Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Жена от Видин прибира бездомни кучета и им търси стопани

Бездомните кучета, грижата и отговорността за тях- това е основната тема в "Еко свят". Люба Ангелова е прибрала 15 от бездомните кучета по видинските улици и ги отглежда в къща извън Видин. На срещата ни присъства и Мечо, едно от многото четириноги, на които търси дом.

"Когато човек обича животните и се интересува от съдбата им, няма как да стои безучастен. Причината да има толкова кучета по улиците е в нехайството на хората - не може просто така, с лека ръка да изоставиш домашния си любимец, защото ти е омръзнал. Когато човек си взима куче трябва да е подготвен - да знае как да се грижи за животното и да знае, че носи отговорност за него. Не виждам защо има толкова много развъдници при положение, че има хиляди кучета на улицата"- ми каза Люба, когато я попитах защо се е захванала с такава кауза.

Според Люба Ангелова проблема идва и от чувството за безнаказаност - закон има, но виновници за насилието над животни трудно се установяват и доказват. Казва, че не може да си агресивен към животните и да не си агресивен към хората.
Гордън Картър е американец. Художник е, основното му занимание е да рисува, но помага и на Люба. Роден е в щата Тексас, САЩ. От няколко години живее в нашия край.

"С Люба видяхме какво се случва с кучетата на улицата и решихме да направим нещо веднага. Много естествено реагирахме на случилото се. Отношението към животните в Америка е различно. Там има приюти, където животните се кастрират. Хората в България си взимат куче с цел да се покажат - все едно са си купили кола или нови дънки. Не гледат на него като на живо същество"- сподели за РАДИО ВИДИН Гордън Картър.

Никой не знае колко са бездомните кучета, защото не е извършено реално преброяване на кучетата в областта. Това е задължение на съответната община. След като се знае популацията на безстопанствени кучета, може да се изгради една стратегия, по която да се работи- е становището на Областната дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/.

"2008 година влезе в сила Законът за защита на животните, който беше чакан дълго. С влизането му в сила се преустанови съществуването на изолатори, в които се разрешаваше евтаназията на животни, които не са потърсени 14 дни, неизлечимо болни и кучета, които са агресивни и опасни за хората. От 2008 година тази практика беше преустановена и оттогава приютите вече са в приоритета на общините и на дружествата за защита на животните"- каза за РАДИО ВИДИН началникът на отдел "Здравеопазване на животните" в ОБДХ д-р Валери Велков. По думите му неправителствените организации имат възможности да търсят осиновители. Д-р Валери Велков даде за пример приюта в Сеславци- голяма част от кучетата там са маркирани със съответната маркировка за осиновяване в държави, членки на Европейския съюз.

Време е за спешни мерки и за сядане на масата за разговори, за да се види кой и какво може да направи и как да помогне - общини, природозащитници, ветеринарни служби, неправителствени организации. Докато няма ясна стратегия напред във времето и с разписани в нея конкретни дейности, няма да има скоро и решение на проблема със скитащите по улиците кучета.

Втората тема в предаването е организираното от Дирекция на Природен парк "Врачански Балкан" еднодневно посещение на Защитена местност Лъкатнишки скали за учениците от екоклуб "Детелини" към СОУ "Христо Ботев" Враца. В рамките на екскурзията малките природолюбители посетиха карстовия извор "Житолюб", пещерата "Темната дупка" и преминаха по екопътеката до заслона "Орлово гнездо" и паметника на Септемврийци. По време на прехода учениците научиха интересна информация за защитената местност и за характерните растителни и животински видове, които се срещат там. Най-емоционалното изживяване, обаче, се оказа влизането в пещерата "Темната дупка" по време на което учениците наблюдаваха пещерни образувания, прилепи, нощни пеперуди и паяци.

"Най-много ми хареса влизането в пещерата Темната дупка. Различното от Леденика е тъмнината, че имаше изворчета. Членувам от 3 години в екоклуба. Ходим на различните места",

разказа Габриела Христова впечатленията си от посещението на Лъкатнишките скали пред Жоро Александров.

