Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

Снимка: Радио ВИДИН

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти всички държави членки на Европейския съюз прилагат споразумението. Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн също прилагат шенгенските правила, въпреки че не са членове на ЕС. Пространството обхваща население от над 420 000 000 души и територия от близо 4 300 000 км². Експертите очакват редица ползи за България от пълноправното й приемане в Шенгенското пространство. 

"За всички граждани ползите ще са много големи. А специално за бизнеса, превозвачите казват, че 240 евро на ден на камион са разходите, които плащат във връзка с това, че не сме в сухопътния Шенген. Пресметнато е за икономиката, че около 1,5 млрд. ще е плюсът за България от приемането ни в Шенген, но трябва да подчертая, че финалното решение ще бъде взето на 12 декември", каза преди дни при посещението си на Дунав мост 2 във Видин служебният премиер Димитър Главчев.

Пет конкретни ползи с общ финансов ефект от 1,63 млрд. лв. годишно ще има за България, ако се присъедини към Шенгенското пространство по суша. Това сочи оценката на учените от Института за икономически изследвания (ИИИ) при Българската академия на науките (БАН) в специално проучване, проведено по инициатива на Министерството на икономиката и индустрията за икономическото въздействие на предстоящото решение българските граждани да пътуват свободно между отделните държави членки, без да подлежат на граничен контрол. Министърът на икономиката Петко Николов отбеляза, че положителните резултати от присъединяването на България към Шенгенското пространство не са с еднократен ефект, а ще се засилват с все по-дълбоката икономическа интеграция между европейските държави:

"Според доклада на БАН преките загуби за България от забавянето на пълното присъединяване към Шенген възлизат на 845 млн. годишно, включително за тежкия автомобилен транспорт, за производителите и износителите на стоки. Към тази загуба трябва да се добавят и пропуснати ползи под формата на очаквани алтернативни приходи от използването на загубеното в престой време за допълнителна работа на тежкотоварния транспорт, което възлиза на около 550 млн. лева. Така преките и потенциалните ползи от премахване на сухопътния граничен контрол възлизат общо на около 1,3 млрд. лева годишно. Към тази стойност трябва да се добавят и очакваните спестени преки разходи по отношение на общия екологичен ефект при премахването на сухопътния контрол - около 7,5 млн. лева годишно. Не на последно място трябва да отбележим и пропуснатите преки и потенциални ползи за българските граждани от спестени около 350 000 дни чакане по границите и съответстващите им около 35 млн. лева в потенциални месечни работни заплати. Така общият ефект от преки и косвени разходи за гражданите и бизнеса от пълното присъединяване на България към Шенген достига до 1,7 млрд. лева."

Ползите от Шенгенското пространство са свързани с намаляване на трафика по границите, подобряване на транспортната свързаност и развитие на логистичната инфраструктура, което ще допринесе за засилване на икономическите отношения в региона, както и за повишаване на инвеститорския интерес към страната.

От присъединяването към сухопътния Шенген ще спечелят и  гражданите на Румъния и Гърция, които посещават България, с общо спестени 218 000 дни. От това би могъл да спечели и българският туристически бизнес с около 71 млн. лв., подчертават икономистите. Освен това фискалните преки ползи от присъединяването на България се оценяват на около 138 млн. лв.

Членовете на Европейския парламент отново обсъдиха неотложната необходимост от премахване на контрола по вътрешните сухопътни граници и пълноправното присъединяване на България и Румъния към Шенгенското пространство. България и Румъния отдавна са готови за Шенген и решението не трябва да е политическо, каза евродепутатът Андрей Новаков. България чака прекалено дълго за пълноправно членство в Шенгенското пространство, отбеляза и евродепутатът Емил Радев. Евродепутатът от „Възраждане“ Станислав Стоянов пък заяви, че настоящият модел на Шенген не функционира и не гарантира сигурността на европейските граждани.

Финалното решение за влизането на България в Шенген по суша от 1 януари се очаква да бъде взето на 12 декември. "Нека 2025 г. донесе по-силен Шенген", призова в тази връзка председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. 

Повече - в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10

Изборен експерт: Институциите трябва да върнат доверието в изборите

Очаква се днес Конституционният съд да се произнесе по законността на изборите за 51-ото Народно събрание. С обявяването му ще стане ясно и дали ще настъпят промени в броя и състава на парламентарните групи.  Освен възможното разместване в мандатите и случващото се с "изчезналите" от чувалите бюлетини на седем от проверяваните секции, очакваме..

публикувано на 13.03.25 в 13:43

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата...

публикувано на 12.03.25 в 11:10

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на..

публикувано на 11.03.25 в 12:07

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00