Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как да подготвим автомобила за зимния сезон

Снимка: РАДИО ВИДИН

Зимата все още бави ледения си дъх, но той неминуемо ще ни настигне. За никого не е тайна, че колата също изисква известна подготовка за студеното време. Повечето шофьори сами подготвят автомобила си за зимата, но по-добрият вариант е да помолите и майстор да погледне разположените под дъното на колата тръбопроводи на спирачната и горивна системи.


Не е нужно да се хвърлят хиляди левове, за да приготвиш колата си за най-студените месеци - това показва простата сметка и най-бързата обиколка по автосервизи и гумаджийници във Враца, коментира темата сътрудникът ни Жоро Александров. Между 50 и 100 лева излиза най-необходимото, за да сте спокойни зад волана.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

На първо място трябва да се сменят гумите, тъй като летните гуми, каквито и грайфери да имат, не осигуряват необходимото сцепление на пътя поради своята твърдост. Всеки опитен шофьор знае, че в края на окомври или началото на ноември трябва да е сложил зимните гуми. Който чака последния момент- през декември, значи не мисли много-много за здравето си. Смяната на гуми във Враца излиза между 20 и 24 лева. По-евтино ще стане, ако имате стари джанти, които може да използвате през студените месеци. Ако се налага да търсите зимни гуми, тъй като вашите са износени, не отивайте първо на местата за втора употреба. Макар че и там има добри гуми, които за по 25-30 лева на брой могат да свършат работа за една-две зими.


Охладителната течност на двигателя е другото задължително нещо, което трябва да се провери преди настъпването на зимата. Онези, които са сменили антифриза с вода, час по-скоро трябва да си купят и налеят нова течност. Синият антифриз е годен до 3 години, а розовият- 5. Ако пък карате колата с антифриз и зиме, и лете, просто трябва да премерите дали концентрацията на активното вещество ще изкара и тази зима. Пробата излиза левче, но спокойствието, че няма да ви замръзне двигателя, е несравнимо!


Не е за подценявае и въпросът със зимната течност за чистачки. През студените месеци е важно по стъклата да се излива вещество, което не замръзва. Хипермаркетите напоследък са пълни с подобни артикули, като цената е по всеки джоб. Преди да решите, че сте готови за път, се сетете да си купите размразител за ключалки. Избирайте го не по цената, а по това колко е компактен, защото ще трябва да му намерите място в джобовете си. Тази тубичка е много важна, когато температурите паднат под минус 10 грауса, което е обичайно за дните между декември и февруари по нашите ширини. Онези, които пътуват по-често или ще карат празниците високо в планината, трябва да имат едно наум и да си купят вериги. По магазините се предлагат и за еднократна употреба, които не препоръчвам на никого.

Видинските шофьори са подготвени вече за студените дни, това показва анкта на Пенка Милушева.

"Сменил съм и четирите гуми, антифирза, маслото... Гумите са нови, варират около 60-70 лева едната. ... Сложих гуми нови, акумулатор, чистаките си оправих..."

Непременно трябва да проверим състояниета на старата спирачна течност, която след три години, заради хигроскопичността си "улавя" от въздуха доста влага. Това понижава точката й на кипене, появяват се мехурчета в нея, които могат да доведат до блокиране на накладките или пропадане на спирачния педал. В същото време самата течност става инициатор на ускорена корозия на системата. За това майсторите би трябвало да проверят спирачната система за херметичност, както и състоянието на гумените детайли на главния спирачен цилиндър и тези на спирачните механизми при колелата.

Три основни компонента са заложени в кампанията на КАТ и Съюза на българските автомобилисти за подготовката на водачите на автомобили и пешеходци за зимата - пътните условия и обстановка, подготовката на и състоянието на автомобилите и настройката на участниците в движението. Потърсихме мнението на специалист- един от най-опитните в бранша. Георги Борисов е дългогодишен автоинструктор от Видин, който и в студените зимни дни продължава да обучава младите шофьори, като предава своя опит и знания безрезервно.

"Още едно от задължителните условия е да проверим светлините на своя автомобил - фарове, стопове и други осветителни уреди. Парното също трябва да е изправно, за да може да подсушава стъклата през студените месеци на годината. Много млади курсисти предпочитат през зимата да карат своя курс на обучение, тъй като много от тях вече знаят, че наистина кормуването през зимата се явява своеобразен тест и като следствие на това се става и по-добър шофьор."

Още по темата можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти..

публикувано на 03.12.24 в 12:08

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14