Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гости в "Калейдоскоп" са Ерик Трифонов и Христо Иванов ПМГ "Екзарх Антим І", носители на трета награда от Националния турнир по информационни технологии "Джон Атанасов"

Създатели на Светове

27
Снимка: Ваня Минева


Днес в "Калейдоскоп" си говорим с две момчета от едно видинско училище за това какво трябва да знаят и да могат Създателите на Светове? Защо темата е такава и как се запознах с тях? Ерик Трифонов и Христо Иванов са ученици в ПМГ "Екзарх Антим І". Преди седмица те се върнаха от поредното си участие в национално интелектуално състезание с призово място. На Националния есенен турнир по информационни технологии "Джон Атанасов", в категория "Приложни програми", младите автори представиха в 3D проект за образователна игра, с помощта на която седмокласници могат да се готвят за общообразователните годишни тестове забавлявайки се.

В подготовката на проекта консултант на двамата младежи е учителят по информатика и информационни технологии във видинската математическа гимназия инж. Даниела Цветкова. Ерик и Христо участват за втора поредна година в състезанието, като тази година са трети в конкуренция от 11 екипа от страната. Според авторите на проекта, умелото съчетаване на полезното със забавното е достатъчно условие тяхната идея един ден да влезе в образователната система като нова образователна форма. Факт е, че новите технологии вече имат място в българското училище. Христо и Ерик искат игровият подход да получи малко повече внимание- защото са убедени, че когато детето се забавлява, запомня повече, при това със значително по-малко стрес.

Кадри от игра, разработена от Ерик и Христо, Снимка: Христо Иванов

Питам Ерик и Христо как се чувстват като Създатели на Светове? Нека си призная веднага, че закачката към тях си "заех" от фентъзи поредицата на Роджър Зелазни "Хрониките на Амбър". Защо? Може би защото както Принцовете на Амбър преминават само с едно докосване до вълшебните си карти от един свят в друг, така и моите млади събеседници свободно се движат в измеренията на бъдещето. Всеки по пътеките на своите представи за това бъдеще.

Христо Иванов и Ерик Трифонов, Снимка: Росен Ракаджиев"За мен видео игрите никога не са били нещо, което да ме дразни- независимо дали печеля, или губя. Защото за мен видео играта е за да релаксираш. Когато губиш, т.е. си грешил, според мен започваш отново, защото искаш по-скоро да победиш, а не защото си ядосан от загубата. Като дизайнер, един разработчик на игри трябва да познава своята аудитория и винаги сме гледали в нашите разработки да избегнем този момент- играчът да е ядосан. А по-скоро се стремим неговата загуба да бъде за него мотивация", обяснява Христо.

"Може би едни от най-динамичните и най-интересни игри, които съм играл преди време, са били Spiderman и Hulk. И винаги съм си задавал въпроса как се правят тези игри? Защо и аз да не опитам? Винаги съм искал да съм от тези хора, които правят игрите. Питал съм се какви игри трябва да играя, за да се науча сам да правя игри", признава своите ранни пристрастия Ерик.

Ерик Трифонов, Снимка: Личен архивСлушам ги и си мисля, че името на предаването- "Калейдоскоп"- ми е хрумнало преди години точно заради събеседници като днешните. Без да има нужда от преход свободно минаваме от тема в тема- кои са първите им детски игри; кога и как са разбрали, че искат и могат сами да участват в сътворяването им; какви искат да бъдат в и пред компютъра; как се раждат идеите за компилации и нови игри; какво трябва да знае и може един създател на игри; как дозират история и приключения; има ли място в дизайна на техните игри за българска "следа"... И още си говорим за символиката на цветовете и ...ролята на уроците по математика във всичко това!

"Ние ползваме български музикални мотиви в проектите, по които работим", изненадва ме с отговора си Христо. Оказва се, че не само в холивудски продукции, но и в най-новата медийна индустрия, каквато е изработката на видео игри, български "следи" трайно присъстват, ми обясняват двете момчета.

"Когато обмисляме новите си проекти, винаги първо проучваме какво играчите предпочитат. И експериментираме със съчетаването на различни жанрове. Ползваме различни източници- в това число и филми. По мои наблюдения, много се харесва Средновековието. Но задължително "подправено" с една доза магия. За да има изненади", споделя мъничко от професионалните тайни на занаята Ерик.

Христо Иванов и Ерик Трифонов, Снимка: Личен архив"Играчите определено харесват два стила- единият е, да го наречем, "влизането" в реалния живот, а другият е фентъзито, т.е. магическият, напълно измисленият свят. Да, в него има и елементи на история, но тези исторически факти са интерпретирани напълно произволно и така се създават условия за изненадващи обрати в сюжета на играта", продължава Ерик.