"На мен също ми допадна най-много посещението в пещерата Темната дупка. Когато изключихме светлините, стана много тъмно. Видяхме много пеперуди, прилепи и малки животинки. Беше много красиво. Но видяхме и че има много отпадъци",

сподели Христеа Филипова.

"Изненадата за нас се оказа посещението на пещерата Темната дупка, при което имахме екскурзовод, който ни разведе из залите на пещерата. Стигнахме до самия извор "Житолюб", където водата е наистина чиста. Видяхме голямото разнообразие от животинския свят, който населява пещерата - прилепи, пеперуди и малки насекоми, които все още могат да се открият", каза предводителката на младите еколози Сиана Манчовска.

По време на разходката учениците събираха и впечатления за учебния материал за часовете по Биология. Заедно с красивите природни гледки, децата забелязаха и наличието на много отпадъци и изявиха желание да се включат в почистването на района по време на Националните дни на природните паркове. В края на екскурзията беше организирана томбола с подаръци.

По публикацията работи: Йорданка Петрова

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В "Музикална зона": "..., а някой кара колело"

Световен ден на велосипеда е. Тъкмо повод да се върнем, поне мислено, към това любимо занимание- карането на колело. А ако колоезденето е ваша страст, може би знаете, че то отлично се съчетава със слушането на музика. Особено на песни, посветени на велосипеда.  Оказа се, че велосипедът- тази страст, удобство, спортно хоби- вдъхновява много групи и..

публикувано на 03.06.24 в 09:00

"Музикална зона" в деня на незрящите: Тъмни очила и песен

“Добротата е език, който глухият може да чуе и слепите могат да видят! ” / Марк Твен / На 13 ноември се отбелязва Международния ден на слепите хора и Световния ден на добротата. Двата дни неслучайно са на една дата, защото отношението към различните изразява съчувствие и човешка доброта. Слепите хора се нуждаят от подкрепата на зрящите, а зрящите добри..

публикувано на 13.11.23 в 09:00

Грети Къшева: Бих посъветвала всички момичета да се усмихват!

Преди месец във Видин се състоя конкурсът "Мис и Мистър Северозапад 2023" . Титлата "Мис Северозапад" спечели 19-годишната Грети Къшева от Бяла Слатина. Тя е първа подгласничка на местния конкурс в родния град и факта, че не го печели, я надъхва да се запише за участие в "Мис Северозапад". Грети признава, че никога не е била фен на конкурсите за..

публикувано на 06.10.23 в 15:00

Видинчани благодариха на шампионката Йоана Георгиева с крупно дарение

Най-добрата българска състезателка по кану-каяк в момента - видинчанката Йоана Георгиева, получи неочаквана награда за своите постижения. Група видинчани събраха и дариха на световната шампионка в знак на признателност 10 000 лева.  2023-а е най-успешната засега година за Йоана Георгиева. Тя спечели два медала - златен и сребърен, от Световното..

публикувано на 28.09.23 в 11:37

В „Музикална зона" слушаме Джордж Бейкър Селекшън

Нещо много приятно ще ни се случи на 11 септември преди обед! На прозореца ни почуква един бял гълъб. И тази птица, символ на чистотата  на човешката душа, ни припомня една популярна песен от 70-те години на миналия век.   "Una paloma blanca" и групата "George Baker Selection"  ще ни донесат  много настроение в септемврийския предиобед...

публикувано на 11.09.23 в 09:00

В Международния ден на театъра слушаме Тодор Колев в "Музикална зона"

Ако не ти е писано да си актьор или музикант, не ти остава друго, освен да се радваш на дарените с тези таланти. Един от хората, който ги притежаваше и който не спира да ни възхищава, е човекът с "опасния чар"- Тодор Колев. И в театъра, и в киното, и от телевизионния екран, и с неговите песни, в които се казва всичко за нас и за живота ни. Той..

публикувано на 27.03.23 в 09:00

"Музикална зона": Песни с красиви женски имена

В женския месец  слушаме песни с красиви имена на жени. Такива са песните и в днешната „Музикална зона“- песни на различни езици, посветени на различни женски имена. Марина, Наталия, Ирена, Анжела, Моника- имаме ги всичките в нашия екип, остава и да разберем какви са техните носителки. Знаейки името на човек, можем да разберем неговия характер, скрити..