста продължи доста дълго време, но сега можем да се похвалим със свършената работа. Сигурен съм, че след няколко години бихме могли да имаме още един мост, свързващ двете държави в тази част на реката", отбеляза Хаан и благодари на двете страни за силната ангажираност за завършването на проекта, чиято обща стойност е около 300 милиона евро, от които 100 милиона евро са европейско финансиране.

"Добрата новина е, че след две години забавяне от страна на румънската администрация, бе одобрен меморандумът за създаване на българо-румънско дружество за експроатация и поддръжка на моста. Надявам се до няколко седмици дружеството да бъде учредено. Разбрах, че сме загубили две години само в обсъждане на това къде да бъде централата на тази компания. И аз съм петият държавен глава на Румъния, който преподписва документи за Дунав мост 2. Моят простичък въпрос бе: "Кой е вложил повече средства- българската или румънската страна?" Отговорът бе, че това е българската страна. Смятам, че поради тази причина е справедливо Централата да бъде от тази страна на моста. Надявам се след време приходи да има и за двете страни. Надявам се също финализирането на Дунав мост 2 да бъде началото на нови важни българо-румънски инфраструктурни проекти. И те да се случват по-бързо", заяви румънският премиер Виктор Понта.

"Разбрахме се с изпълнителите на пролет да пуснем моста",
каза премиерът на България Бойко Борисов. Премиерът разказа, че той и комисар Хаан са имали възможност да разгледат от въздуха прилежащата инфраструктура на двете страни на моста:

"Строи се много усилено и сме пред завършване. Аз съм истински щастлив, защото днес е един хубав слънчев ден. Но когато преди три години дойдох, тук нямаше нищо. Това беше един абсолютно провален проект. А сега мостът е факт", припомни Борисов.

Ще подобри ли бизнесклимата в региона новото транспортно съоръжение- това попитахме видинчани. Най-големи скептици в нашата анкета се оказаха превозвачите- от техните среди бяха категорични, че както по време на строителството, така и при експлоатацията на моста, Видин няма да усети промяна. На друго мнение са производителите на селскостопанска продукция, хотелиерите, търговците, които смятат, че след старта на моста и на Видин ще му потръгне- такива са и мненията на собственика на хотел Иларион Дочев и на председателя на Бизнес център Видин Евтим Стефанов.

Колко ще ни струва ползването на новото съоръжение- помолихме да разясни за слушателите на РАДИО ВИДИН ръководителят на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост 2" инж. Симеон Евтимов.
 
"Технологично мостовата конструкция е изградена по метода на конзолния монтаж, което се прави за първи път в България в съчетание с ванти. 300 сегмента с ширина 2,15 м и тегло към 120 т изграждат мостовата конструкция в неплавателния участък на реката и 162 по-големи сегменти с ширина 4,18 м и тегло към 250 т – в плавателния канал на Дунав. Всички те са изработени в технологичната база на FCC Construccion, разположена в Безмитна зона Видин.
Мостът има три обособени части- 
конструкция в неплавателния участък на реката с отвори 80 м, конструкция в плавателния й участък с отвори до 180 м и железопътна естакада с отвори 40 м, като общата им дължина е 1791 м. Под връхната конструкция на моста в неплавателния участък на Дунав са изградени осем стълба с височина от 3 до 20 метра – в зависимост от терена и наклона на самия мост. Под всеки от тези стълбове са излети по 7 пилота с диаметър 2 м, на дълбочина до 60 метра. В плавателния участък на реката са издигнати четири стълба с височина от 39 до 45 м. Под всеки от тях са излети по 24 пилота с диаметър 2 м на дълбочина до 80 метра.

До окончателното свързване на моста между българския и румънския бряг остава само да се излеят на място замонолитващите връзки след прецизни геодезически замервания. Продължава изграждането на подходните насипи към моста и на преходната конструкция от жп естакадата към моста"- обясни Соня Мачорска, експерт "Връзки с обществеността"- Дунав мост Видин-Калафат.

Официалните очаквания са, че с изграждането на моста при Видин и Калафат ще се постигне съществено отваряне на транспортната мрежа на България и страната ни ще се интегрира с европейските транспортни мрежи, като това ще доведе и до повишаване на качеството на транспортното обслужване като цяло и до повишаване на конкурентноспособността на българската икономика. Дали тези очаквания ще се случат, или ще останат само икономически мираж, съвсем скоро ще разберем.
По публикацията работи: Екип НОВИНИ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Успешно ли е лято 2024 за туристическия бранш?

Посланието, което туристическият сектор в България излъчи за лято 2024 е "В България си желан". Около това се обединиха представители на туристическия бранш, държавни институции, експерти в областта на туризма, учени и общественици по време на форума "БГ туризъм - лято 2024", организиран в курортния комплекс Албена през юни. Служебният..

публикувано на 22.07.24 в 10:45

Хората в Челопек: Селото ни е хубаво и спокойно

Красива природа, чист въздух, богата история, спокойни и усмихнати хора. Така ни посреща Челопек - едно планинско село, сгушено в полите на Врачанския Балкан. Част е от община Враца и е разположено на по-малко от 10 км от големия град. Близостта до него е предимство, казват местните . В града намират работа, а децата им ходят там на училище...

публикувано на 19.07.24 в 14:50

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45

Проф. Вили Лилков: Нужна е формула за съставяне на временно управление с конкретни задачи

Ситуацията в парламента, както и като цяло за българското общество е изключително тревожна, коментира професор Вили Лилков от "Синя България" . По думите му, последните парламентарни избори не са показали път пред българското общество, а много силно раздробяване на политическия пейзаж. На този фон  няма никаква възможност за съставяне на трайно..

публикувано на 16.07.24 в 16:06
Михаил Миков

Михаил Миков: Тежката политическа фрагментация е пречка за съставяне на редовно правителство

Тежката политическа фрагментация в страната е пречка за съставяне на редовно правителство, коментира председателят на 42-рото Народно събрание и бивш председател на БСП Михаил Миков . На последните избори той участва в политическото обединение "Левицата".      "Всичките опити да се състави правителство при такава фрагментация на Народното..

публикувано на 16.07.24 в 13:33

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53