Христо Иванов, Снимка: Личен архив"Видео игрите са изкуство. И като всяко изкуство те влияят върху емоциите на зрителя. Видео игрите са комбинация от много неща. За разлика от киното, във видео играта разработчикът създава у играча усещането, че той може да упражнява сила, да влияе върху хода на действието. И има една много тънка граница- тя е много важна! Разработчикът не би трябвало да си позволява такива модели, които трайно да повлияят върху поведението на играча, тъй като това е против моралните ценности. Добрият създател на игри знае как да го постигне. И това е голямата заплаха. Това е туморът на тази индустрия. Игрите могат да променят психиката. Факт е, че има такива случаи. Да. Границата е много тънка. Както имаме и другият вариант- добре премерените модели, когато игрите с оръжия и насилие са възможност за освобождаване от стреса", коментира Христо.

"Според мен, когато човек гледа филм или играе игра, не "съблича" веднага преживяното. Той носи тези емоции още едно известно време в себе си. И както тъгата, така и високият адреналин или агресията може да останат в него достатъчно дълго, така че да повлияят поведението му", не крие опасенията си Ерик.

"Нашата задача като разработчици на игри е да намерим начин да не лишаваме играча от възможността да се забавлява- да може да експериментира със себе си, но в една безопасна среда, която няма да променя психиката му. Да влияем временно върху емоциите му, но не и трайно върху психиката му", категоричен е Христо.

Кадри от игра, разработена от Ерик и Христо, Снимка: Христо Иванов

Да, моите млади събеседници свободно се движат в измеренията на бъдещето- всеки по пътеките на своите представи за това бъдеще. А разговорът ми с тях е като скок в "Матрицата". Те са различни. Но се разбират от половин дума и третият участник в дебата трябва интуитивно да довърши започнатия от две различни гледни точки словесен пейзаж... Предизвикателно и адреналинно е общуването с тях. Чуйте целия ни разговор в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Музикална зона" в деня на незрящите: Тъмни очила и песен

“Добротата е език, който глухият може да чуе и слепите могат да видят! ” / Марк Твен / На 13 ноември се отбелязва Международния ден на слепите хора и Световния ден на добротата. Двата дни неслучайно са на една дата, защото отношението към различните изразява съчувствие и човешка доброта. Слепите хора се нуждаят от подкрепата на зрящите, а зрящите добри..

публикувано на 13.11.23 в 09:00

Грети Къшева: Бих посъветвала всички момичета да се усмихват!

Преди месец във Видин се състоя конкурсът "Мис и Мистър Северозапад 2023" . Титлата "Мис Северозапад" спечели 19-годишната Грети Къшева от Бяла Слатина. Тя е първа подгласничка на местния конкурс в родния град и факта, че не го печели, я надъхва да се запише за участие в "Мис Северозапад". Грети признава, че никога не е била фен на конкурсите за..

публикувано на 06.10.23 в 15:00

Видинчани благодариха на шампионката Йоана Георгиева с крупно дарение

Най-добрата българска състезателка по кану-каяк в момента - видинчанката Йоана Георгиева, получи неочаквана награда за своите постижения. Група видинчани събраха и дариха на световната шампионка в знак на признателност 10 000 лева.  2023-а е най-успешната засега година за Йоана Георгиева. Тя спечели два медала - златен и сребърен, от Световното..

публикувано на 28.09.23 в 11:37

В „Музикална зона" слушаме Джордж Бейкър Селекшън

    Нещо много приятно ще ни се случи на 11 септември преди обед! На прозореца ни почуква един бял гълъб. И тази птица, символ на чистотата  на човешката душа, ни припомня една популярна песен от 70-те години на миналия век.   "Una paloma blanca" и групата "George Baker Selection"  ще ни донесат  много настроение в септемврийския предиобед...

публикувано на 11.09.23 в 09:00

В Международния ден на театъра слушаме Тодор Колев в "Музикална зона"

Ако не ти е писано да си актьор или музикант, не ти остава друго, освен да се радваш на дарените с тези таланти. Един от хората, който ги притежаваше и който не спира да ни възхищава, е човекът с "опасния чар"- Тодор Колев. И в театъра, и в киното, и от телевизионния екран, и с неговите песни, в които се казва всичко за нас и за живота ни. Той..

публикувано на 27.03.23 в 09:00

"Музикална зона": Песни с красиви женски имена

В женския месец  слушаме песни с красиви имена на жени. Такива са песните и в днешната „Музикална зона“- песни на различни езици, посветени на различни женски имена. Марина, Наталия, Ирена, Анжела, Моника- имаме ги всичките в нашия екип, остава и да разберем какви са техните носителки. Знаейки името на човек, можем да разберем неговия характер, скрити..

публикувано на 20.03.23 в 09:40

„Музикална зона“: Сръбски песни с женски имена

   Продължаваме тенденцията до края на капризния женски месец всеки понеделник в „Музикална зона“ да слушаме песни с имена на жени. Днес сме на вълна „сръбска песен с име на жена“. Bcяĸa жeнa имa нeпoвтopим xapaĸтep, изгapящa ycмивĸa и yниĸaлeн нaчин нa oбичaнe. Heзaвиcимo как ce ĸaзвa, вaжнo дa е дapявaна c дoбpo oтнoшeниe, зaщoтo тaм, ĸъдeтo жeнитe ca..

публикувано на 13.03.23 в 09:50